Gå til innhold

enkelt "gratis" hjemmestudio?


Anbefalte innlegg

Ønsker å ta noen fine bilder av damen min. Har Eos 400d med kit 18-55. foreløpig har jeg ikke ekstern blitz.

Hvordan kan jeg få til ok bilder?

Feks et laken i bakgrunn, og noen lyskastere, kan det være et godt utgangspunkt?

Fint om noen kan gi meg tips på hvordan dette kan gjøres med et best mulig resultat.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med billig og gratis så regner jeg med du helst vil bruke ting du finner rundt i huset eller kan låne?

 

Laken som bakgrunn kan duge, men prøv gjerne å unngå ett helt hvitt ett.

Prøv å unngå å bruk den interne blitzen, blir ofte litt for direkte lys. Har du noen byggelamper og arbeidslamper (sånne halogensaker som ofte står på gult stativ), så er det ikke så dumt å bruke dem til å fylle rommet med masse indirekte lys.

Opp i taket, reflektert fra sidevegger osv.

 

Flere forskjellige lyskilder kan gjøre hvitbalansen til en utfordring. Men det er sånt man har bildebehandlingsprogrammer for:)

 

Stativ er heller ikke dumt. Ikke trådutløser til kameraet heller som ikke er særlig dyrt. Da kan du unngå å "gjemme" deg bak kameraet hele tiden og det gjør det litt lettere å komunisere med modellen din.

 

Gjerne noen rekvisitter av forskjellig slag hun kan pusle med så det ikke blir så lett oppstilt. Nå vet jeg riktignok ikke hvor vant hun er til å bli tatt bilder av og hvor vant du er til å ta bilder.

 

Og ta masse masse bilder. Om ett av tredve bilder blir bra, så er det kjipt om du bare tok tjuefem....

Lenke til kommentar
Med billig og gratis så regner jeg med du helst vil bruke ting du finner rundt i huset eller kan låne?

 

Laken som bakgrunn kan duge, men prøv gjerne å unngå ett helt hvitt ett.

Prøv å unngå å bruk den interne blitzen, blir ofte litt for direkte lys. Har du noen byggelamper og arbeidslamper (sånne halogensaker som ofte står på gult stativ), så er det ikke så dumt å bruke dem til å fylle rommet med masse indirekte lys.

Opp i taket, reflektert fra sidevegger osv.

 

Flere forskjellige lyskilder kan gjøre hvitbalansen til en utfordring. Men det er sånt man har bildebehandlingsprogrammer for:)

 

Stativ er heller ikke dumt. Ikke trådutløser til kameraet heller som ikke er særlig dyrt. Da kan du unngå å "gjemme" deg bak kameraet hele tiden og det gjør det litt lettere å komunisere med modellen din.

 

Gjerne noen rekvisitter av forskjellig slag hun kan pusle med så det ikke blir så lett oppstilt.  Nå vet jeg riktignok ikke hvor vant hun er til å bli tatt bilder av og hvor vant du er til å ta bilder.

 

Og ta masse masse bilder.  Om ett av tredve bilder blir bra, så er det kjipt om du bare tok tjuefem....

9257308[/snapback]

 

Takk for gode svar.

Ja jeg mente ting jeg finner rundt om i huset, men er det noe jeg burde hatt går det jo an å ta en handle runde.

Jeg er ikke den mest erfarne fotografen og har null erfaring med å fotografere modeller.

Damen er heller ikke vant til å bli fotografert så mye av begrensningen ligger vel der. Hun vet ikke hvordan hun skal står/ hva hun skal gjøre, og det gjør vel knappt jeg, selv om jeg som gutt har sett en god del bilder av vakre, fotogene damer. :)

Noen med gode tips for å løse opp stemmningen så hun ikke blir så anspent?

Lenke til kommentar

Gjøre dere gjerne opp noen meninger om hva slags bilder dere vil lage på forhånd.

Ikke juks å ha noen å kopiere stilen fra.

 

Bli for all del enige på forhånd så ikke hun møter opp i sin fineste kjole mens du står klar med reimer og bissel;)

 

Første gangene med bilder på den måten har noen fellestrekk med andre morsomme aktiviteter. Resultatet blir ofte bedre etter en lett men god middag med kansje en flaske vin for den avslappede og gode stemningen:D

 

Å ta bilder av mennesker er en samhandling. Hvis den ene er ukomfortabel med prosessen så blir det ikke bra. Med mindre det er det resultatet du er ute etter da, men tviler litt på det.

Lenke til kommentar

Takker for svar!. Da har vi snakket litt om det og blitt enige om å ta et par glass og ta det på en kosekveld. vi skal se litt på nettet slik at hun enklere skal klare å "posere"

har sett litt på deviant men finner ikke så mye.

Noen forslag til sider med jenter som "poserer"?

 

Dersom jeg ikke har fått skaffet meg blitz til denne dagen blir det nok lyskastere. Da Bør jeg kanskje ha et laken foran disse så lyset ikke blir så gult? og kanskje ha noe for å begrense "bredden" på lyset slik at man kan få noen fine skyggepartier?

hvordan bør dette settes opp i forhold til modellen?

 

På mange portrettbilder så er det liksom ingen bakgrunn, (feks helt hvitt, grått) hvordan får jeg til det? er det bare å overeksponere et hakk eller to? eller gjøres det helst i redigeringsprogram etterpå?

eksempel på hva jeg mener herdeviantart

 

 

det var alt jeg kom på nå, men kommer helt sikkert tilbake med flere spm før jeg prøver meg, og jeg håper noen tar seg tid til å svare:)

Endret av photoshop_a
Lenke til kommentar

med tanke på hvitbalansen som lett blir feil ved bruk av lyskastere:

- ta bildene i raw format, da kan WB enkelt endres i etterkant

- hvis mulig på ditt kamera kan du også bruke et hvitt ark som WB referanse, på mitt kamera virker det slik at jeg stiller inn kamera på PRE WB og tar et bilde av arket, da lagres det som hvitt og bildene blir ganske korrekte i fargene.

 

Edit: Helt hvit bakgrunn gjøres vel som oftest ved at bakgrunnen blir ekstra kraftig lyssatt slik at den blir overeksponert i forhold til motivet (tror jeg).

Lykke til:)

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Takker for svar!. Da har vi snakket litt om det og blitt enige om å ta et par glass og ta det på en kosekveld. vi skal se litt på nettet slik at hun enklere skal klare å "posere"

9275192[/snapback]

 

Husk: Hvitvin eller sjampis eller øl, ikke rødvin. Sånn med tanke på leppefarge og tannfarge og sånn :)

 

Du har et fint utgangspunkt i det du skriver. Har dere det gøy, så gjør dere det sikkert om igjen - og da kan dere eksperimentere dere frem. Øvelse gjør mester, vet du!

Lenke til kommentar
Da har jeg fått en Sigma 500 Super blitz... da har jeg plutselig litt fler muligheter:) takk for svar alle sammen!

9300456[/snapback]

 

 

Gleder meg til å se resultatet. Har bygd hjemmestudio selv i hybelen jeg bodde i før. Brukte to clas ohlson 500w arbeidslamper, i ettertid også bakepapir forran for å myke opp lyset, ett hvitt lerret og en kryssfinérplate med overstrukket laken på gulvet. Funka helt greit. Kosta meg 1000-lappen. Har også kjøpt et backdrop i en nøytral gråfarge. I ettertid har jeg funnet ut at det bør strykes før fotografering:p

Lenke til kommentar

Lurer fortsatt litt, vil så gjerne få til noen gode bilder slik at modellen skal få lyst til å gjenta seansen.

 

Nå som jeg har en kraftig blitz, hvordan bør jeg komponere bildet? har jo også tilgang til de herlige gule lyskasterne:)

bør jeg ha en kabel til blitzen for å sette den litt unna kamera? og bør blitsen være kun utfyllingsblitz, eller bør den være hovedlyskilden?

helt grønn på portrett og å komponere bilder med mennesker. Har kun tatt snapshots tidligere.

 

Edit: hadde kanskje vært fint med noe tøystykke som hadde vært større enn et vanlig laken for å henge bak modellen?

For å å få en utbrent bakgrunn, bør evnt en lyskaster settes bak lakenet og modellen?

 

Altså:

Hvordan komponere bildet?

Bør jeg ha kabel til blitzen for å få den litt unna kameraet?

Bør blitzen være hovedlyskilden?

Hvor får jeg kjøpt tøystykke som er større en ett laken?

Utbrent bakgrunn, ved å sette kraftig lys bak tøystykke og modell eller foran?

 

På forhånd takk!

Endret av photoshop_a
Lenke til kommentar

Du vil få litt problemer med å blande blitzlys og arbeidslampelys og hvitbalanse, i hvert fall får jeg det. Med mindre resultatet skal bli sort/hvitt ;)

 

Det du kan prøve på er å sette lysene fra siden litt tett modellen og det andre litt lengre fra fra motsatt side mot bakgrunnen:

 

Eksempel

 

 

Eller bare lyse opp den ene siden av modellen med ei lampe:

 

Annet eksempel

 

På begge de bildene har jeg ikke brukt noe forran lampene og de har av den grunn fått litt for harde kontraster. Bruk gjerne bakepapir da det tåler mer varme, men på samme tid slipper igjennom ganske mye lys.

 

Arbeidslampe med bakepapirsofter

 

En ting jeg smertelig har lært igjennom tiden er at det bør være en hovedlyskilde og flere lys som lyser opp bakgrunnen og de bør helst kaste skygge samme vei. Det er visst mer naturlig.

 

Eksempel på hvordan det ikke bør gjøres

 

Om du har mulighet og til en tredje arbeidslampe kan den settes til å lyse opp håret. Hårlys eller noe. Har desverre ikke noe eksempel på det.

 

Personlig er jeg ikke særlig fan av helt hvite bakgrunner, men det er smak og behag.

Lenke til kommentar
Du vil få litt problemer med å blande blitzlys og arbeidslampelys og hvitbalanse, i hvert fall får jeg det. Med mindre resultatet skal bli sort/hvitt  ;)

 

Det du kan prøve på er å sette lysene fra siden litt tett modellen og det andre litt lengre fra fra motsatt side mot bakgrunnen:

 

Eksempel

 

 

Eller bare lyse opp den ene siden av modellen med ei lampe:

 

Annet eksempel

 

På begge de bildene har jeg ikke brukt noe forran lampene og de har av den grunn fått litt for harde kontraster. Bruk gjerne bakepapir da det tåler mer varme, men på samme tid slipper igjennom ganske mye lys.

 

Arbeidslampe med bakepapirsofter

 

En ting jeg smertelig har lært igjennom tiden er at det bør være en hovedlyskilde og flere lys som lyser opp bakgrunnen og de bør helst kaste skygge samme vei. Det er visst mer naturlig.

 

Eksempel på hvordan det ikke bør gjøres

 

Om du har mulighet og til en tredje arbeidslampe kan den settes til å lyse opp håret. Hårlys eller noe. Har desverre ikke noe eksempel på det.

 

Personlig er jeg ikke særlig fan av helt hvite bakgrunner, men det er smak og behag.

9326019[/snapback]

 

 

 

Hei! Takk for et kjapt og gode svar. Eksempelbildene var flotte til å vise forskjellene!

Når du har tatt disse bildene, er det da kun brukt arbeidslamper da? og på grunn av varm farge i lyset så justerer bruker du egendefinert hvitbalanse?

Lenke til kommentar
Hei! Takk for et kjapt og gode svar. Eksempelbildene var flotte til å vise forskjellene!

Når du har tatt disse bildene, er det da kun brukt arbeidslamper da? og på grunn av varm farge i lyset så justerer bruker du egendefinert hvitbalanse?

9326126[/snapback]

 

 

Hei igjen,

 

På de eksempelbildene er det bare arbeidslamper som har blitt brukt. Om jeg ikke tar helt feil har jeg tatt alle bildene i RAW-format og har ikke justert noen hvitbalanse for det, rett og slett fordi det ikke er noen vits. Grunnen til at jeg ikke har brukt en blitz er fordi den som regel lyser opp kraftigere enn arbeidslampene og da vil det ikke bli så godt resultat. Er fremdeles litt n00b selv på det der med studiofotografering.

 

Ekstra blitz + sollys (utendørs)

 

Blitz pekende mot reflektor

 

Reflektor (utendørs)

Lenke til kommentar

Hei,

 

I diskusjonen om rimelig studiolys, søkte jeg litt på ebay. Disse lampene dukket da opp:

 

http://cgi.ebay.com/2-Studio-Strobe-Lighti...1QQcmdZViewItem

 

eller

 

http://cgi.ebay.com/TWO-2-PRO-STUDIO-STROB...1QQcmdZViewItem

 

Hvordan er disse to lampene, sammenlignet med arbeidslamper med halogenlys? Vi snakker om mindre enn 1000 kroner for to studioblitslamper, levert i Norge.

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Hei,

 

I diskusjonen om rimelig studiolys, søkte jeg litt på ebay. Disse lampene dukket da opp:

 

http://cgi.ebay.com/2-Studio-Strobe-Lighti...1QQcmdZViewItem

 

eller

 

http://cgi.ebay.com/TWO-2-PRO-STUDIO-STROB...1QQcmdZViewItem

 

Hvordan er disse to lampene, sammenlignet med arbeidslamper med halogenlys? Vi snakker om mindre enn 1000 kroner for to studioblitslamper, levert i Norge.

 

Noen tanker?

9336223[/snapback]

 

Uten noen kommentar forøvrig på de lampene, må jeg nevne at de er til 110V. Så da må vi nordmenn evt kjøpte omformer i tillegg.

 

F.eks en av disse, avhengig av hvilken effekt de kita suger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...