Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte fjærer, eller godkjenne senking?


gxi

Anbefalte innlegg

Jeg er desverre for min del blitt ufrivillig dratt inn i senkeproblematikken. Bilen jeg kjøpte i desember i fjor ble ikke godkjent på EU-kontroll pga. ikke godkjente senkefjærer forran. :mad: For min del forklarer dette endel merkelig oppførsel i dempingen forran (smeller hardt på humper som "peker oppover", men går helt perfekt på hullete veier).

 

Jeg går ut ifra at om dette var godkjent da forrige eier hadde bilen, så ville dette blitt videreført etter at den ble avskiltet og deretter registrert på meg (den ble solgt/byttet til forhandler og var dermed avskiltet i en periode).

 

Jeg har planer om å spørre forhandleren om de er villig til å fikse dette, siden jeg mener dette burde være god nok reklamasjonsgrunn. Det er ingen grunnlag for at jeg burde visst dette før jeg kjøpte bilen etter min mening, og det er godt grunnlag for at en av de to siste leddene visste det, da dette må ha blitt gjort iløpet av de to årene før jeg kjøpte bilen.

 

Dersom jeg ikke får igjennom dette hos forhandler står jeg igjen med problematikken:

- Få fjærene godkjent og oppført i vognkortet, eller

- bytte fjærene.

 

Det jeg fikk med meg angående å få dette godkjent var at jeg må da ha full forstillingskontroll og greier. Er det noe annet? Greia er at bilen svinger litt til høyre når rattet står rett frem, så jeg mistenker egentlig at noe er rart med forstillinga fra før. Ene piggdekket hadde en lang stripe på 1/3 eller noe hvor de ytterste eller de innerste (husker ikke hvilken side) hvor alle piggene var borte. Det kan også se ut til at dekkene slites noe fortere på yttersidene enn på innersiden. Kan dette være et problem som oppstår fordi fjærbeinene blir for korte, og dermed vinklene feil, som jeg da kan forvente at er i orden om jeg bytter fjærene?

 

Dersom jeg velger å bytte fjærene, så er jeg litt usikker på om Mekonomen her selger èn eller to fjærer, så om noen klarer å se det eller vet det, så hadde det vært greit om noen kunne konkludert om dette er èn eller to fjærer i en pakke: Artikkelnr. 11-22162 (bruk søkefunksjonen deres) Tittel: "Fjær vs/hs foran" (all informasjon)

 

Bilen det gjelder er en Renault Laguna 1997 (Søk evt. på regnr. YT2_(fjernet) på Mekonomen for mer info).

 

Btw. Noen vil kanskje synes det er imponerende at en Renault som har gått 205000km ikke har noen feil på EU-kontroll annet enn de stygge fjærene. :thumbup:

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke garanti, men jeg synes ikke at de burde selge meg en bil som ikke er godkjent. Det tok han fyren på NAF 3 sekunder å stille spørsmålstegn ved fjærene så det ut som, og da burde de hos forhandleren som jobbet bl.a med bremseskivene kunne sett noe før de solgte den.

 

Om jeg handler fjærer, så trenger jeg ingen kontroll. Monterer jeg fjærer av original størrelse på den, så trenger jeg kun å fremvise den på etterkontroll for PKK, så skal den bli godkjent. Derimot om jeg beholder fjærene må jeg ha forstillingskontroll.

 

Glemte forresten et av hovedspørsmålene mine:

 

Hva er typisk pris for en forstillingskontroll?

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Dersom det er en forhandler du har kjøpt bilen av og han er noenlunde seriøs så bør han ordne opp i dette uten kostnad for deg. Å selge biler som har fjærer som ikke er godkjente er jo rett og slett useriøst.

 

Tror faktisk at du også har forbrukerkjøpsloven på din side, da dette vel må kunne ses på som en betydelig mangel, noe som gir grunnlag for reklamasjon.

 

Ta en prat med selgeren, og evnt. forbrukerrådet om han slår seg vrang. Dette er uansett en reklamasjon og ikke en garantisak, så det at du ikke har fått garanti har ikke noe å si.

Endret av Dipstick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...