Gå til innhold

Hva en en god førstegangsmobil til jente 8,5år?


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Nå er nok 99% av de som svarer ikke foreldre her. Det har ingenting med marked, poulæritet eller at "alle andre har"!

 

min sønn som blir 9 år fikk mobil til 7 års dagen sin første gang.

 

det har gjort ting så mye lettere for oss, før måtte vi lete/ringe rundt for å hente han hos kameratene. Nå ringer vi og han kommer hjem når vi sier det. det er trygghet det er snakk om, ikke noe annet!

 

jeg har kontantkort fra telenor til han, med fri familie.

Endret av SUPERJANNE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Janne, du kan ikke si at det ikke har noe med marked, populæritet osv å gjøre? Foreldre spør jo konsekvent etter telefoner som "kan gjøre en hel masse". De skal ha kamera, de skal ha mp3 spiller, de skal ha blåtann, de skal ha infrarød ++. Jeg var i en diskusjon her for en tid tilbake om hvorvidt det var noe vits at en 10-12 åring skulle ha en symbian s60 telefon eller ikke!

 

Foreldrenes trygghet støtter jeg 100 %, men utover basisfunksjonene til en telefon til et barn under 10 år er det ikke snakk om annet enn markedsstyrt "prestisje". Det er ikke noe galt med det, men det kan virkelig ikke utelukkes at dette er styrt av krefter vi skulle ønske vi var mer rasjonelle ovenfor enn vi er. Og amorine2 sier jo selv at datteren hennes er/var en av ytterst få som ikke hadde telefon og at hun ikke vil at hun skal være noen outsider. Helt forståelig, men da kan ikke populæritet utelukkes heller, kan det vel?

 

Foreldre eller ikke foreldre; jeg tror vi må være enige om at vi ikke er så urokkelige og lite utsatt for påvirkning som det vi skulle håpe. Og for å sette det litt på spissen, uten noe vondt mot noen av foreldrene verken i eller utenfor forumet: Det fantes en tid da ungene sa ifra hvor de gikk, når de ringte fra andres hjemtelefon og sa ifra hva som skjedde, når foreldre ringte foreldre og holdt hverandre oppdatert. Men det er jo bare sååå 90-tallet, eller hva? ;) Nei, mobiltelefon er ingen selvskreven nødvendighet. Men jeg kommer garantert til å skaffe en til avkommet jeg også når den tiden kommer.

 

 

Det finnes ingen fasit

Lenke til kommentar

Jeg har selv en her i huset som er like gammel, han fyllte 11 for noen måneder siden. Og det som er rart er jo at de unge mestrer de elekroniske duppedingsene bedre enn oss "gammlinger" mens jeg måte lese bruksanvisningen på min nokia med s60v3 tok den unge håpefulle den opp og brukte den som han aldri hadde gjort noe annet. Så min lærdom gjenom endel år er (han fikk den første når han var 7år, en gammel telefon etter meg) jo mere avansert telefonen er (kamera, blåtann, video, mp3 osv...) jo lenger kan de bruke telefonen. Han har oxo gjort den tabben at han har tømmt kontantkortet på under en uke på innholdstjenester (har netcom familie) så det lærte han av trur jeg.. Og han får ikke noe abonemang før han kan betale det selv, bare en kort i måneden.

Så min anbefaling er, så avansert telefon som mulig for minst mulig penger og som de vil ha(nokia 5300, se w610 eller lignende) og kontant kort, så de lærer og spare litt... Og etter det jeg vet så kan vell du fylle kontant kortet fra nettet?

Lenke til kommentar

Det er nok riktig at det ikke finnes noe fasitsvar til dette. Og jeg må dessverre innrømme at valget om å anskaffe min datter mobil, ble litt styrt av hva de andre foreldrene i klassen har valgt å gjort. Trodde aldri jeg skulle bli så påvirket av hva andre gjør. Tenkte litt på det sosiale nettverket blant venninnene, og var redd min datter skulle falle utenfor. Hun er nå den siste i gjengen som får. Men tror ærlig talt at det kommer til å dabbe av veldig snart.

Hovedfunksjonen for mobilen vil nok være å være tilgjengelig etter skoletid når hun skal ut på noe. Når man skal opp i 4. klasse blir radiusen rundt hjemmet bare større og større, og man skal lære å bli selvstendig. Jeg mener fortsatt at det ikke er et "must" med mobil når man er så ung, men det er helt klart en sikkerhet både for foreldre og barn, at barnet kan nå oss og omvendt, om noe skulle skje.

Jeg som var barn på 70- og 80-tallet greide meg helt fint uten, men verden var et ganske annerledes sted og vokse opp da :)

 

Jeg synes kontantkort med fri familie var et naturlig valg for oss. Hun får ikke tømt familiens konto, men hun får stadig tak i oss om hun er tom.

 

Når det gjelder avanserte telefoner.... Vel, jeg synes at det var greit å starte med en enkel variant. Mest fordi hun ikke trenger mer(hun har iPod og trenger derfor ikke mp3), så mobilen vil bli brukt til å ringe og sende sms. Jeg synes også det er for tidlig å skape et "avansert marked" i så ung alder. Tenk om man allerede da skal begynne å sammenligne alle spesifikasjonene! Det er et hysteri som før forbeholdes oss voksne. Det er ikke alle som har mulighet til å følge med dette "racet" økonomisk heller.

Endret av amorine2
Lenke til kommentar

min sønn har Nokia en gammel sak uten noe bra spec.

 

her blir det sånn at når han og kameratene er ute å leker kommer foreldrene hit for de ikke finner ungene sine også må jeg ringe han, så vips er de her alle sammen.

 

jeg vet ikke hvordan det er med andre foreldre å om ungene dems må ha siste skrik i mobiler , men her er det kun komunikasjon som gjelder. inntil han begynner på ungomskolen, da kan jeg begynne og forstå et høyere krav til mobilen hans.

Endret av SUPERJANNE
Lenke til kommentar

jeg vil jo anbefale tele 2 kompis kontant som kontantkort for datteren din...mener helt klart at dette er det beste kontantkortet på markedet... jobber selv med mobilabonnement og har litt oversikt...når det kommer til førstegangsmobil derimot er jeg heller litt blank =)

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt i å gi en åtte åring en mobiltelefon. Så lenge det er klare regler på når den kan brukes, slik at man får inn god telefonvett tidlig. For det vet vi jo alle at mange som fikk mobiltelefon i en eldre alder ikke har. Ikke har mobiltelefonen vært rundt så veldig lenge heller...

 

Jeg fikk min første telefon når jeg var 13 eller 14. Er 25 nå, tiden går altfor fort.

Lenke til kommentar

Bare for å herpe denne diskusjonen om at konsumentene blir yngre og yngre, jeg fikk min første telefon når jeg var 6... En 3110. Den fikk moren min i bursdaggave to år før, men når jeg var 6 så fikk hun en 3210. Den var ikke så veldig spennende, men den var grei når jeg dro på busstur til sverige, og når jeg var ute med venner. Men den kunne ringe og sende sms. Så den var ikke allverden. To år senere fikk jeg hennes 3210, den første telefonen jeg hadde som faktisk gikk ned i en standard bukselomme. Så den hadde jeg med meg over alt. Jeg hadde Telenor kontantkort, samme som jeg har i dag, og det gikk vel 150kr i halvåret, maks. Enda et par år senere fikk jeg 3310, den var litt tykkere, men den hadde snake2 og da var valget klart :p. Så fikk jeg 3510. Så T610 så k700i og i dag har jeg den første telefonen som har vært uptodate, alle de andre har enten vært brukt, eller vært på markedet en stund. Men 6290 kjøpte jeg for egne penger, kontantkortbruket har gått opp, men selv i dag holder 250kr et par måneder. En vane som har holdt seg fra jeg var 6 år og telefonen ikke alltid var med meg. Så at det bare er negativt å ha en telefon tidlig er nok feil. Men nå er vel jeg et slags prakteksempel på effektivitet. For fire år siden kjøpte vi 500kr for 250kr (et sånt halvpristilbud) et år senere hadde de tilbudet igjen, det var neste gang jegf fyllte på...

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er tull å ha en telefon ivetrfall før man er 10 år med mindre det er speisielle sitvasjoner...

Min bestemor på 70 år har nettopp skaffet seg sin første mobil en nokia 1112. Selv er jeg 16 år og mener at det er tull med det mobil presset som er idag. skal først så unge få sin egen mobil kan det eventulet være foreldrenes gamle telfoner, har en 10 åring bruk for kamera, edge, 3g, blåtann eller mp3?

Min første telfon "arvet" jeg når jeg var 10 år det var en nokia 3210.

Lenke til kommentar

Det som er litt morsomt, er å se at de som er mest imot en lav "aldersgrense" på mobil, er de som faktisk fikk mobil relativt tidlig selv....Iallefall i forhold til tiden de fikk den. Virker som dere synes den alderen dere selv fikk er en perfekt alder å starte med mobil.

Spør du meg, syntes jeg 10 år var veldig tidlig bare for noen år siden. Dere er en banebrytende generasjon. Bare for 7-8 år siden var det ikke "alle" som hadde mobil. Og at dere som var barn da fikk mobil, var veldig innovativt.

Synes kanskje dere som selv er "offer" for tidlig mobilbruk, bør være mer åpen for at verden og markedet forandrer seg :)

Men det finnes helt klart grenser, og det er veldig personavhengig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen som vet om Tele2 har en rimelig kombinasjon av kontantkortabonnement/mobiltelefon?

Både vår fasttelefon og mobiltelefonen til kona er Tele2-baserte, og da er det greit å kunne få fordelen av rimeligere ringepriser.

EDIT: Vi fant ut at det greieste var å kjøpe ny mobil på konas abonnement og kontantkortabonnementet separat... :)

 

Litt om etikken rundt dette:

 

Jeg er enig med de andre som sier at mobil til unge skolebarn primært er for oss foreldre. Det er en ekstra trygghet i å vite at barnet kan komme i kontakt med oss dersom hun blir med skolekamerater hjem, og tilsvarende at vi kan komme i kontakt med henne dersom det skjer noe som forandrer planene for dagen.

 

Jeg er akkurat i samme situasjon som trådstarter. Både jeg (pappa) og mor er i jobb. Datteren vår skal nå enkelte dager begynne å gå til og fra SFO. Vi har barn i nabolaget som allerede går til og fra skolen, så hun blir ikke gående alene. Neste år har hun kanskje ikke SFO-plass en gang, så da blir det kanskje slik at hun må ha nøkkel til huset også.

 

Det er helt klart nye tider, og jeg synes det at hun er moden nok til å gå langs veien mellom hjem og SFO er et ansvar som er minst like stort som det å håndtere en mobiltelefon.

 

Jeg er for øvrig enig i at det er en fordel om mobiltelefonen kun har enkel basisfunksjonalitet. Videre er det jo slik at man nå kan få sperret både innholdstjenester og MMS i abonnementet, og da begrenser det jo muligheten for misbruk en hel del, siden man da også hindrer uhemmet nedlasting av ringetoner, logoer etc som koster penger.

 

Det finnes også en god del sider på internett som omhandler mobilvett i forbindelse med barn og mobiltelefon. Jeg tror at dersom foreldre er sitt ansvar bevisst, så er ikke mobilbruk noe farligere enn Internett-bruk, og der er allerede barna aktive brukere.

 

Jeg tror nok man bare må innse at vi lever i et teknologisamfunn, og at barna som vokser opp nå i mye større grad vil bruke kommunikasjonsteknologi i oppveksten enn det vi som er litt eldre var vant til.

Endret av Sarge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...