Gå til innhold

Rar klikkelyd fra (kræsjet?) Maxtor 500gb disk


Anbefalte innlegg

Hjelp!

 

Plutselig idag virker ikke Maxtor 500gb disken min lenger (Onetouch III, Firewire400/USB2). Av en eller annen grunn kommer kun stasjonsboktaven opp og ikke navnet på disken lenger, og det tar veldig lang tid før bokstaven kommer i det hele tatt. Trykker man på den kommer en I/U (I/O) feilmelding opp... Noenganger spør den om disken skal formateres...

 

Støtt og stadig begynner den å lage klikkelyd også. Er dette tegn på mekanisk feil? Syns lyden høres "digital" ut og ikke mekansik men ikke vet jeg...

 

Film av klikkelyd..

 

Dette er backup disken min til det meste så det er litt kjipt.. Burde hatt en backup av backupdisken og.. Skal prøve så godt jeg kan, alle mulige løsninger, med å få ut dataene ettersom endel av det er litt viktige.

 

Er det noe håp? Noen som har recovery løsninger på lur som kan foreslåes? Har sett det er en del trøbbel med disse diskene på forumet her.. men det virker som folk gir opp ganske fort og ikke prøver å få ut data..

 

andy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hjelp!

 

Plutselig idag virker ikke Maxtor 500gb disken min lenger (Onetouch III, Firewire400/USB2). Av en eller annen grunn kommer kun stasjonsboktaven opp og ikke navnet på disken lenger, og det tar veldig lang tid før bokstaven kommer i det hele tatt. Trykker man på den kommer en I/U (I/O) feilmelding opp... Noenganger spør den om disken skal formateres...

 

Støtt og stadig begynner den å lage klikkelyd også. Er dette tegn på mekanisk feil? Syns lyden høres "digital" ut og ikke mekansik men ikke vet jeg...

 

Film av klikkelyd..

 

Dette er backup disken min til det meste så det er litt kjipt.. Burde hatt en backup av backupdisken og.. Skal prøve så godt jeg kan, alle mulige løsninger, med å få ut dataene ettersom endel av det er litt viktige.

 

Er det noe håp? Noen som har recovery løsninger på lur som kan foreslåes? Har sett det er en del trøbbel med disse diskene på forumet her.. men det virker som folk gir opp ganske fort og ikke prøver å få ut data..

 

andy

9168015[/snapback]

 

Uten å vite 100% sikkert, men dette høres ut som da min backup HD tok kvelden. Klikkelyd. Det er en mekanisk feil. Etter hva jeg fikk forklart er går det varmgang ett eller annet sted og armen som leser disken kommer seg ikke ordentlig på plass men går frem og tilbake over diskplatene mens den samtidig presses nedover.... noe sånt. jeg fikk vite at dette var en av de mest effektive måter å totalt slette alle data på en harddisk. Dataene KAN KANSKJE reddes ved å sende disken inn til firma som spesialiserer seg på dette. Jeg fikk opplyst at en analyse som forteller om disken kan reddes koster et par tusen kroner. Dersom noen data kan reddes, koster det minst 6000,- å få dem hentet ut. I allefall var det det jeg fik opplyst......

 

Beklager å måtte komme med dårlige nyheter. Håper jeg tar feil!

 

Forresten: IKKE prøv å redde data selv. La iallefall noen med litt peil sjekke harddisken din først. jo lenger den står å går jo værre blir det å redde noe!

Endret av FrozenFish
Lenke til kommentar
Hjelp!

 

Plutselig idag virker ikke Maxtor 500gb disken min lenger (Onetouch III, Firewire400/USB2). Av en eller annen grunn kommer kun stasjonsboktaven opp og ikke navnet på disken lenger, og det tar veldig lang tid før bokstaven kommer i det hele tatt. Trykker man på den kommer en I/U (I/O) feilmelding opp... Noenganger spør den om disken skal formateres...

 

Støtt og stadig begynner den å lage klikkelyd også. Er dette tegn på mekanisk feil? Syns lyden høres "digital" ut og ikke mekansik men ikke vet jeg...

 

Film av klikkelyd..

 

Dette er backup disken min til det meste så det er litt kjipt.. Burde hatt en backup av backupdisken og.. Skal prøve så godt jeg kan, alle mulige løsninger, med å få ut dataene ettersom endel av det er litt viktige.

 

Er det noe håp? Noen som har recovery løsninger på lur som kan foreslåes? Har sett det er en del trøbbel med disse diskene på forumet her.. men det virker som folk gir opp ganske fort og ikke prøver å få ut data..

 

andy

9168015[/snapback]

 

Uten å vite 100% sikkert, men dette høres ut som da min backup HD tok kvelden. Klikkelyd. Det er en mekanisk feil. Etter hva jeg fikk forklart er går det varmgang ett eller annet sted og armen som leser disken kommer seg ikke ordentlig på plass men går frem og tilbake over diskplatene mens den samtidig presses nedover.... noe sånt. jeg fikk vite at dette var en av de mest effektive måter å totalt slette alle data på en harddisk. Dataene KAN KANSKJE reddes ved å sende disken inn til firma som spesialiserer seg på dette. Jeg fikk opplyst at en analyse som forteller om disken kan reddes koster et par tusen kroner. Dersom noen data kan reddes, koster det minst 6000,- å få dem hentet ut. I allefall var det det jeg fik opplyst......

 

Beklager å måtte komme med dårlige nyheter. Håper jeg tar feil!

 

Forresten: IKKE prøv å redde data selv. La iallefall noen med litt peil sjekke harddisken din først. jo lenger den står å går jo værre blir det å redde noe!

9168644[/snapback]

 

Hei!

 

Det er nok riktig som du sier. Og jeg har nok prøvd litt for mye på å redde dataene så jeg vet ikke hvordan det står til der inne lenger. Prøvde et "Do it yourself" demo program fra Seagate som skulle klare å kartlegge det som går ann å redde, men den stoppet opp før den kom igang pga "read error" og anbefalte at man stoppet før mer av disken blir ødelagt... Er surt å miste dataene men å betale 8000 for dem vet jeg ikke om det er verdt...

 

Lurer på om jeg skal skru opp hele driten og titte inni når alt annet er prøvd.. Kanskje, hvis det ikke er altfor oppskrapt, man kan dytte på armen og prøve å redde noe i en fei..

 

Ganske skuffet over denne Maxtor disken egentlig... Har ikke brukt den så veldig mye og har andre disker som er mange år eldre som ikke har kræsjet.

 

andy

Lenke til kommentar

Tjaa høres ikke bra ut.

 

Denne kan greie det.

Er vel noe av det best av alle hd tool.

http://www.grc.com/sr/spinrite.htm

 

Frys ned trikset er det noen som mener hjelper.

 

masse hd verktøy.

http://www.hiren.info/pages/bootcd

http://www.ultimatebootcd.com/

----------------------------------------------------------------------

Spinrite 6.0

How possible is it to recover data from a crashed hard drive?

 

That depends entirely upon "how crashed" the drive is. But SpinRite is often credited with performing "true miracles" of data recovery. Please read some of the true-life SpinRite testimonials we have received to get a sense for what SpinRite has done and can probably do for you if you ever need it. It is obviously possible for a drive to be so totally dead that it is only useful as a door stop. But today's modern drives struggle to stay alive and to die slowly. So if they are given some periodic SpinRite maintenance you should have plenty of warning of impending failure and also the ability to keep the drive alive until it can be replaced

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Spinrite så ut til å gjøre susen. Den holdt på i 2-3 dager og jobbet og kom til 47% da alt plutselig hang seg. Vet ikke om det den gjorde har fikset opp i noe men jeg måtte uansett stoppe.

 

Etter det har jeg prøvd utallige recoveryprogrammer med mer eller mindre hell. Men idag, etter at jeg lot disken ligge i fryseren en god stund, prøvde jeg et Seagate sitt eget "do it yourself recovery" program klarte den faktisk å "se" hele disken og alle filene som ligger der. Den tok også en liksom recovery og påstod at den ville klare å recovere alt. Problemet er at det er et demoprogram så man får ikke egentlig fikset noesomhelst, kun sett at det kanskje går...

 

http://services.seagate.com/diysoftware.aspx

 

Så da er spørsmålet om jeg skal gi disse folka 129$ for å kjøpe et program jeg syns man burde fått gratis når deres disker lager krøll for folk... Seagate har jo kjøpt opp maxtor nå...

 

Til tross for at alle sier man absolutt ikke bør prøve å fikse dette selv så gir jeg meg ikke... og det virker ikke som noe egentlig er slettet på disken så jeg skal nok klare det. :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg klart å recovere alt av viktig informasjon på disken. Nesten en uke etter at den røyk. Takket være programmet under.

 

http://services.seagate.com/diysoftware.aspx

 

MEN hovedingrediensen i redningen var rett og slett fryseren, så takk for tips på det. Oppskrift: Ligge i fryseren så disken blir god og kald, koble til pc så fort som mulig, bruk programmet over og last over så mye som mulig før den går varm igjen... Putt disken i fryseren igjen og forsøk igjen.

 

NB: husk frysepose e.l. rundt disken i fryseren. Uten kommer det endel rim/frost på som smelter til vann når disken kommer ut i varmen igjen. Og det gjør jo ikke ting bedre...

 

andy :!:

Endret av jaswane
Lenke til kommentar
Nå har jeg klart å recovere alt av viktig informasjon på disken. Nesten en uke etter at den røyk.  Takket være programmet under.

 

http://services.seagate.com/diysoftware.aspx

 

MEN hovedingrediensen i redningen var rett og slett fryseren, så takk for tips på det. Oppskrift: Ligge i fryseren så disken blir god og kald, koble til pc så fort som mulig, bruk programmet over og last over så mye som mulig før den går varm igjen... Putt disken i fryseren igjen og forsøk igjen.

 

andy  :!:

9204811[/snapback]

 

Supert! Kanskje jeg kan prøve dette på min crashet HD (hvis jeg ikke har kastet den...). Uansett, gode tips som skal legges på minnet! Og takk for linken til Seagate's recoveryprogram!

Lenke til kommentar

Klikkingen er lesehodet som går amok.

dette har skjedd på mange andre maxtor harddisker og.

det kalles headcrash.

 

frysermetoden er kun en midlertidig løsning.

På no-time vil disken få samme problemet, om ikke værre.

 

Ref:

http://youtube.com/watch?v=rGAIaU1a3Jc

http://youtube.com/watch?v=9TK6-TVgv9Q

 

Og mange mange flere. Du vil også finne mange mange threads med folk som har problemer med døde og/eller problematiske maxtor drev på disse forumene.

 

Jeg sier bare at du ikke bør bruke maxtor noensinne, spesielt ikke i en backup kapasitet. Det er en alt for stor risiko med tanke på nedbruddsfrekvensen til maxtor disker.

 

Med mindre du har slengt disken i veggen, så er dette en garantisak, spør du meg.

Endret av Jahve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...