Gå til innhold

Bildekritkk: Blomsters kråkebolle


Anbefalte innlegg

Håper tittelen oppfyller de meget strengt overholdte tre-ords-emnetittel-reglene. Gikk tur med hunden i dag da jeg så disse. Tok vel noen titalls bilder av disse med- og uten innsekter på, men ble mest fornøyd med dette av den enkle grunn at ballongen nede i gøyre hjørne gir bildet, iallefall for meg, en slags arkitektonisk mening. Det skal sies at det at nettop den kom med ikke var planlagt eller komponert. Personlig elsker jeg "spindelvevet" mellom taggene. Er klar over at det er litt ufokusert midt i øyet til tingen, og det er bare å beklage. Så, over til ny kritikk fra dere.

post-131541-1185910060_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe jeg har nok litt samme forhold til blomsterbilder som jeg har til sommerfuglbilder. De er flotte, men jeg er litt "mett" på dem.

 

Dette bilde falt egentlig mere i en abstrakt kategori for meg. Jeg tror det jeg falt for med dette bildet er den ekstreme symetrien - blikket faller naturlig på midten av blomsten og blir sugd innover. Paradoksalt nok er det du fremhever som det du er mest fornøyd med kanskje det jeg liker minst med bildet - den blomsten nede til høyre ødelegger symetrien for meg :) Jeg må innrømme jeg er langt ifra sikker på om det hadde fungert uten den. Uansett bildet skaper et slags sug innover og er et motiv jeg kan se lenge på, fargene og lyset ser ut til å være innertier hos meg. Uskarpheten i midten sjenerer meg lite da blikket ledes fort utover i motivet. :thumbup:

Lenke til kommentar
hehe jeg har nok litt samme forhold til blomsterbilder som jeg har til sommerfuglbilder. De er flotte, men jeg er litt "mett" på dem.

 

Dette bilde falt egentlig mere i en abstrakt kategori for meg. Jeg tror det jeg falt for med dette bildet er den ekstreme symetrien - blikket faller naturlig på midten av blomsten og blir sugd innover. Paradoksalt nok er det du fremhever som det du er mest fornøyd med kanskje det jeg liker minst med bildet - den blomsten nede til høyre ødelegger symetrien for meg :) Jeg må innrømme jeg er langt ifra sikker på om det hadde fungert uten den. Uansett bildet skaper et slags sug innover og er et motiv jeg kan se lenge på, fargene og lyset ser ut til å være innertier hos meg. Uskarpheten i midten sjenerer meg lite da blikket ledes fort utover i motivet.  :thumbup:

9183426[/snapback]

 

Dette var en kommentar jeg kunne printet ut, rammet inn og hengt på veggen. Jeg er enig, blomsterbilder, dråpebilder, sommerfuglbilder, og egentlig en hel del macro er voldsomt kjedelig når man får sett det et par ganger. Tror nok dette har noe med den saken å gjøre at alle elementer er bygd opp av like brikker, som kun opptrer i forskjellige farger og størrelser, og at jo nærmere man kommer, jo tydeligere blir dette i underbevistheten vår, eller; små vinklingene er sjelden veldig interessante, og det er små fysiske avvik i dyrene, som kanskje er det mest sansynlige:) Jeg tok noen hvor blomsten, eller hva det er, opptrer perfekt i bildet, både etter rule og thirds og perfekt symetrisk, med svinningspunkt osv på g, men disse appelerte ikke til meg på samme måte, og derfor la jeg dem ikke ut her, logisk. Det er vel nettop det abstrakte jeg liker ved dette, og at det blir så "naturlig abstrakt" at jeg får arkitektoniske assosiasjoner. Ser for meg noe ultra scifi med skyskrapere i denne formen. Takk for kommentar, til alle andre også selvfølgelig, men alltid høyt verdsatt når folk tar seg tid til å skrive mer enn en setning.

Lenke til kommentar

hehe, pussig! jeg er også hundeeier, og på tur her om dagen falt jeg også for fristelsen til å bruke ti minutter foran et tistel-kratt...flotte motiver. pussig nok digga jeg også spindelvevet, og slet med å få nok av kula i fokus. det gjør forsåvidt ingenting, gjør det vel? hovedmotivet er ikke egentlig tistelen, men det "sugende mønsteret" som dork1337 så fint sa det. veldig tilhenger av nettopp den type ting, morsomt når noen oppdager at noe så smått kan være så intrikat og vakkert å se på!

 

jeg synes blomsten nede til høyre forsterker dybden i bildet, og den trengs ikke å croppes. i det hele tatt synes jeg bildet er veldig vellykket, men jeg er altså litt fascinert av tistelen selv. så jeg er nok inhabil ;)

 

@Dork1337: skjønner poenget ditt, men skikkelige blomsterbilder kan man nok aldri få nok av! dårlige blomsterbilder derimot, DET kan vi få nok av ;)

Lenke til kommentar

Legger merke til mye mer når man går med hunden. Skal snuse så ofte, så da drar jeg fram kamera å leter litt jeg også. Men jo, disse var helt utrolige. Likte godt de som nesten hadde sprunget ut også, hvor det lilla "håret" stakk fram. Takk, igjen, for kommentarer, og kjør på med flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...