Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvorfor funker ikke Sata HD`en min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det Sata300 eller sata150 harddisk? Og har hovedkortet støtte for sata300? Om hovedkortet støtter sata150, og disken er sata300 må du dempe hastigheten på harddisken. Sjekk "manualen" på toppen av harddisken om du får satt harddisken som sata150

9267135[/snapback]

 

Det er en sata300. Hovedkortet har også støtte for sata300 ;)

Lenke til kommentar
1. Se i bios at Sata er satt til enable, evnt om en eller flere porter er deaktivert.

 

2. Bytt sata kabel om du kan. Husk at en sata kabel ikke må ha noen "knekker" med fine buer.

9267535[/snapback]

 

Den er satt til enable i bios. Kan prøve å skifte kabel.

 

 

EDIT: Har skifta kabel og den funker fortsatt ikke =/ pokker at sata skal være så tuklete!

Endret av Kåsen
Lenke til kommentar

Ha bare i sata disken.

Boot opp xp cd(finner ikke disk)

Prøve flere porter.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=204514

 

Du skal ikke trenge driver,viss bios ser disken.

Best og sjekke opp dette hovedkort?

Det er og trykke f6 under instalasjon(så driver til sata)

Dette skal du ikke trenge(sjekk)

 

Reset cmos(hjelper ikke)

Uppdate bios.

Sett sata 150.

 

Hmm "streame" hardisken tror han er litt på jordet.

 

Ny disk skal jo MBR(master boot record)virke.

http://www.diydatarecovery.nl/mbrtool.htm

 

Kan også gjøres fra xp cd(recovery console)

Med fixmbr

 

Mye hdd stuff her.

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Ja sent nå gi litt info om hardware

så skal vi se.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Du skal ikke trenge driver,viss bios ser disken.

Det er og trykke f6 under instalasjon(så driver til sata)

Selv om BIOS ser harddisken så vil et operativsystem trenge en driver til SATA-kontrolleren. Dette må de også ha til IDE-kontrolleren, men det finnes generiske IDE-kontroller-drivere. Meg bekjent så finnes det ingen generiske SATA-kontroller-drivere. Derfor så vi du med de fleste chipset trenge en driverdiskett når du skal installere windows.

 

Hmm "streame" hardisken tror han er litt på jordet.

Jeg tror han mener at man må streamline driveren. Dette kan man gjøre ved å lage en egen installasjons-cd hvor sata-driverene er med på CD-en. Selvfølgelig så er det ofte enklest å gjøre det med diskett.

 

Men problemet her er jo at BIOS ikke ser disken så da er feilsøkingsrutinen (som alltid) slik:

 

1) Sjekk at disken får strøm.

- Hold en finger på disken eller hold disken i hånden når du skrur på maskinen og sjekk at det er liv i den.

 

2) Sjekk at signalkabelen er ordentlig koblet til

- Et stort problem med SATA er at kablene har lett for å dette ut. Heldigvis så er det (nærmest) umulig å sette en SATA-kabel feil vei.

 

3) Sjekk at SATA-kontrolleren er aktivert

- I BIOS under "integrated peripherals" ligger som oftes instillingene for å skru SATA-kontrolleren av/på.

 

4) Sjekk at SATA-kontrolleren ikke står i RAID-modus.

- Mange SATA-kontroller på hovedkort fungerer også som fake-raid-stasjoner. Hvis du kun har en SATA-disk så må du skru av raid-funksjonalitet på kontrolleren hvis ikke så vil du ikke få disken til å virke.

 

5) Hvis alt dette slår feil så prøv disken i en maskin hvor SATA allerede fungerer.

- Hvis den ikke blir oppdaget der heller så kan du regne med at disken er defekt. Blir den oppdaget der så er det enten et problem med selve sata-kontrolleren eller så har du ikke gjort steg tre eller fire riktig.

 

 

Håper det hjelper

 

 

MVH

 

-Terje

Lenke til kommentar

Takker for svarene deres. Jeg skal prøve å sette disken i en annen sata pc for å sjekke om den funker. MEN! igår spilte jeg bf2142 før jeg la meg, alt funket perfekt helt til i dag når jeg sto opp for å skru på pcen. Datan starter, lys og alt virker, men skjermen er bare svart :S ingenting som skjer. Alt går jo dundas :S

 

EDIT: Nå funker den igjen :S Virker som den lever sitt eget liv. Men jeg får ikke starta opp når jeg har i DVDROM. Når jeg tar den ut så starter den opp.

 

Sata hardisken lever, siden den er varm så får den strøm. Men må finne noen som har sata pc =S

Endret av Kåsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...