Gå til innhold

Stille og god CPU vannkjøling til Q6600


Anbefalte innlegg

Hva er grunnen til at dere ikke liker AC Eheim pumpen? Grunnen til jeg har valgt denne som et alternativ, er at den skal være meget støysvak, robust og har gode skussmål.

 

Er litt i tvil om det med radiator. Men frister mest med MO-RA 2 Pro, da den ser fet ut og er egnet for fremtidig bruk, ved flere enheter.

 

CPU blokk er bestemt, blir "AC Cuplex XT di-Double Impact 478/775 G1/4"

 

Vcore.dk, anbefalte 3/8 nipler og 10mm slanger, da 1/2 er egentlig ikke så mye bedre. Noen som har noen formeninger som dette?

9341658[/snapback]

 

AC Eheim er forholdsvis svak og har dårlige mottrykksegenskaper, noe som vil føre til at den kommer til å slite mer med restriktive blokker som Cuplex XT di.

F eks en Laing DDC-1 vil være mye bedre egnet i slike, siden den har tre ganger større mottrykk og dermed er bedre egnet til å håndtere restriktive systemer. Det eneste du må gjøre er å isolere den mot vibrasjonsstøy, , noe jeg gjorde veldig enkelt ved å plassere den på en skumgummibit.

 

Når det gjelder slangedimensjon så holder jeg med vcore-folka der. Jeg leste en tråd på xtremesystems.org (link) der Cathar undersøkte effekten av 1/2" slange i forhold til 3/8" slange på dagens vannkjølte systemer, og ifølge tallene hans så tjener du maks 0,75 grader og ca trekvart liter/minutt i flow på å bruke 1/2" slange.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for veldig gode tilbakemeldinger og info.

 

Jeg skal vurdere hele settet på nytt. Vurderer nå følgende utstyr:

 

Thermochill PE120.3

(Vifter er blir trolig handlet fra netshop, da jeg har handlet 2 stk fra før av. Cooltek vifter på 19db og grei luft flyt. Skal sikkert handle 3 stk til. Disse: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=33400 . ) Bør jeg handle Shroud til viftene og radiator?

 

AC Cuplex XT di-Double Impact 478/775

Laing DDC-PRO Watercool pumpe

Watercool DDC Tank

1/4 BSPP 12mm Forniklet studs - O-ring (8-10stk)

3/8 BSPT 12mm Messing L-Studs (2 stk radiator) Usikker på denne.

ClearFLEX 60 Premium 3/8 ID (trolig 3m....usikker på om det er nok. VCORE.dk annbefalte litt større nipler til 3/8 slange. Sikkert for litt bedre flow.)

 

Kommer da på ca. 2700 dkr.

 

------------

 

Jeg vil ha væske uten farge, og beskyttelse mot korrosjon og alger. Hvor kan jeg handle dette uten å bestille det fra VCORE.dk?

 

Jeg skal handle slangeklemmer på Clas Ohlson (rustfrie), samt dempematter og slikt ordner jeg selv.

 

Noen som har andre formeninger?

Lenke til kommentar

Trenger nye tips.....

 

Skal mest sannsynlig bygge meg et finere kabinett i hobbyplater av bjørk etterhvert. Men trenger diverse tips til byggingen angående montering av radiator, pumpe, reservoir.

 

Jeg bestiller mest sannsynlig i slutten av uke 36 fra vcore.dk. (Venter på D-TEK fuzion blokken...skal komme inn på lager.)

 

Har det noe betydning om radiator ligger flat, på siden, stående osv?

 

Kan pumpe og reservoir stå i bunn av kabinett? (Laing DCC Pro og Watercool DCC reservoir) (tenker da på lufting og påfylling av væske)

 

Er det stor forskjell på PVC slanger fra Biltema og f.eks. Powerflex slanger fra VCORE?

 

Skal se om jeg kan få laget meg en kjapp skisse av planlagt kabinett i SketchUp, og forskjellige forslag på design.

Lenke til kommentar

Hvordan radiatoren står, og hvor pumpe og tank står betyr lite da det er et lukket system. Pumpa bør stå så langt nede som mulig slik at det ikka samler seg luft der og den står og skummer. Tanken skal helst stå rett før pumpa.

Biltema slanger bruker jeg og har ikke hatt noe problem med dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er vannkjølingsdelene bestilt.

 

D-TEK Fuzion CPU blokk

Thermochill PA120.3

Thermochill Shroud

Thermochill innbygginsgitter

Liang DCC PRO vannpumpe 12V

AB-G Reservoir

10stk D-TEK 1/4" med 1/2" nippel

2stk 3/8 BSPT med 12mm nippel (Thermochill)

3 stk Cooltek Aluminium 120mm vifter

Zalman viftestyring, ZM-MFC1 Plus, Sølv

Arctic Alumina Termisk Pasta

 

+ slanger, væske og slangeklemmer blir kjøpt på clas ohlson og biltema.

 

Satser på at dette er det jeg trenger til å få maskinen min stille og godt nedkjølt.

 

Koster en del kroner, så jeg regner med å passere 4000kr. Så kommer innkjøp av material til bygging av pc kabinett. Stygt redd for at dette kan bli veldig dyrt, men skal man gjøre det skikkelig, så koster det.

 

Håper dette funker, så kommer det en egen worklog etter jeg har fått begynt med kabinettet, og fått alle delene.

Endret av holtiz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...