Gå til innhold

Test: Chaintech Zenith 7NJS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er til dels uenig, til dels enig i kritikken av testen.

 

Først dette med ytelse. Dette er så godt som kun chipset avhengig. Hovedkort basert på like chipset yter som regel *veldig* likt. At hovedkortet er stabilt, har gode features og bra design (hovedsaklig teknisk men også visuelt) er kritierier som bør telle mye tyngre.

 

Når det gjelder plassering av ATX og DIMMs så er det helt korrekt å trekke fram dette. HWN er ikke alene her, også Anandtech påpeker dette. Dette kan være småting for noen, men mange inkl meg selv finner det litt irriterende når slike designfeil er gjort. Asus A7N8X er et godt eksempel på hvordan det skal gjøres. Her er ATX, floppy og IDE kontaktene plassert slik at du får kablene *vekk* fra hovedkortet. Merk forøvrig at Asus har sine IDE kontakter *over* AGP sloten, ikke under dette burde HWN påpekt da man vil få det greiere mtp strekking av IDE kablene.

 

Kritikken av CBOX2-modulen. Finner jeg litt spesiell, man har tross alt de fleste kontaktene bak også. Å ha porter i fronten er jo også veldig kjekt når man skal koble digitalkameraet til PCen, slipper og krabbe bak :) Men dette er selvsagt en smakssak og derfor kan man jo selv ikke vektlegge dette når man velger hovedkort.

 

Det jeg reagerer mest på er avsnittet om I/O dekselet, spesielt kommenteren " - gudskjelov." gir et inntrykk av at testeren ikke er klar over hvor vanlig dette er. For er jo tross alt veldig vanlig i dag og ikke noe problem dersom du har et standard ATX kabinett. Bare å dytte ut det eksisterende I/O dekselet og sette inn det nye.

 

En ting når man leser tester. Det er ikke slik at ikke alle punkter i +/- lista teller like tungt.

 

[nostra]: VR-Zone vier jo nesten ikke et ord til layout på kortet. Det er en større mangel enn å påpeke de feilene som er så folk hvertfall er klar over dem.

Lenke til kommentar

normal skrev:

velte data kan alle kortene, mojne. Det er maksimalt 1-2% som skiller de kortene (og der er asus best anyway)  

hehe, virker litt overfladisk dette her. det er nemlig ikke alle som "velter"data like sikkert og bra og det finnes ikke den beste. Ellers hadde vel alle kjøpt Asus ?

Derfor må man teste de andre tingene som ikke er felles for alle, skjønner du ikke det? Og når chaintech har et ***** design som gjør at enkelte kan få problemer med å installere, som blokker vifte og som leverer en nille-pakke det suser av og oppå det hele kutter ut et kanon integrert lydkort for å putte på et annet ser det ikke lyst ut.  

Når skal dere skjønne at produsenter lager hardsware som SKAL monteres av PC-teknikker, altså fagmann? Det at noen av oss leker med ting vi ikke burde leke med og profilerer seg som "experter" betyr ikke at problemmet sitter i andre enden av fingeren. Jeg har 10 års erfaring fra montering og service av all slags elektronisk utstyr (som koster opptil 30.000 kr per del) og vet at det er helt vanlig med litt vanskelige monterings detaljer. Jeg kan si deg/dere samme som jeg har alltid sagt til alle mine lærlinger med lignende egenskaper ala "kjempevanskelig å dytte den ledningen til siden":

Hvis du synes det er vanskelig, bør du finne deg noe annet å gjøre og overlate det til noen som kan det.

Når det gjelder lydkortet er det vel ingen av dere som har hørt om pris, leveringsproblemmer og slikt? Det kan være så mangt.

Nettverkschippen har man betalt for men får ikke bruke pga de tullingene ikke har spandert 50øre på en rj45 kontakt. man betaler også ekstra for et lydkort som er helt bak mål og må bruke penger på et nytt audigy2 kort. Dette koster da 1000kr i tilegg til at kortet er dyrere enn de andre fra før (som tilogmed har begge nettverkschipper). ikke bra, ikke bra

Det er helt vanlig at komponenter på et kretskort ikke brukes. Det finnes nemlig slike komponenter på alle fleste "utviklings" kort. Det er masseproduksjon og rasjonell tankegang som har skylden i det. Det er også andre ting som kan spille inn at de ikke brukes. Det dukket opp kanskje noe problemmer i forbindelse med det? Hva skal man gjøre , omprogrammere alle roboter (koster penger) slik at noen "expert" ikke kommer med bemerkniner?Poenget er at det ER billigere å ha flere slike komponenter enn å skreddersy hver eneste implementering.

Når det gjelder lydkortet er det vel ingen av dere som har hørt om pris, leveringsproblemmer og slikt? Det kan være så mangt.

En vis mann sa en gang:

"For å si noe godt om noe må du kjenne til det ganske godt, men for å si noe stygt om noe må du VITE det godt."

Eller noe i den duren....

Lenke til kommentar

og du snakker om overfladisk?

 

driver vi med noe vi ikke skal når vi bygger en pc? det virker som om du unnskylder alle feilene med at "vanlige kvalifiserte folk" kunne klart dette mye bedre. disse tungvinne løsningene gjør jo det ikke enklere for dem enn for oss? selv om de er så voldsomt "kvalifisert" som du sier er jo det likevel en komplett idiotisk layout andre har klart bedre, og som resulterer i tapt arbeidsfortjeneste. tviler forresten på at det er så mye som kunne vært gjort bedre.

 

dessuten ser jeg ingen grunn til at en side som tester hovedkort FOR de som bygger selv, skal drive å overse feil de opplever pga en "fagmann" klarer dette.

 

chaintech er jo bygget FOR oss som mekker selv, det er jo der de har profilert seg. hva skal komplett byggern med heftige spenningsinstillinger og hovedkort i alle slags jallafarger, runde harddiskkabler og hele den nille pakka der. chaintech baserer seg på fjortiser med dårlig fargesyn og ekstremt eksponeringsbehov. :p

 

Jeg kan si deg/dere samme som jeg har alltid sagt til alle mine lærlinger med lignende egenskaper ala "kjempevanskelig å dytte den ledningen til siden":  

Hvis du synes det er vanskelig, bør du finne deg noe annet å gjøre og overlate det til noen som kan det.  

 

heh, skal liksom ingenting kunne gjøres lett nå? alle KAN jo flytte en ledning, men er det dermed ingen grunn for å kunne designe ting til å gjøres kjappere og enklere uten å flytte den ledningen? disse problemene er da ENDA mer irriterende for folk som skal montere de hver bidige dag, så det er da ingen argument for å overse dette heller i testen. mulig jeg misforstår deg litt her. men virker litt som du snakker ovenfra og ned hele tiden. "tøffe" deg gir dette kortet 6 pga du "klarer" å overvinne monteringsproblemene :D:p .

 

Når det gjelder lydkortet er det vel ingen av dere som har hørt om pris, leveringsproblemmer og slikt? Det kan være så mangt.

skjønner ikke hva leveringsproblemer de kan ha hatt når lydkortet er integrert i chipsettet. og prisen blir høyere ved å ha to lydkort istedet for ett såvidt det er meg bekjent.

 

kan godt være de har valgt alle disse rare løsningene fordi de har problemer med få ting til å stemme, men da er vi jo tilbake til poenget, andre har fått det bedre til

Lenke til kommentar

hør her,jeg må si meg skuffet over hardware testen og dette er den ENESTE PLASSEN jeg har sett at kortet har fått negativ omtale.

 

Dette kortet tror jeg rokker no jævlig SELV om strømm tingen er litt dårlig plassert.

 

btw: kablene som følger med er ca 65 cm lang.

 

her har dere noen linker som viser at Chaintech Zentih rokker.

LEgg merke til at på 99.98% av alle testene så er chaintech kortet bedre enn asus a7n8x kortet.

(se konklusjon)

 

http://www.ocworkbench.com/2002/chaintech/...njsgallery1.htm

 

 

enda en link hvor de sammenlikner med Asus a7n8x og gir den samme karakter:

 

http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rlid=58486

 

 

enda en link:

 

http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rlid=58407

 

enda en link hvor det chaintech knuser sine motstandere:

 

http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rlid=58361

 

enda en link hvor kortet vinner 2 priser:

 

http://www.octools.com/index.cgi?caller=ar...e2/nforce2.html

 

:woot:

 

i could go on forever,men er ikke no vits ettersom alle med god hode-kompetanse nå skjønner at hardware sin slakting er UKORREKT og at dette kortet sitter på tronen OVER så og si alle via kt400 brikkesett kort.

 

 

 

 

 

 

 

[/b]

Lenke til kommentar

normal er i denne posten (som i alle andre som omhandler 7NJS) fra starten av fast bestemt på at a7n8x er best uansett. Vel, opp til han.

 

Personlig er jeg enig i at 7njs er litt dyrt, og hvorfor i all verden de har satt inn c-media chippen er jo latterlig, men ytelsen og mulighetene med kortet er gode. Skal ordne meg med enda en PC snart, da blir det mest sannsynlig EPoX sitt nforce2 kort som skal inn der. ASUS har så dårlige BIOS valg når det kommer til spenning. På mitt forrige A7V8X kort holdte det ikke mål i det hele tatt, det var et tullekort. Mulig derfor jeg er litt "anti-asus" - men Chaintech kortet fotrjener en ny test, og denne gangen av noen andre!

Lenke til kommentar

:evil:

Trodde det var ytelse, stabilitet og features som var den viktigste egenskapen til et hovedkort. Testene hos hardware.no er ofte så amatørmessige at jeg blir kvalm.

Jævlig rart at dette kortet ikke er slaktet på nettstedene som jeg har listet opp nedenfor.

 

Kortet er rett og slett dritbra og passer perfekt inn i en modcase,

så kan får de som vil ha de vanlige kjedelige kassene med de elendige

flate IDE kablene og de perfekt utformede hovedkortene med dårlig ytelse

fortsette med det.

 

Hva gjelder ASUS kortet hardware.no refererer til, har det fått

dårlig omtale for layout på octools .......

 

Gratulerer hardware.no med enda en fantastisk dyktig utført test !

Tro om det følger med like mye utstyr hos de andre produsentene....

Asus er jo hele 200,- kr billigere...

 

http://www.vr-zone.com/reviews/Chaintech/7...7NJS/page10.htm

 

http://www.hardocp.com/article.html?art=NDE0LDY=c

 

http://www17.tomshardware.com/mainboard/20...osers_this_time

 

http://www.ocworkbench.com/2002/chaintech/...7njs/7njsp9.htm

 

http://www.octools.com/index.cgi?caller=ar.../nforce2_8.html

Lenke til kommentar

Min mening:

 

Chaintech

+

flott farge på kortet.

Runde kabler

-

Lydkort C-Media

1stk LAN

Langt nede IDE plassering f.eks et STOOOR kort da har den ikke plass.

ATX kontakt står dårlig sted, tenk deg Vifte i kabinett som suger.

C-Box unødvendig

mye kabler til C-box som roter inni kabinett.

 

ASUS

+

ATX til høyre

IDE kabler godt plassert

AGP og DIMM god plass

Socket langt venstre bra pga ledninger

-

strømvifte sensor langt nede f.eks strømforsyning langt oppe...

S-ATA helt nede

Lite voltinstillinger.

VCore maks 1.85V

Minne maks 2.8V

Ikke S-ATA til ATA konverter som ABIT har med.

Lenke til kommentar
Hei !

 

Dette med at ATX kabel er feilplassert er bare tull.

Den sitter fint plassert, og er ikke i veien for noen ting.

Her er noen bilder fra egen bygging.

 

http://217.8.138.67

 

disse bildene viser jo eksakt hva vi mener, trodde faktisk ikke det var så gale som det er nå når jeg ser det.

 

det du har stripset fast kabelen pleier nemlig folk å ha en karbinettvifte, uc?

 

møkkort anyway :D

chaintech er jo tragisk på support og oppfølgins, bare se hvordan det gikk med 7vjl kortet. bare spy og galle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...