Gå til innhold

Tips til gitarkjøp i USA ...


Wintermuthe

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Madammen skal på seminar til USA i høst (NY og New Jersey) og hun skal handle med seg en gitar til meg. Selv har jeg tenkt på Martin eller eventuelt andre amerkikanske akustiske gitarer (Gibson, Fender ..) som i Norge har en prislapp rundt 10 - 12K. Regner da med at jeg får en gitar som jeg sparer godt på ved kjøp i USA samt at det er en gitar som kan henge på veggen og brukes både titt og ofte (jeg vil ikke har en gitar til 25K som jeg må ha egen luftfukter til - det blir for mye styr ;)

 

Er det noen som har noen gode tips til gitar? Jeg vil ha en med masse av god lyd. Primært skal den brukes til folk, blues, rock (jeg spiler mye fingerspill men bruker også plekter).

 

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det berre eit svar: Gå rundt i butikkar og prøv heilt til du finn gitaren som passar deg. Akustiske gitarar er som alt anna ein smakssak. Spesielt i den prisklassen bør ein vite kva ein vil ha før ein kjøper. :)

 

Eit tips er alikevel å gå etter USA-produserte instrument. Dei sparar du mest på.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Schecter Hellraiser C-1 !

 

Du får den for 4000 kr omtrent i USA, veldig sjelden i Norge, men kan skaffes i Norge for 9-12000 fløkk. Knallbra gitar, har bare hørt gode ting om den, har prøvd den selv (nammenammmm), har hørt at gitarer som koster dobbelt så mye er dårligere enn denne osv osv osv.

 

PS! Det er en gitar til å spille Metal på hovedsaklig. Den er laget for metal...

Lenke til kommentar

For å vere on topic: Ein kompis av meg har ein Martin 000-15.

Liten og god 12-bånds gitar bygd i mahogni som lèt enormt! Den kjem du til å digge dersom du likar at ting lèt litt gammaldags. :)

Den får du for rundt 10.000,- her i landet, så den ligg i ditt prissjikte.

 

Edit: Og ikkje for å øydeleggje moroa med USA-tur, så selger vintagegitar Martin til prisar under USA-nivå! http://www.vintagegitar.no/content/view/385/94/

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Takk for mange og gode tilbakespill! Jeg sjekket ut www.vintagegitar.no, og jeg er enig med KimNK at det ikke er mye å spare på å kjøpe gitar i USA (i alle fall ikke Martin).

 

Nå skal jo kona reise uansett så da er løsningen enten at hun får tak i noe brukt (f.eks. en Martin DM) eller at jeg prøver å kjøpe noe annet USA lagd. Tipset om Schecter er jo interessant selv om ikke skal ha en Metal gitar, men det er muligens andre gitarer som gir mye for pengene. Jeg hadde en kompis som kjøpte seg Taylor gitar i USA - en kjempegitar som ikke er så utbredt her på berget.

 

Ellers har jeg nå kikka litt på Gibson akustiske gitarer men de er dyre, og jeg tror man betaler en del ekstra for finish og dekor på disse gitarene (jeg vil primært legge pengene i lyd, ikke i utseende).

 

Jeg har også vurdert 12-strengs gitarer men her er jeg helt blank - finnes det noen skikkelig "slitere" blant 12-strenger? Dvs. finnes det noen 12-strenger som er "legendariske" i prisskiktet 12000 som gir god lyd og er lettspilte?

 

mvh.

muthe

Lenke til kommentar
PS! Det er en gitar til å spille Metal på hovedsaklig. Den er laget for metal...

9215782[/snapback]

Så kvifor i (unnskyld meg) H****** anbefalar du den her då?

Det står då klart og tydeleg i førstepost kva han er ute etter og kva han skal bruke den til.

9215957[/snapback]

Da må jeg beklage at jeg ikke leste første post skikkelig. Alt jeg så var Gitar i USA og jeg tenkte på den gitaren med en gang.

Lenke til kommentar
Takk for mange og gode tilbakespill! Jeg sjekket ut www.vintagegitar.no, og jeg er enig med KimNK at det ikke er mye å spare på å kjøpe gitar i USA (i alle fall ikke Martin).

9217828[/snapback]

Det er viktig å merke seg at de prisene amerikanske butikker averterer med i blader og på nettet ikke er den reelle prisen. Mange produsenter (Fender, Gretsch, muligens Gibson og kanskje Martin også) opererer med såkalte MAPs (Minimum Advertised Price) som er den laveste prisen butikken får lov å bruke i markedsføringen. Dette fordi de ikke ønsker et altfor stort press på marginene. Det betyr at når du ringer eller besøker butikken vil du som regel kunne oppnå en langt bedre pris enn den averterte. Hvor mye bedre avhenger av merke, hvilken butikk du velger og hvor flink du er å forhandle.

 

For eksempel listes en Gretsch SSLVO nå med veiledende pris 4225 dollar, og 3380 i utsalgspris. Jeg fikk min for rundt 2500. Det er latså ikke helt urimelig å få oppimot 40% på listeprisen på enkelte merker! Det avhenger selvsagt av prisklassen, marginene er mer presset på en Epiphone LP standard enn på en Gibson LP Supreme...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nok en gang takk for mange gode svar! Skal sjekke ut lenkene dere har bidratt med og ikke minst ta med meg at man (kanskje) greier å presse prisene under listepris.

 

Når det gjelder tipset om å fjerne "spor" fra gitaren slik at den ikke ser helt ny ut så får jeg bare håpe de ikke ber dama om å spille en liten snutt i tollen for å bevise at det er hennes gitar ;) Blir vel i beste fall å låte som hu der dama i Friends.

 

mvh.

muthe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...