Gå til innhold

Nokre spørsmål om byggjing av ny maskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713
Det lureste for deg, og kanskje det beste for de fleste, vil nok være å velge en "pakke" fra f.eks. komplett.no og deretter tilpasse f.eks. CPU, minne og skjermkort etter egne behov og egen lommebok. På kompletts hjemmesiden kan du se testvinnertilbudet til 9.995 og hvis du f.eks. velger et litt bedre skjermkort, litt raskere ram, så får du både en fantastisk god PC, men i tillegg monterer komplett alt sammen og tester at alt funker før du får den. Og da har du også garanti på alle deler, i motsetning til hvis du bestiller enkelt deler og setter sammen, så kan det være vanskelig å finne ut hva som ikke fungerer etc.

9228520[/snapback]

 

Dette er absolutt et poeng å ta med seg, men om du likevel skulle bygge maskinen selv, så har du support i arbeidstiden fra butikken du kjøper delene fra, samt at du kan legge ut problemene dine her i forumet.

 

Sannsynligheten er særdeles stor for at mange andre har hatt de eventuelle problemene du skulle støte på, og dermed er spørsmålene besvart i tidligere tråder. Havner du i situasjonen kan derfor søkefunksjonen spare deg mye tid.

 

Når det er sagt så vil jeg peke på at dagens maskiner er særdeles lette å bygge. Før i tiden tok det en time å bygge maskinen, en time å stille den inn med hoppebrytere, og så ytterligere noen timer med installasjon av OS. I dag bruker jeg 20 minutter på å bygge en pc, 3 minutter i BIOS for å sette innstillinger, og x minutter på installasjon av OS (under 10 minutter med RIS).

 

Og om du skal bygge selv men ikke kjøper antistatisk, så er det svært uheldig.

Les gjerne artikkelen på PCWorld

Lenke til kommentar

Då har eg lagt til antistatisk armband. Takk for tipsa om dette! Eg trur faktisk det skal gå greit å byggje ein PC. Og eg byrjar å verte nøgd med det eg har funne fram av delar, no. Mine siste spørsmål gjeng på om det er noko av det eg har valt som ikkje er kompatibelt? Eventuelt om PSU er for svak, om eg burde tenke meir på kjøling (som sagt før: kjem ikkje til å overklokke med det første!) og om der er deler eg burde med fordel bytte ut med andre i same prisklasse?

 

PS! For dei som ikkje vil leite etter link til handlevogn: Her er den. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Då har eg lagt til antistatisk armband. Takk for tipsa om dette! Eg trur faktisk det skal gå greit å byggje ein PC. Og eg byrjar å verte nøgd med det eg har funne fram av delar, no. Mine siste spørsmål gjeng på om det er noko av det eg har valt som ikkje er kompatibelt? Eventuelt om PSU er for svak, om eg burde tenke meir på kjøling (som sagt før: kjem ikkje til å overklokke med det første!) og om der er deler eg burde med fordel bytte ut med andre i same prisklasse?

 

PS! For dei som ikkje vil leite etter link til handlevogn: Her er den. :)

9231236[/snapback]

 

Handlekurven ser riktig så fin ut.

Du har ihvertfall ikke spart på kruttet (CPU, GPU, PSU)!

 

Jeg tror nok strømforsyningen fra Corsair leverer mer enn det du trenger av effekt. Den er et typisk eksempel på at man ikke skal se på watt-merkingen - da kunne man med letthet skrevet 700W på boksen.

 

Jeg ville tatt med kjølepasta - Arctic Silver 5 - til 69kr.

Mine erfaringer viser at prosessoren blir kjøligere med slik kjølepasta fremfor den som sitter på orginalviften. Vask orginalviften med whitespirit og påfør et syltynt lag med kjølepasta på prosessoren. Følg gjerne guiden som ligger på HW.NO.

(En tube holder til flere hundre påføringer.)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=302888

 

Det kan være penger å spare på å sammenligne forhandlere på prisguiden til HW.NO, men som regel bør du ikke handle komponentene hver for seg. Du kan evt. se på om innsparingen er nødvendig. Alternativt ser du hvilke steder som har varene på lager

 

Om du handler på Komplett så får du etter min erfaring god teknisk support - om du skulle trenge det.

 

Mine tanker:

Hovedkortet har fått mye skryt, men enkelte utgaver har hatt behov for SATA-drivere under installasjon av Windows XP. Disse måtte man visstnok mate med diskettstasjon (se produsentens sider om de varsler om dette)

 

Strømforsyningen skal være veldig bra - den er dog ikke på lager

 

Du har valgt rimelig kraftig ram, her kunne du kanskje gått ned noen hakk (ikke behov for E.P.P, og det hadde vært bedre med 2x2048 i stedet for 4x1024) PRISGUIDE

 

Firekjerners er absolutt fremtiden, dog som noen har nevnt tidligere - først om flere måneder fremover..

 

Harddisken er stillegående og en fryd for ørene - her er det penger å spare på å handle andre steder - PRISGUIDE

Lenke til kommentar

Takk for gode råd, noadmin og alle dykk andre! Eg har tenkt å sjekke litt meir rundt prisar når eg skal leggje inn bestillinga. Vil prøve prisguiden si handlekorg, til dømes. Brukar komplett no berre for å ha litt oversikt. Men eg har gode erfaringar med komplett, og ser ikkje bort ifrå at eg kjøper det meste der om det ikkje vert stor prisforskjell.

 

Eg veit ikkje kva E.P.P. er for noko, men grunnen til at eg kjøper 4*1024 er at eg ikkje kjem til å oppgradere ram på lenge, og når eg først gjer det kan eg oppgradere heile settet. I tillegg har eg høyrt at det kan lønne seg å fylle 4/4 mot å fylle 2/4 slots. Uansett, den eg har valt kostar til saman ca 2000 kroner og har Latency 4, noko eg gjerne vil ha.

 

Eg skal forresten prøve ein slik kjølepasta, ja. Det kostar jo ingenting, heller.

 

No er det berre eit par dagar til eg har pengar. Gleder meg til å leggje inn bestillinga. Gruer meg til å vente, men det vert stas når det kjem! :)

Endret av pwisher
Lenke til kommentar

Nei, no la eg rett og slett inn bestillinga hjå Komplett. Det dei ikkje har kjøper eg ein annan plass (to av tinga). Nok ein gong: Takk for all hjelp!

 

Prisen for greia vart:

Komplett: 11523,- - Det meste

Netshop: 1198,- - Strømforsyning + en kabel

PSdata: 1651,- - DVD-brenner + ekstern harddisk

Total: 14372,-

 

Edit: La til pris.

Endret av pwisher
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...