Gå til innhold

MacBook Pro eller PC?


Anbefalte innlegg

Jeg er en student. Grafisk design og illustrasjon.

Jeg skal kjøpe meg en bærbar pc, men vet ikke om jeg skal kjøpe mac eller pc.

Det ser ut som om jeg kanskje får mer om jeg kjøper en pc, men mac frister også.

Så er det det at mac snart kommer med nytt OS, og at macbooken kanskje da blir oppdatert. Er det veldi viktig med 64 bit operativsystem? tingene går vel fortere da, og det er jo fremtiden?

Jeg planlegger å bruke ca. 16.000, så det er veldig viktig for meg å gøre den rette investeringen.

Denne skal holde i helst fire år med Photoshop, illustrator og indesign.

 

Håper dere kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både en mac og en pc vil nok klare oppgavene meget bra, men dersom du skal studere i et grafisk miljø, vil nok mange fnyse litt på nesa om du kommer med noe annet enn en mac.

 

Jeg sitter selv med en MacBook nå, og er strålende fornøyd med den, og den fungerer utmerket som en universitetsmaskin. Selv om jeg ikke studerer grafisk design, eller noen annen form for design egentlig. Hvis du finner en macbook pro, som er innenfor din prisrekkevidde, ville jeg nok gått for det ut i fra ditt ståsted nå.

Lenke til kommentar

Hovedhensikten med dagens 64-bits OS er å ha mulighet for mere minne. Alle 32-bits OS har en fysisk begrensning på 4 GB, mens 64-bits har en teoretisk grense på 16 exabytes (selv om få maskiner og OS støtter så mye).

 

Iom. at endel hardware (skjermkort osv) bruker av denne 4GB grensen, er vanligvis ca. 3,2 GB ledig. Halvparten av dette blir gjort tilgjengelig for applikasjoner, mens den andre halvparten brukes av Windows, noe som betyr at du har ca. 1,6 GB tilgjengelig for Photoshop/Illustrator. Disse programmene er jo svært glade i minne, så du bør sterkt vurdere et 64-bits system dersom du går for Windows.

 

Hvordan dette håndteres i OsX, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...