Gå til innhold

forskjell på spenningstoleranse på kondensator.


Anbefalte innlegg

Jeg klarte av en eller annen grunn å snu molexkabelen når jeg satte den i cdrommen. Resultatet var en svidd elektrolyttkondensator. den hadde spesifikasjonene 6,3v / 220 mikrofarad.

 

Heldigvis hadde jeg liggende en del kondensatorer. jeg fant en som var 10v/220 mikrofarad. Vil denne kunne erstatte den jeg har svidd?

 

såvidt jeg har forstått er det ikke noe problem å bruke kondensatorer med høyere spenning, så lenge kapasitansen er den samme? Årsaken til at de tåler forskjellig spenning er vel at det koster mer og de må være fysisk større dersom de skal tåle høye spenninger, er det slik?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er korrekt. Det som står påført kondensatoren når det gjelder spenning er den maksimale spenningen den kan ha mellom platene. For å kunne tåle høyere spenning må det lages mer mellomrom mellom platene (med andre ord et tykkere oksidbelegg for el.lytt). Dette reduserer kapasitansen, og dermed må platene gjøres større. De blir større og dyrere av den grunnen.

 

En kondensator som er oppgitt 10V/200uF vil fungere akkurat likt som en oppgitt 1000V/200uF på spenninger under 10V.

Lenke til kommentar

Det som i tillegg til at maksspenningen på kondensatoren er høy nok er om den er designet til den oppgaven den har.

De aller fleste 6,3V elektrolyttkondensatorer er av lavimpedanstype beregnet til switchmode strømforskyninger eller til filter der høye frekvenser oppererer.

 

Hvis man setter inn en "normal" kondensator der man trenger en lavimpedanstype, risikerer man at den går i lufta etter kort tid pga. varmgang selv om spenningen er ok.

 

 

space

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...