Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med WRT54GL mellom to hus


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har to WRT54GL mellom to hus som er ca 60 meter fra hverandre.

I hus en har jeg: Et adsl modem og WRT54GL + en datamaskin koblet på WRT54GL (Her fungere alt som det skal)

I hus to har jeg: En WRT54GL + en bærbar pc med trådløst nettverkskort og en stasjonær pc som er koblet til WRT54GL med kabel

 

Jeg kjører de to WRT54GL routerne i WDS + AP mode. (DD-WRT firmware, nyeste)

 

For det første går alt i hus 2 dreigt!

For det andre fungere den stasjonære pc'n i hus 2 bra, men den bærbare kobler seg stadig på og av. Jeg må ta strømmen på WRT54GL'n for å få kontakt igjen med den bærbare pc'n

 

Noen som vet va som er problemet ?

 

Firmware'n ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mye pakketap?--->Status--->wireless----->Wireless packet info.

Kan problemet være ACK timinga, denne finner du på wireless, basic settings, sensitivity range (ack timing). Denne skal settes til avstanden mellom routereneX2.

Altså ca 120.

Du har også slått av SPI firewall på router nr 2?

Hvilken kryptering kjører du? Prøvd å endre type?

Lenke til kommentar
Har du mye pakketap?--->Status--->wireless----->Wireless packet info.

Kan problemet være ACK timinga, denne finner du på wireless, basic settings, sensitivity range (ack timing). Denne skal settes til avstanden mellom routereneX2.

Altså ca 120.

Du har også slått av SPI firewall på router nr 2?

Hvilken kryptering kjører du? Prøvd å endre type?

9182831[/snapback]

 

Hva mener du med kryptering ?

 

Her den del pakketap på routern nedi hus nr 2 ja.

På Transmitted (TX)

Lenke til kommentar

Begynn enkelt og utvid med mulighetene DD-WRT gir deg, etterhvert som du får ting til. Det har jeg nå dyrebart fått erfart.

Har du forresten god link mellom routerene?

Du sier at du kjører WDS+AP...har du en gammel versjon av dd-wrt eller mener du instillt hver for seg?

Edit: Det jeg prøvde å si...på en filosofisk måte, var at du først bør prøve å slå av krypteringa.

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar
han nevnte i første post at han brukte dd-wrt firmwaren.

 

Du har sjekket at du har samme kanal på begge, samt at du bruker kanal 3, 6 eller 9? (eneste som skal brukes i wsg modus)

9187977[/snapback]

 

Hvorfor må jeg bruke kanal 3, 6 eller 9 ? Har prøvd alle de tre, og ingen ville fungere.

Lenke til kommentar

Heisann, du er ikke alene som opplever at WDS ikke virker som det skal.

Det er ganske mangen faktorer som spiller inn, som regel skyldes det feil i oppsettet.

Nå vet jeg ikke hvilken versjon av DD-wrt du har installert, men du sier at det er den nyeste?

Mener du da v23sp2 eller v24beta?

 

I v24beta finnes det nemelig en funksjon for å repetere signalet.

Dette vil i de aller fleste tilfeller være en mye bedre løsning en WDS.

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Heisann, du er ikke alene som opplever at WDS ikke virker som det skal.

Det er ganske mangen faktorer som spiller inn, som regel skyldes det feil i oppsettet.

Nå vet jeg ikke hvilken versjon av DD-wrt du har installert, men du sier at det er den nyeste?

Mener du da v23sp2 eller v24beta?

 

I v24beta finnes det nemelig en funksjon for å repetere signalet.

Dette vil i de aller fleste tilfeller være en mye bedre løsning en WDS.

 

Lykke til  :thumbup:

9191085[/snapback]

 

Hei

 

Har nå lagt inn HyperWRT firmwaren igjen. Og alt fungere mye bedre. Mye raskere! Men sliter fortsatt med at den bærbare kobler seg av hele tiden og ta må jeg ta strømmen på routern for at den skal koble seg til igjen

Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at du slipper problemene du har på den bærbare om du setter ned krypteringen.

Jeg har slite med det samme i flere dager nå, og det fungerer greit med WPA passord før deployering av utstyret. Når jeg setter det opp hos brukeren fungerer det derimot ikke.

Forskjellen er at ute så er det mye svakere signal mellom routerene. Ettersom WPA er en mye tyngre krypteringsmetode så antar jeg at det ikke blir båndbredde igjen ut til klientene (pcene). Det er hvertfall det jeg kan lese ut fra netstumbler, da signalet blir borte...

Hvor godt signal har du mellom WDS routerene?

Tipper problemet løser seg om du setter på sterkere antenner, gitt at du bare har to WDS routere på nettverket...

 

Angående dd-wrt 24 så er jeg rimelig sikker på at den er bare for MIMO routere...?

Mulig noen kan bekrefte, men versjon 23 kommuniserer hvertfall ikke med versjon 24.

Lenke til kommentar
Angående dd-wrt 24 så er jeg rimelig sikker på at den er bare for MIMO routere...?

Mulig noen kan bekrefte, men versjon 23 kommuniserer hvertfall ikke med versjon 24.

9203624[/snapback]

 

DD-wrt v24beta funker fint på alle andre routere som støttes av DD-wrt.

Er snakk om at DD-wrt v24 skal komme som final release iløpet av august.

Se under hxxp://www.dd-wrt.com/dd-wrtv2/downloads/beta/GENERIC BROADCOM (Linksys,Asus etc.) :thumbup:

 

Og hvorfor skulle ikke v24 kunne kommunisere med en v23 boks?

Men i WDS mode ville jeg selvsagt hatt samme boks og firmware.

Derfor anbefaler jeg at du sjekker ut Repeater funksjonen i v24.

Lenke til kommentar

Liste over støttede routere til de forskjellige versjonene

Det har du helt rett i sgaah!

Takk for irettesettelse! :thumbup:

Hva angår at v24 ikke kan kommunisere med v23 så mener jeg å ha lest det noe sted. Mulig at det var i forbindelse med en mimo router. Stod beskrevet at det var et annet type brikkesett som ikke kunne kommunisere med versjon 23.

Så for de andre routerene gjelder nok ikke det.

Lenke til kommentar

Jeg trekker tilbake alt stygt jeg måtte ha sagt om versjon 24 beta!! :D

Den fungerer på WHR-G54S og den kan kommunisere med annet enn versjon 24 :blush:

Guide til å sette opp denne finnes her.

Av feil jeg har kommet over på betaversjonen er riktignok at det blir fårlig fart igjennom når man kjører kryptering (hvertfall WPA), at overklokkinga ikke fungerer og at backupfunksjonen heller ikke er til å stole på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...