Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"merker" på skjermen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et problem med at det kommer merklige turkise og røde merker/streker på skjermen min. Dette forekommer når jeg er inne i win-utforsker og surfer på nettet (opera). Og når jeg prøve å spille et spill kommer det mange bugs, som til slutt får spillet til å henge seg fullstendig opp.

Dette oppsto plutselig i går, og har aldri sett slikt før. Jeg har prøvd å reinstallere skjermkortdrivere og directX, uten hell. GPU tempen ligger på rundt 40-45 grader.

Er det noen andre som har/har hatt samme problem?

Er det riktig å anta at det er skjermkortet som er ødelagt?

(Se vedlegg for å se et bilde av problemet)

post-30436-1186762985_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det var det jeg trodde og fryktet. Noen som vet hva det kan være og om det er noe jeg kan gjøre noe med?

Skrevet

Har du moglegheit for å prøve ein annan skjerm, eller å prøve eit evt. integrert skjermkort på hovudkortet ditt?

Og forresten, det er jo ikkje rart at skjermen ser forjævlig ut, det er jo sidene til RBK!

BYEN E`BÆRGÆ.....

Skrevet
Har du moglegheit for å prøve ein annan skjerm, eller å prøve eit evt. integrert skjermkort på hovudkortet ditt?

Og forresten, det er jo ikkje rart at skjermen ser forjævlig ut, det er jo sidene til RBK!

BYEN E`BÆRGÆ.....

9252456[/snapback]

hehe. var vel ikke helt tilfeldig at det var denne hjemmesiden jeg brukte :)

Men nei, jeg har ikke mulighet til å bruke en annen skjerm. men har testet denne skjermen med laptop'en min, og da viste den ingen feil. så dermed kan jeg se bort ifra det. Men er den eneste løsningen et nytt skjermkort?

PS: Brann kan brenne i ... :)

Skrevet (endret)

Nei, jeg har desverre ikke noe integrert skjermkort på hk og heller ikke noe annet skjermkort å teste med.

Men dette er vel en garantisak, er det ikke? kortet er bare 1,5 år gammelt...

Endret av Oogie
Skrevet (endret)

Så lenge du har kjøpt skjermen av forhandler i Norge, er det innenfor garantien, ja :)

Bare ta kontakt med forhandleren du kjøpte kortet av, så sender de deg nytt kort, eller et substitutt... bare husk at dersom de ikke kan oppdrive samme kortet SKAL du ha et kort med lik eller bedre spesifikasjoner, etter norsk lov (gidder ikke finne fram paragrafene for deg, men du kan jo sjekke selv? www.lovdata.no) Lykke til! :D

Roff-El

Endret av Roff-El
Skrevet

Har det samlet seg mye støv på kortet? Hvis det er tilfellet ville jeg tatt ut gpuen og kjøleren for grundig rensing, deretter på med ny kjølepasta.

Skrevet (endret)
Har det samlet seg mye støv på kortet? Hvis det er tilfellet ville jeg tatt ut gpuen og kjøleren for grundig rensing, deretter på med ny kjølepasta.

9255398[/snapback]

Jeg har sjekket for støv, og det var jo litt der. Men ikke så mye at jeg tror det er det som er feilen. Jeg har fjernet det meste, og fortsatt det samme problemet. Jeg har dog ikke "tatt ut gpuen og kjøleren for grundig rensing", mister jeg ikke garantiretten dersom dette gjøres?

Jeg har et POV GeForce 7800 GT, noe jeg ikke kan finne noen steder lenger... vil det si at jeg får et bedre kort i retur? Hvilket kort tror dere jeg vil få? gtx?

Endret av Oogie
Skrevet
Du vil få et kort i retur som antagelig er bedre. Jeg tviler på du får et 8800 kort, men et kort som 8600gts eller noe sånt.

9255696[/snapback]

Jeg regner med å få noe som 7800 gtx eller 7900 gt, men har sendt mail til nettbutikken jeg kjøpte hos, og spurte om det var mulig å bytte med et 8800 gts og at jeg betaler mellomlegget. noen som har gjort dette før?

Skrevet

Har levert tilbake en vare og krevet en ny vare til mellomlegget, men dette gjorde jeg via forhandler, altså et vanlig utsalgssted... Vet ikke om det er like lett gjennom internett, men det er alltid et håp :)

Roff-El

Skrevet

Ser ingenting feil med bildet du postet, bortsett fra at du lagret det som .gif, med MASSE dithering.

Så... Lagre som png24 for å få lossless komprimering, så er det i alle fall ikke bildeformatet som kan ta skylden.

Hvis du har dithering generellt, sett skjermen din til 24/32-bits farge.

Skrevet (endret)
Ser ingenting feil med bildet du postet, bortsett fra at du lagret det som .gif, med MASSE dithering.

Så... Lagre som png24 for å få lossless komprimering, så er det i alle fall ikke bildeformatet som kan ta skylden.

Hvis du har dithering generellt, sett skjermen din til 24/32-bits farge.

9255963[/snapback]

Da har jeg lagt inn noen piler som viser hva jeg mener. Det er de turkise og røde merkene jeg mener å få frem.

Er klar over at bildekvaliteten er mindre bra, men mener det får frem problemet. Takk for at du gjør meg oppmerksom på det :)

post-30436-1186834924_thumb.jpg

Endret av Oogie
Skrevet

Ah. Så ikke de der, vet du.

Ser ut som god gammeldags minnekorrupsjon. Så, som de andre sier, trenger du et nytt skjermkort.

Du bør også kjøre en memtest på systemminnet ditt, bare i tilfelle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...