Gå til innhold

Server for 30 klienter. Terminal


Anbefalte innlegg

Hei

 

Noen som vet om en server som vil passe bra for 30 klienter. Alle programmene vil ligge på serveren, ikke noe vil kjøres lokalt på pcene. Alle logger seg på med eksternt skrivebord evt domene?

 

Ønsker en server som ikke har "nedetid" altså RAID 5?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type RAID du velger har ingenting med nedetitden å gjøre. Men kjør gjerne RAID5 for sikkerhetens skyld.

 

Du må nesten si litt hvordan du har tenkt å distribuere programvaren. Skal alle ha en hversin desktop? Skal du kjøre vanlig terminalserver på serveren. Skal du kun distribuere programvaren? (Det går det også vettu ;) Ganske snasn funksjon)

 

-C-

Lenke til kommentar
Hvilken type RAID du velger har ingenting med nedetitden å gjøre. Men kjør gjerne RAID5 for sikkerhetens skyld.

 

Du må nesten si litt hvordan du har tenkt å distribuere programvaren. Skal alle ha en hversin desktop? Skal du kjøre vanlig terminalserver på serveren. Skal du kun distribuere programvaren? (Det går det også vettu ;) Ganske snasn funksjon)

 

-C-

9231159[/snapback]

 

 

Hei, forstår det, var jeg som skreiv det på en feil måte. Tenkte på RAID5. Jeg tenkte at alle logget seg på med remote dekstop også ligger alt av programmer kun på serveren, slik at de kan jobbe hjemme fra også, er dette vanlig? Eller bør alt ligge lokalt på maskinene? Alle skal kjøre office, mail, regnskap system, etc

Lenke til kommentar

Du vil stort sett klare deg med en dual dual core el en quad core m/4 (helst 8) gb ram, raid 1 over 2 sas disker er nok til lagring siden du uansett må ha ekstern server for å lagre dataene samt stå som domenekontroller osv.

 

Du bør også vurdere om det vil passe bedre med 2 litt mindre maskiner slik at du kan kjøre failover (og lastbalansering) mellom dem ved ett eventuellt havari el.l.

 

Men du vil få gode råd om du har en komplett oversikt over hva program du skal bruke samt om du har mulighet for å gå på 64bit OS slik at du kan få utnyttet mer enn 4GB ram.

 

Og en sisste ting er ta en telefon til hp og el. dell siden det er i hvertfall uaktuellt å bygge denne typen maskiner.

Lenke til kommentar
Du vil stort sett klare deg med en dual dual core el en quad core m/4 (helst 8) gb ram, raid 1 over 2 sas disker er nok til lagring siden du uansett må ha ekstern server for å lagre dataene samt stå som domenekontroller osv.

 

Du bør også vurdere om det vil passe bedre med 2 litt mindre maskiner slik at du kan kjøre failover (og lastbalansering) mellom dem ved ett eventuellt havari el.l.

 

Men du vil få gode råd om du har en komplett oversikt over hva program du skal bruke samt om du har mulighet for å gå på 64bit OS slik at du kan få utnyttet mer enn 4GB ram.

 

Og en sisste ting er ta en telefon til hp og el. dell siden det er i hvertfall uaktuellt å bygge denne typen maskiner.

9231354[/snapback]

 

Hei, takk for svaret. Kostandene på server(e) er ikke noe problem, vil bare ha noe som er bra. Har du noe mer konkret forslag på oppsett?

 

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Bare for å ha nevnt det, å gi tilbud på noe slikt om du skal ha noe som bedriften er godt egnet med samt kan utvides senere så trenger en å prate sammen.

 

En annen ting er kostnader, slik som jeg forstår er løsningen viktigere enn kostnaden med den ?

 

Her er i hvertfall ett forslag som er mer fokusert på løsning enn pris (og for all del, ikke kjøp noe av dette uten å ha hatt ett planleggingsmøte sammen med ett firma som driver med denne typen leveranser slik at dere får gått igjennom alle behovene dere har sammen)

 

Terminalservere:

To servere med følgende spec:

Dell PE1950

Dual Quad Core 5335 Xeon (Dual Dual Core 5130 kan også helt fint brukes)

4GB Ram (kan du bruke 64 bit os så kjøp 8!)

2x73GB 15k SAS

Perc5/i

Drac

RPS

Silver support

 

Via sidene til dell ligger den på rundt 35k pr stk men om du får litt dialog med dem så vil du får både råd og MYE bedre priser.

 

Domene kontroller (og muligens SQL?)

Dell PE2950

En Quad Core 5345

4 GB Ram (kan du bruke 64 bit os så kjøp 8!)

4x146GB 15k SAS

Perc5/i

Drac

RPS

Silver support

 

Prisen er via web ligger på rundt 40k som også selvsagt kun er veiledende

 

Brannmur

Juniper Networks SSG140

 

Prisen er ligger på ca. 20k om jeg husker rett.

 

Hjemmekontor

Juniper Networks Secure Access 2000

SafeWord til passordkalkulator

 

Pris ca. 50k for SA'en med nødvendige lisenser (25 bruker, network connect/sa) og ca. 1k pr bruker for safeword

 

Programvare

Windows 2003 R2 på alle serverene (gjerne 64 bit om programvaren virker på det)

Pris: ca. 15-20k for alle 3

Citrix Presentation Server for terminalserverene da det banker RDP på det meste, spesiellt når en skal ha med lastbalansering.

Pris: husker ikke, men tror det var rundt 1k pr bruker.

 

Også blir det + eventuell exchange, sql server osv.

 

Men som du ser så ender du opp på rundt 250k + konsulenttimer (som minimum er 35k for å sette opp noe slikt) Det viktige her er også det å velge rett leverandør siden enkelte kan bruke ett utrolig antall timer på "ingenting" samt at det er veldig få av dei mindre leverandørene uten noen knyttning til noe konsern har god kompetanse på terminalserver tuning og citrix installasjoner.

Lenke til kommentar
Bare for å ha nevnt det, å gi tilbud på noe slikt om du skal ha noe som bedriften er godt egnet med samt kan utvides senere så trenger en å prate sammen.

 

En annen ting er kostnader, slik som jeg forstår er løsningen viktigere enn kostnaden med den ?

 

Her er i hvertfall ett forslag som er mer fokusert på løsning enn pris (og for all del, ikke kjøp noe av dette uten å ha hatt ett planleggingsmøte sammen med ett firma som driver med denne typen leveranser slik at dere får gått igjennom alle behovene dere har sammen)

 

Terminalservere:

To servere med følgende spec:

Dell PE1950

Dual Quad Core 5335 Xeon (Dual Dual Core 5130 kan også helt fint brukes)

4GB Ram (kan du bruke 64 bit os så kjøp 8!)

2x73GB 15k SAS

Perc5/i

Drac

RPS

Silver support

 

Via sidene til dell ligger den på rundt 35k pr stk men om du får litt dialog med dem så vil du får både råd og MYE bedre priser.

 

Domene kontroller (og muligens SQL?)

Dell PE2950

En Quad Core 5345

4 GB Ram (kan du bruke 64 bit os så kjøp 8!)

4x146GB 15k SAS

Perc5/i

Drac

RPS

Silver support

 

Prisen er via web ligger på rundt 40k som også selvsagt kun er veiledende

 

Brannmur

Juniper Networks SSG140

 

Prisen er ligger på ca. 20k om jeg husker rett.

 

Hjemmekontor

Juniper Networks Secure Access 2000

SafeWord til passordkalkulator

 

Pris ca. 50k for SA'en med nødvendige lisenser (25 bruker, network connect/sa) og ca. 1k pr bruker for safeword

 

Programvare

Windows 2003 R2 på alle serverene (gjerne 64 bit om programvaren virker på det)

Pris: ca. 15-20k for alle 3

Citrix Presentation Server for terminalserverene da det banker RDP på det meste, spesiellt når en skal ha med lastbalansering.

Pris: husker ikke, men tror det var rundt 1k pr bruker.

 

Også blir det + eventuell exchange, sql server osv.

 

Men som du ser så ender du opp på rundt 250k + konsulenttimer (som minimum er 35k for å sette opp noe slikt) Det viktige her er også det å velge rett leverandør siden enkelte kan bruke ett utrolig antall timer på "ingenting" samt at det er veldig få av dei mindre leverandørene uten noen knyttning til noe konsern har god kompetanse på terminalserver tuning og citrix installasjoner.

9239259[/snapback]

 

 

Hei igjen, tusen takk for ett kjempe svar! Jobber du med dette til daglig? Kan man leie deg til å sette dette opp? Evt hvor lang tid vil du bruke?

Lenke til kommentar

Ut fra prisen på 35k så regnet jeg ca. en ukes jobb som vil være minimum for en slik jobb.

 

Jeg jobbet med slikt før men nå sitter jeg bare og knoter på nettverksutstyr og unix bokser ;)

 

Men hvor i landet holder du til ? Umoe IKT er for eks en grei leverandør til slikt.

Lenke til kommentar
Ut fra prisen på 35k så regnet jeg ca. en ukes jobb som vil være minimum for en slik jobb.

 

Jeg jobbet med slikt før men nå sitter jeg bare og knoter på nettverksutstyr og unix bokser ;)

 

Men hvor i landet holder du til ? Umoe IKT er for eks en grei leverandør til slikt.

9241731[/snapback]

 

Hei, da må du komme til USA, jeg skal ta en prat med dell først

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...