Gå til innhold

Terminal Services - 10 klienter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sitter og forsøker (forgjeves) å forstå noe av Microsoft lisensopplegg. Har lest utallige sider både her på forumet og på microsoft, men stort sett gjør det meg bare mer usikker. Derfor lager jeg egen tråd:

 

Har prøvd ut Terminal Services i "Remote Administration mode", noe som fungerer utmerket. Vi hadde nå hatt lyst til å legge opp en litt mer organisert terminalservertjeneste (noen kan ha bruk for dokumenter utenfor vårt nett osv.), og må da tydeligvis gå til noe som heter "Application Mode". Og her kommer lisensspørsmålet inn. Akkurat å sette opp en license server er vel greit nok, men, hva skal man egentlig kjøpe, hvis man trenger å kjøpe noe da? Vil bare ha Remote Desktopmulighet for opp til 10 personer samtidig, akkurat som i Remote Adminsitration mode (for å si det enkelt).

 

Hva trenger man av CAL's og alt det der?

 

(Selv om spørsmålet mitt ikke dreier seg om hardware hadde det også vært interessant å høre meninger om ca. hardwarekrav. Blir typisk kontorapplikasjoner).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjøp 2x5 cal (Microsoft® Windows Server™ 2003 Terminal Server Client Access License)

 

men betaler du 10 000kr for 10 lisenser har du blitt lurt :p

9292589[/snapback]

 

hehe

så bare på komplett jeg.. var dyrt der. Sikkert gamle priser.. Men de er i hvert fall mye dyrere enn "vanlige" CAL's for Windows Server 2003.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det mulig å ta ut slike lisenser fra en server for gjenbruk i samme domene? Jeg har en case hvor en kunde må bytte terminalserveren snart. Fyren som satt det opp var smart nok til å legge lisensserveren på terminalserveren :wallbash:

 

Er da lisensene tapt, eller kan de flyttes til f.eks. en av domenekontrollerne?

Lenke til kommentar
Er det mulig å ta ut slike lisenser fra en server for gjenbruk i samme domene? Jeg har en case hvor en kunde må bytte terminalserveren snart. Fyren som satt det opp var smart nok til å legge lisensserveren på terminalserveren  :wallbash:

 

Er da lisensene tapt, eller kan de flyttes til f.eks. en av domenekontrollerne?

9454912[/snapback]

 

Vet ikke hva lisensreglene sier, men i praksis fungerer det vertfall.

Lenke til kommentar
Vet ikke hva lisensreglene sier, men i praksis fungerer det vertfall.

9461820[/snapback]

Da legger du inn lisenskodene på nytt bare? Vedder en femmer på at kunden ikke har disse lenger :)

9468962[/snapback]

 

hehe...har kunder noen gang oversikt over lisensene sine :p

 

Legger bare inn lisenskodene på nytt, det kan hende at du må aktivere de over telefon men da er det bare å ringe microsoft så hjelper de deg.

 

Siste kunden jeg gjorde dette hos hadde en Microsoft eOpen avtale og da var det ikke nødvendig å ringe inn.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...