Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre det er EN pixel (zooom laaangt inn for å se om prikken dekker bare en rute eller litt av flere) så er det 90% sannsynlighet for at det er støv :)

En blåsebelg er tingen da. fåes på de fleste fotobutikker (for all del ikke verken blås inni kamera selv med munnen eller bruk komprimert luft!)

Skrevet
Takk for alle svar, fikk tak i microfiber til kamera, tørket av speilet der inn og da forsvant prikken.

9232459[/snapback]

Man ser ikke støv som ligger på speilet, på bilder... det er kun noe du ser nå du ser i søkeren...

Skrevet
Takk for alle svar, fikk tak i microfiber til kamera, tørket av speilet der inn og da forsvant prikken.
Ikke gjør det flere ganger, verken på sensoren eller speilet. Hvis støvet ikke blir borte om du bruker blåsebelg, bruk da sensor swab eller annet utstyr spesielt beregnet på rens av sensor. Selv mikrofiberkluter kan være for hard kost for sensoren eller glasset som beskytter det, spesielt om du gjør det flere ganger.
Skrevet
Ikke gjør det flere ganger, verken på sensoren eller speilet. Hvis støvet ikke blir borte om du bruker blåsebelg, bruk da sensor swab eller annet utstyr spesielt beregnet på rens av sensor. Selv mikrofiberkluter kan være for hard kost for sensoren eller glasset som beskytter det, spesielt om du gjør det flere ganger.

9259967[/snapback]

Så jeg burde ikke bruke q-tips? :roll:

Skrevet

Q-tips er vel enda verre :) Du risikerer å skade beskyttelsesglasset foran sensoren (eller enda verre... selve sensoren) om du er uheldig. Dette er DYRT å bytte ut.

Det er en grunn til at det finnes spesialutstyr til å rense disse sensorene, og til at det i bruksanvisningen anbefales å kun bruke dette eller sende det inn til et verksted. Å sende inn til verksted, synes jeg imidlertid ikke er nødvendig. Hvis man bare følger bruksanvisningen på anbefalt utstyr, så skal det mye til å for å ødelegge sensoren. Men en Q-tips og mikrofiberkluter, tror jeg er litt vel hard kost, ihvertfall ved gjentatt bruk.

Skrevet
Q-tips er vel enda verre :) Du risikerer å skade beskyttelsesglasset foran sensoren (eller enda verre... selve sensoren) om du er uheldig. Dette er DYRT å bytte ut.

Det er en grunn til at det finnes spesialutstyr til å rense disse sensorene, og til at det i bruksanvisningen anbefales å kun bruke dette eller sende det inn til et verksted. Å sende inn til verksted, synes jeg imidlertid ikke er nødvendig. Hvis man bare følger bruksanvisningen på anbefalt utstyr, så skal det mye til å for å ødelegge sensoren. Men en Q-tips og mikrofiberkluter, tror jeg er litt vel hard kost, ihvertfall ved gjentatt bruk.

9260018[/snapback]

Hehe :roll:

Får vel skaffe meg noe blåseredskaper da... Nå bruker jeg forresten Clone-stamp :cool:

0% risiko...

Skrevet (endret)
Hehe :roll:

Får vel skaffe meg noe blåseredskaper da... Nå bruker jeg forresten Clone-stamp :cool:

0% risiko...

9260060[/snapback]

Det er en fordel med clone-stamp - ødelegger ikke dyrt utstyr. Synes selv at det fordel å ha utstyret rent slik at en slipper å mekke i ettertid.

Tom

edit: mangle noen fordeler her...

Endret av tomsi42
Skrevet

Da keramisk topp på komfyrer kom ble man fortalt av selgere at Jiff var fy og at man måtte kjøpe spesialmiddel som de solgte for ikke å ripe toppen. Selv bruker jeg stålull på min og har ikke en ripe.

Det kan vel kansje hende at sensoren tåler litt mer enn mange tror?

Skrevet

Det er noen som postet bilder tatt etter at filteret var ripet opp av Q-tips så det er mulig. Hvis man er veldig forsiktig så går det meste bra men det koster ikke så veldig mye ekstra å være helt sikker.

Skrevet

Jeg er fersk på dslr, så jeg aner ingenting. Jeg synes bare det er litt rart at de bruker en så myk "beskyttelse" på sensoren som blir så lett ripet opp, når det finnes flere harde og gjennomsiktige alternativer. Det største problemet med Q-tip ville jeg tro var at den legger igjen mer dritt enn den tar med seg.

Skrevet
Om man presser inn sensoren for mye vil bildene 5 min framover ha et kanske fett mønster, og sparer deg for texture arbeid i ps :fun:

9307756[/snapback]

Skal du også bli kunstfotograf nå, Olsen? ;)

Skrevet
Om man presser inn sensoren for mye vil bildene 5 min framover ha et kanske fett mønster, og sparer deg for texture arbeid i ps :fun:

9307756[/snapback]

Jeg føler med D50'en din, som var så uheldig å havne i dine hender :!:

Skrevet

9307756[/snapback]

Jeg føler med D50'en din, som var så uheldig å havne i dine hender :!:

9309809[/snapback]

Han gjør vel dette for å ha et påskudd for D200 snarest mulig :)

Skrevet

Han er jo en liten spøkefugl, unge Herr Olsen. Det er ikke altid lite tydelig, men når han tar på festhatten vet man at han koser seg.

Du må slutte å trekke i voksne folk, din lille snørrevalp :tease:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...