Gå til innhold

Motorstyring til persienner


Anbefalte innlegg

Jeg har en elektrisk persienne på et takvindu som går på 24 volt DC

Den har en hvit og en svart ledning stikkende ut

 

Når jeg kobler pluss til hvit ledning og minus til svart går den opp, og når jeg bytter om ledningene går den ned.

 

Problemet mitt er å lage en styring på dette... Tenkte på en bryter med en pil opp og en pil ned.. begge er fjærbelastede..

Jeg har grublet litt og ser at dette blir en del tenking. Målet er å lage en krets ved hjelp av elko-brytere

 

Sender med oversikt over de forskjellige brytertypene...

 

klarer noen å lage en enkel skisse på hvordan dette blir?

post-81258-1185914207_thumb.png

Endret av Zalo Ultra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har hatt et bedre bilde av bryterne så kunne jeg nok ha forklart. Men jeg synes tegningene er litt for vanskelige å skjønne seg på (klarer ikke skille mellom det som skal forestille bevegelige deler og faste deler).

 

Men det er iallefall en vekselbryter du skal ha, tror jeg det heter, altså den som snur polariteten.

Lenke til kommentar

Dette minner meg om husinstallasjon som jeg hadde på grunnkurs elektro. Nå driver jeg nesten bare med regulering, releteknikk og PLS, så dette var en gøy nøtt å knekke ;)

 

Siden motoren er likestrøms og ikke veksel, så blir det litt værre. Det finnes egene brytere til 3polte matrisemotorer. Men kom fram til at det vil bli enklest å bruke 2 brytere, en til å velge retning (opp/ned, uten fjærretur) og en til å kjøre selve motoren (med fjærretur). Du trenger en 2polet bryter til å styre selve motoren (denne kan også være 1polet, et fett egentlig, men med topolt bryter du kretsen helt) og en 2polet vekselvender (benevnelse 6.2) til å styre retningen på motoren.

 

Her er koblingsskjema:

 

 

elko.PNG

 

 

Ikke nøl med å spør om du ikke skjønner, så skal jeg prøve å forklare bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...