Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prosjekt Superbillig lyd (budsjett: 1500,-)


Anbefalte innlegg

Etter å ha fått en litt bedre forståelse for billyd har jeg endret litt på innlegget mitt. Håper dette er mer nyttig. Det er langt under budsjettet til de fleste her, så jeg håper ikke på all verden, men håper noen har et par nyttige innspill.

 

Jeg vil oppgradere lyden i min 230E fra 1985 (W124) uten nakkestøtter i baksetet. MEN, og det er et stort men, det må gjøres på et så lite busjett som mulig OG uten å gjøre synlige inngrep i kupéen. Basskasse i bagga går til nød, men helst ikke, uansett, jeg ser på dette som en oppgradering og er utenfor budsjettet. Da jeg fant denne spilleren (CDX-GT111 690,-) satte jeg meg som mål å få spiller og høyttalere + evt nye kabler for 1500,- Jeg vet det kommer til å holde hardt, og ikke bli noen "god-lyd" men en kraftig oppgradering av den eksisterende lyden håper jeg på (Blaupunkt Rario/kassett fra 1985 + 4x12cm 1veis pappmembran)

 

1) Spiller

Spiller har jeg allerede kjøpt, Sony CDX-GT111 den yter 4x25W RMS (målt) eventuelt 4x45W (oppgitt) hehe. Det som gjenstår er å bytte ut høyttalere + evt oppgradere kabling.

 

Grunnen til at jeg kjøpte denne var Pris (690,-) og Utseende (matt sort som den originale blaupunkten), samt at den har CD-spiller og AUX-inn i front.

 

Jeg har hørt at Sony sine rimelige spillere er OK forsterkermessig, og det lover bra. Ellers har jeg hørt at Pioneer er å foretrekke på høyttalersiden i denne prisklassen.

Stemmer dette?

 

 

2) Høyttalere

Jeg tenker på å sette inn 13cm'ere forran og bak og heller dremle litt for å få det til å passe med originalinnfestingene. Hva slags lyd vil dette gi meg?

 

Bilradiospesialisten i Bergen sa at de har erfaring med å bygge to kasser i MDF med en 6x9 og montere disse oppunder høytalerfestene i hattehyllen bak. Noen her som har erfaring med dette?

Hva vil dette gjøre for lyden? (materialer til kasser er utenfor budsjett, da jeg får dette billig)

 

Er det noen fordel å kjøpe samme merke høyttaler/spiller i denne prisklassen eller har ikke det noe å si? Bør jeg bytte alle 4 høyttalerne eller bare de forran og heller spandere mer penger på to gode høyttalere?

 

Hva med to fulltone koaxer forran og to 5,25" midbasser bak for litt ekstra "fylde" lenger nede? Eller bør det være fulltone hover hele fjøla?

 

 

3) Demping

Støydemping. Bilen (Mercedes 230E W124) er forsåvidt ganske bra støydempet med tanke på veistøy/vindstøy er det andre ting jeg bør se på mtp støydemping?

Lyden jeg er ute etter er "definert" heller enn "boomy" men jeg kan ikke være for kresen, det innser jeg. Er det andre "triks" som kan heve lyden for lite penger (men gjerne mer svette og tårer, hehe)?

 

 

 

4) Kabling

Når det gjelder kabling, hvor mye har nye kabler å si i denne prisklassen? Jeg vet jeg ikke kommer til å få noen "go'lyd", men jeg vil gjerne få så mye som mulig ut av de kronene jeg har til rådighet. (ikke mange)

 

 

PS: Av høyttalere som jeg har sett på har jeg merket meg:

 

Sony sin XS-F serie

(xs-f1335 - 211,- 3-veis) Link

(xs-f1325 - 241,- 2-veis) Link

(xs-a1327 - 226,- 2-veis) Link

 

 

Pioneer sin TS-G serie

(ts-g1309 - 205,- 2-veis) Link

(ts-g1349 - 287,- 2-veis) Link

 

 

VDO Dayton sin HSP serie

(HSP 1321 - 249,- 2-veis) Link

 

Dette er priser per par. Frakt, ca 100 kr, kommer i tillegg. Noen som har erfaringer på noen av disse?

 

Budsjettet mitt er som sagt 1500,- for spiller, kabler og høyttalere. Av disse er allerede 720 gått i Spiller og DIN-overgang. Altså har jeg 780,- igjen.. Jeg er forberedt på å gå litt over, jeg ser at det alltid er småting som trengs/hjelper på og som koster. :)

 

vh.

Tom

 

PPS: Spilleren skal drive høyttalerne, tenker jeg..

Endret av tom_w124_230E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, de måleresultatene på 2x25 watt rms skulle jeg likt å se...

Det hadde nok kanskje vært greit å forhørt seg her FØR du kjøpte den spilleren, for sony er møøøøøøk... men men, gjort er gjort... for 780kr, så får du ikke stort, så jeg ville kjøpt noe til å ha framme i bilen..

Feks et komp.sett fra Dynabel... http://www.mamut.com/dynabel/subdet371.htm så kan du jo oppgradere mere når du får litt mere penger ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
(...)for 780kr, så får du ikke stort, så jeg ville kjøpt noe til å ha framme i bilen..

Feks et komp.sett fra Dynabel... http://www.mamut.com/dynabel/subdet371.htm så kan du jo oppgradere mere når du får litt mere penger ;)

9186242[/snapback]

 

hmmm, jeg vil helst ikke gjøre noen kosmetiske inngrep. Jeg vil at alt skal se originalt ut. De diskantene kommer jeg nok til å måtte montere på a-stolpen eller i dashen et sted, så jeg ser først og fremst etter en 2-veis (3-veis?) coax 5,25"/13cm.

 

Tilbake til 2/4 problematikken: Er det ok å sette to dynabel 13cm bak med kutt på f.eks 4000Hz og ha to koaxer av annet fabrikat som spiller fulltone fremme? Evt. to 4" Sammier? (kanskje med kutt rundt 250?)

 

Ser at jeg kommer litt over budsjett med frakt inkludert, men ikke mye..

 

Noen tanker?

 

vh.

Tom.

 

PS: Hva er galt med Sony-spillere? Lyden, kraftpotensiale, byggekvalitet, pris/kvalitet?

Endret av tom_w124_230E
Lenke til kommentar

Om du skal ha høyttalere både fremme og bak ville jeg nok brukt en fulltone bak, høypassfiltrert på 3-400 hz. Oppover ruller det nok av ganske automatisk, men om du får råd kan det nok med fordel lavpassfiltreres litt rundt 3-4000 hz. Går du for et litt større element, som f.eks. en 6 tommer med Qts-verdi på 0.6-0.7 eller mer kan du få endel bass også ved å la dem spille i egne kasser eller rett ut i bagasjerommet (selv om jeg mistenker at du vil foretrekke å bruke kasser).

 

Foran ville jeg heller brukt noe som hadde separat mid og diskant (som i separate elementer istedetfor såkalte "whizzer cones", og aller helst delt lavere enn 250 hz. Ned mot 150 hz bør du nok for å få litt mer "kropp" og fylde i lyden. Da unngår du samtidig de største membranutsvingene og kan spille ganske høyt før forvrengningen blir for tydelig.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Mange takk. Det var et veldig informativt svar. Må sjekke om jeg kan klare å få installert en mid/diskantkombo på en "pen" måte.. I tillegg lurer jeg på om jeg vha en plate kan få plass til to 16cm i hattehylla. Ville dette bli bedre?

 

Altså (vi holder oss til dynabel) to 5,25"+1" forran og to 6"mid bak? Jeg tenker at siden jeg sitter fremme er det her jeg prioriteter lyd. 6'erne bak er som sagt for å gi litt kropp.

 

De bak kutter jeg på 4000, de forran på 150 med x-over på 4000. Da er vi et lite stykke over budsjett, menmen.

 

Hvad tycks?

 

Noen som vet QTS på 6'eren til Dynabel? Fant ikke noe

 

 

 

T.

 

edit: leif..

Endret av tom_w124_230E
Lenke til kommentar

cossiemk1: hva er galt med sony sine spillere? har selv hatt en go gammel sony i masse år. Kjøpte spiller til 5000 kr tidligere i år fra jvc, ja æ vet jvc e ikke all verden men til 5000kr burde den nu duge. sonyen spiller fletta av den. må da også påpeke at sonyen hadde 4v linje utgang mot jvc sine 2. var nåkk litt rask å kjøpe før jeg sjekket specs :!:

 

Hadde satset på et par gode høytalere fremme enn 4 dårlige.

Pioneer er et bra merke så jeg ville nåkk gått for dem

Lenke til kommentar

Jeg hadde også villet anbefale å legge pengene i et godt sett høyttalere fremfor et sett foran og et sett bak, men i dette tilfelle må vi nok begrense oss til originaluttak i størst mulig grad.

 

Tom: for de resterende 780 kronene ville jeg sannsynligvis anbefalt deg å sprenge budsjettet littegranne og benytte deg av tilbudene på Soundstream Lil`Wonder 4" og 6" koaksialer fra Engen Audio. Totalprisen blir på 1100,- pluss evt. frakt, men da får du også en langt bedre lyd enn en Sammi/dynaBel-løsning. Lars Engen en veldig hyggelig og kompetent mann.

Lenke til kommentar
cossiemk1: hva er galt med sony sine spillere? har selv hatt en go gammel sony i masse år. Kjøpte spiller til 5000 kr tidligere i år fra jvc, ja æ vet jvc e ikke all verden men til 5000kr burde den nu duge. sonyen spiller fletta av den. må da også påpeke at sonyen hadde 4v linje utgang mot jvc sine 2. var nåkk litt rask å kjøpe før jeg sjekket specs :!:

 

Hadde satset på et par gode høytalere fremme enn 4 dårlige.

Pioneer er et bra merke så jeg ville nåkk gått for dem

9188138[/snapback]

 

Lyden på sony spillere er "tynn og pistrete" mener jeg, og flere andre med meg, har jeg sett...

 

Men de eldre spillerene til sony er mye bedre en de nye (0-3 år) så at du har en eldre sonyspiller som er bra, det tviler jeg ikke på... men de har dessverre tapt seg med tiden...

Lenke til kommentar
Tom: for de resterende 780 kronene ville jeg sannsynligvis anbefalt deg å sprenge budsjettet littegranne og benytte deg av tilbudene på Soundstream Lil`Wonder 4" og 6" koaksialer fra Engen Audio. Totalprisen blir på 1100,- pluss evt. frakt, men da får du også en langt bedre lyd enn en Sammi/dynaBel-løsning. Lars Engen en veldig hyggelig og kompetent mann.

9190294[/snapback]

 

Takk for et hett tips. De ser helt perfekte ut. Det eneste jeg stusser litt på er magnetstørrelsen, men jeg skal ut i bilen og måle i morgen. Liker de "lave" diskantene. Det er nemlig litt liten avstand opp til høytallergrillen..

 

Etter et raskt søk fant jeg ut at megabillig.no selger 4" og 5,25" for 499,- ink. frakt og 6,5" for 599,- Dersom det er plass bør jeg gå for 5,25"+6,5" eller er det noen fordel å ha et 4"+6,5" oppsett?

 

Hvis det viser seg at jeg ikke får plass til 6,5" bak men må nøye meg med 5,25" vil da 4 x 5,25" låte mye "tynnere"?

 

Med den siste løsningen kommer jeg 220,- over budsjett. Det kan jeg leve med... 1720,- totalt..

 

Nok en gang tusen takk til alle som har kommet med innspill.

 

vh.

Tom.

Endret av tom_w124_230E
Lenke til kommentar

Ideelt sett burde du hatt så store elementer du har plass og råd til, men det avhenger også av hvor mye "volum" du kan gi elementene å spille i. Jeg kjenner ikke til bilmodellen, så jeg vet ikke hvor mye ledig plass det er bak fronthøyttalerne, men som regel pleier det ikke å være allverdens. Akkurat dette punktet kan være litt vrient, ettersom større elementer som regel vil gi litt bedre dynamikk og litt mer fylde, men ikke dersom de ikke får nok volum å spille i..

 

Bak er det sannsynligvis god plass bak, så der er det mest monteringsstørrelsen som spiller inn. En 6-tommer har nesten dobbelt så mye membranareale som en 5-tommer, så litt trøkk må du nok regne med å miste.

 

:)

Lenke til kommentar
Bak er det sannsynligvis god plass bak, så der er det mest monteringsstørrelsen som spiller inn. En 6-tommer har nesten dobbelt så mye membranareale som en 5-tommer, så litt trøkk må du nok regne med å miste.

 

:)

9193975[/snapback]

 

OK! Så stort som mulig.. :)

 

Da må jeg ut og måle hva som er mulig.. Bare for ordens skyld: 16cm/13cm/10cm etc.. Det er snakk om diameteren på hullet som må kuttes for å få høyttaleren til å passe, ikke sant?

 

vh.

Tom

Lenke til kommentar

Da har jeg målt litt.. Det er MULIG med mye om-og-men å få plass til 6.5" bak problemet er at hullet i karosseriet bare er 8,8cm i dia. Altså må magneten være mindre enn 8,8cm... f@#n!

 

I tillegg er største monteringsdybde forran 52mm, muligens opptil 60mm med en del arbeid...

 

De magnetene på soudstreamene ser fete ut, men det er kanskje bare et deksel?

Noen som vet størrelse?

De er uansett for dype til å monteres framme.. Det er 4"erne også. De har hhv. 61 og 55 mm monteringsdybde. :(

 

En liten nedtur det her.

 

T.

Endret av tom_w124_230E
Lenke til kommentar
Hm, med dette budsjettet så kan du jo i grunn bare kjøpe inn et sett PC-høyttalere og koble om til 12-volt. Du bruker bare MP3-spiller til lydkilde.

9205048[/snapback]

 

Hmm. Jeg tror jeg får mer for pengene (og bedre lyd) ved å kjøpe elementene løse enn å kjøpe et sett med høyttalere som jeg likevel må rive ut av kabinettene.. Spiller har jeg allerede..

 

men mange takk for tipset.

 

T.

Lenke til kommentar

Kjedelig med størrelsen, men vi har såklart noe i ermet;

 

Hertz DCX 100, kr. 499,- fra Installbay.no

 

DCX100_pianta.jpg

 

og Hertz DCX 165, kr. 599,- også fra Installbay.no

 

DCX165_pianta.jpg

 

Fremdeles litt over budsjett, men det bør ihvertfall passe størrelsesmessig. Og Hertz lager gode produkter :) Ikke de mest diskréte elementene, men man kan ikke få i pose og sekk ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Kjedelig med størrelsen, men vi har såklart noe i ermet;

 

Fremdeles litt over budsjett, men det bør ihvertfall passe størrelsesmessig. Og Hertz lager gode produkter :) Ikke de mest diskréte elementene, men man kan ikke få i pose og sekk ;)

9227833[/snapback]

 

Ikke verst! Midt i blinken ser det ut til! Hadde nesten gitt opp... De skal uansett bak originalgrillene, så jeg synes bare det er fett at de ser litt pimp ut, det bare jeg som vet det uansett. hehe. MAnge takk! Det blir sånne på meg!

 

Tom.

Lenke til kommentar

Godt man kunne være til hjelp :) Du må gjerne skrive en liten rapport om hvordan det ble når alt er installert!

 

Som et lite tips kan det også være lurt å legge litt dempeull ganske løst rundt elementene. Om du sender meg adressen din på en PM kan jeg sende deg noe i posten, jeg har endel liggende til overs her i en pose. Det er litt smeltelim her og der, men det gjør jobben sin :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...