Gå til innhold

Nedslitt bru - kritikk?


reds

Anbefalte innlegg

Her er enda et bilde jeg har tatt med et lånt D-50. Eneste jeg kunne ønske meg var fokus på et næremere punkt, men jeg syntes alikevel at bildet virker bra. Hva syntes dere?

 

Ser at jeg har noe iunteressant himmel her, men det blir vrient å croppe bort uten å miste helhetsbildet på brua.

 

BruaLITEN.jpg

 

1/10 sek

F/5,6

ISO200

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes dette var et veldig fascinerende bilde! God komposisjon rett og slett.

 

Liker fokuspunktet, og det er bedre med kjedelig himmel enn å lage et utsnitt.

 

Enig med pinnsvin at du bør rette det opp (ca -1 grad), og med PMnormal i at det ble for mørkt.

 

Ble sittende og leke litt, du kan lage mange spennede tolkninger av dette...

 

Har du mulighet, så gjør det til et prosjekt: stikk tilbake av og til og forsøk med annet lys og himmel. Høstfarger, snø, regn.... -spennende prosjekt!

Lenke til kommentar

God kveld!

 

Det var veldig mye konstruktiv kritikk å finne her i kveld, og det er hyggelig med tilbakemeldinger.

 

pinnsvin:

Hadde jeg hatt muligheten til å ta en snartur opp til brua igjen, hadde jeg nok prøvd meg med andre innstillinger og fått et bedre resultat med himmelen, og kanskje prøvd meg på HDR. Hytta jeg var på når jeg tok dette bildet ligger på Vinstra, noen timers biltur her i fra Hamar. At hytta tilhører svigers gjør ikke saken bedre. :whistle:

PMnormal:

Jeg er enig i at skogpartiet her ble for mørkt. På den annen side må det lave lysnivået til for at jeg skal få til den stemningen jeg vil med dette bildet. Som jeg skrev over, ville jeg prøvd meg på nytt hvis muligheten var der.

 

kaian:

Pirrende tanke! Hadde vært morsomt å gjort noe sånt med dette motivet, men beklageligvis ligger det ikke til rette for det med akkurat dette motivet. Kanskje noe jeg skal prøve med et annet motiv?

 

Takker for alle tilbakemeldinger, godt å ha noe å vokse på. :)

Lenke til kommentar
Pirrende tanke! Hadde vært morsomt å gjort noe sånt med dette motivet, men beklageligvis ligger det ikke til rette for det med akkurat dette motivet. Kanskje noe jeg skal prøve med et annet motiv?

Det er få måter å lære mye grundig som å lage et lite antall prosjekter som man jobber med over tid. Jo strammere rammer, jo bedre synes effekten av ulike forhold og valg. Men det bør jo være motiver/temaer som "tenner" deg litt.

Lenke til kommentar

Et bilde med potensiale, men det er flere ting som trekker ned:

 

1. Etter min mening er perspektivet feil, jeg ville ha vinklet kameraet noe mer til høyre (horisontalt) slik at det ble like mye rom for hver side av den vertikale søylen.

2. Syns også bilde ble for mørkt, men det vil være problematisk å gjøre det lysere da også skyene vil bli lysere, mao har bildet et for stort dynamisk omfang til å bli eksponert korrekt. HDR hadde kanskje vært noe her.

3. For liten kontrast etter min mening, men dette er det sikkert delte meninger om.

Lenke til kommentar
Et bilde med potensiale, men det er flere ting som trekker ned:

 

1. Etter min mening er perspektivet feil, jeg ville ha vinklet kameraet noe mer til høyre (horisontalt) slik at det ble like mye rom for hver side av den vertikale søylen.

2. Syns også bilde ble for mørkt, men det vil være problematisk å gjøre det lysere da også skyene vil bli lysere, mao har bildet et for stort dynamisk omfang til å bli eksponert korrekt. HDR hadde kanskje vært noe her.

3. For liten kontrast etter min mening, men dette er det sikkert delte meninger om.

9305141[/snapback]

 

Er igrunn enig med deg - men vil ikke mer kontrast gjøre de mørke bitene enda mer utvisket ? Uansett et vanskelig motiv.

 

Tom

Lenke til kommentar

Uten at eg er ekspert på området, mener jeg faktisk at det er det uperfekte med dette bildet som gjør det pent. At begge gelenderene hadde fått like mye plass på bildet osv hadde etter min mening ødelagt litt, det hadde blitt for perfekt på en måte. Uansett pent bilde.

Endret av Doughman
Lenke til kommentar

Nok en gang, takk for tilbakemeldinger.

 

Autoxave:1. Perspektivet er valgt med omhu for å ikke ta et klassisk bro-bilde med den standard midt på-plasseringen. Dette gjør at bildet skiller seg ut fra andre bilder som blir tatt av liknende broer.

 

2. HDR hadde vært veldig artig her, men jeg hadde dessverre ikke med stativ eller noe annet å legge kameraet på.

 

3. Hvis jeg hadde økt kontrasten noe særlig mer, blir som nevnt himmelen alt for lys og bakgrunnen alt for mørk. Jeg har valgt den kontrasten som jeg syntes balanserer forskjellen på himmelen og trærne best, men som du sier er det alltids delte meninger.

 

Doughman:Det du sier her er akkurat det jeg ville fram til. Jeg ville ikke ta et standard bro-bilde. Grunnen til at jeg har denne hobbyen er jo at jeg vil vise at jeg kan ta bilder som skiller seg ut i forhold til andre.

 

Generelt sett har jeg jo fått høre at mitt valg av motiver og komposisjoner er litt spesielle, men det er jo bakgrunnen for det hele. Å se noe en annen ville tatt for gitt.

 

Men nok om min fotograferings-stil, takk for konstruktiv kritkk. :)

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...