Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Åssen fikse rust på en effektiv måte


Speeed

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig beste måten og fikse rust på? Har noe rust rundt sideblink lys og slikt.. Har bare tenkt og pusse det ned og sparkle det..

 

Skal dette gå greit tror dere? og hva slags sparkel må jeg bruke?

 

Finnes det en hjelpe post eller side som kan hjelpe til med slikt.. har søkt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viktigste er å fjerne all rust skikkelig. Fjern rust først med verktøy, så kjemisk. En god grunning er også viktig.

9209721[/snapback]

etter 62 stk har vært innom posten svarte noen :p hehe

 

Men noen som vet om en instruksjon som viser åssen man kan gjøre slikt på en effektiv måte..?

Lenke til kommentar

hvis det bare er overflaterust, da pusser du vekk alt med vinkelsliper(eller sandblåsing), og lakker over med f. eks rustbullet (rustbullet.no, rustfjerning og grunning). Etter det bør du vel lakke over igjen, og da kan du f. eks, hvis du ikke bryr deg sååå mye om finishen, kjøpe lakk på sprayboks...

Lenke til kommentar
det er bare og pusse og pusse, men visst det står igjen noen små svarte prikker der det har vert rust må du sandblåse...

 

de svarte prikkene er gravrust som graver seg lengre inn i metallet og gjør at rusten kommer tilbake utrolig fort

 

her er det bare gravrust igjen:

 

post-135798-1186483934_thumb.jpg

9224811[/snapback]

Da kjøper du en liten flaske med brunox, den binder slik rust og fungerer som grunning.

Lenke til kommentar
Kam man lakkere bra på hammerite? Trodde det var et rimelig "røfft" stoff

9238751[/snapback]

 

Det går fint det. Anbefaler å lege på flere lag med Hamerite.

 

Hilsen

Staljin

9238818[/snapback]

Blir ikke det en rimelig ruglete overflate, eller husker jeg feil nå? Mente det var dette vi benyttet på gjerdestolpene på hytta for en god del år siden.. Men det har ikke rustet der foreløpig, så sånn sett funker det meget bra.

Lenke til kommentar
Blir ikke det en rimelig ruglete overflate, eller husker jeg feil nå? Mente det var dette vi benyttet på gjerdestolpene på hytta for en god del år siden.. Men det har ikke rustet der foreløpig, så sånn sett funker det meget bra.

9247114[/snapback]

 

Vel det blir det, ja. Det jeg tenker på er å legge fin sparkel over Hammerite laget før lakering. Jeg skal prøve det på min bil de nærmeste dagene. Dog dette gjelder ikke overfladisk rust.

 

Hilsen

Staljin

Lenke til kommentar

Hvis du skal gjøre det så enkelt/billig å effektivt som mulig så vil jeg personlig annbefale "rust killer" eller no sånt (fåes kjøpt på en liten sort flaske på statoil).

Dett stoffet ommdanner rusten til et metall å hindrer videre rustangrep. dette stoffet

kan spakkles på og er overlakkbart. funker UTROLIG bra :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvis du skal gjøre det så enkelt/billig å effektivt som mulig så vil jeg personlig annbefale "rust killer" eller no sånt (fåes kjøpt på en liten sort flaske på statoil).

Dett stoffet ommdanner rusten til et metall å hindrer videre rustangrep. dette stoffet

kan spakkles på og er overlakkbart. funker UTROLIG bra  :thumbup:

9247465[/snapback]

 

Rust Eater heter det. Funker forsåvidt helt greit, men anbefaler å bruke en epoxy-primer før lakkering for å unngå uønskede reaksjoner med lakk hvis det er utvendig på karosseri.

Lenke til kommentar
Jeg har noen stygge områder under bilen og på steder som ikke synes. Blant annet på selve støtfangeren bak (metall-delen som plastfangeren sitter rundt)

 

Bare pusse det ned til blankt metall og smøre på rustbullet?

9262573[/snapback]

Ja eller brunox som er det samme bare litt billigere og du får kjøpt det over disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...