Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mulig ødelagt harddisk


Anbefalte innlegg

For en tid tilbake sa min gamle maskin takk for seg, den gikk i svart og det var ikke mulig å få liv i den. Jeg trodde først det skyldtes at strømforsyningen hadde gitt opp ånden, da jeg har hatt slike problemer før og "symptomene" lignet. Men etter å ha byttet strømforsyning var det fremdeles ikke mulig å få den slått på. Kjøleviften på prosessoren går, og DVD-spilleren lar seg åpne og lukke, men det kommer fremdeles ikke noe på skjermen, som for øvrig lyser som den skal. Jeg heller til den forklaringen at det er harddisken som er gåen, men det som gjør meg usikker er følgende: burde ikke BIOS starte opp og vises på skjermen selv om harddisken ikke virker? Dette er kanskje et naivt spørsmål, men jeg vil gjerne få klarhet i dette før jeg eventuelt anskaffer ny harddisk. Hovedkortet er noen år gammelt, et ECS KS75A med standard BIOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

defekt harddisk vil veldig skjeldent kunne forårsake at maskinen ikke starter. Om harddisken dør vil du fremdeles kunne få opp POST (aller første bildet du får på skjermen når du starter den).

 

I noen få tilfeller kan dog defekt harddisk forårsake at selv ikek POST kommer opp, så om du er i tvil, bare koble av harddisken. Du TRENGER ikek harddisk for å starte PCen. Du vil selvfølgelig ikke få opp widows eller noe annet, men du får opp POST, samt en beskjed om at systemet ikke fiinner harddisken, så om du fremdeles har problemt etter harddisken er fjernet, så kan du fullstendig utelukke den som feilårsak.

 

Hvis det er tilfellet, så er neste lureste steg å disconnecte ut alt som du ikke MÅ ha for å starte. Hovedsakelig trenger du bare:

 

- skjermkort (vel egentlig ikke, men eller vil du ikke kunne se hva som skjer, så det er et akseptabelt kompromiss :) )

- RAM (bruk kun èn av rambrikkene i spor#1)

-CPU

 

Alt annet trenger ike maskinen for å starte opp i helt grunleggende modus.

 

Før du fremdeles ikke opp POST etter dette heller, så kan du da ihvertfall konkludere med at feilen ligger i enten hovedkortet, eller en av de tre andre delene. Etter dette blir feilsøkingen vanskeligere siden eneste måten å teste på egenhånd hvor feilen er, er ved å teste delene i en annen PC, eller sette inn erstatningsdeler om du skulle ha noe liggende eller kan låne det. Har du ikek slike muligheter er sansynligvis beste mulighet å levere maskinen til en profesjonell som har utstyret og delene som trengs.

 

Får du foresten det vanlige start-pip'et som normalt kommer sammen med POST skjermen? i så tilfelle er mistanken mot skjermkort større.

 

Siste tips er at hvis du ikke har rørt CPUen fysisk før feilen plutselig oppsto, så er det veldig liten sjans for at den er feilkilden. skjermkort er relativt enkelt å teste om du har en spare liggende, samme med RAM. Værste er om hovedkortet er feilen da du ikek kan direkte påvise det så lett, men om du eliminerer de andre mulighetene kan du konkludere med det.

 

Du bør også for sikkerhets skyld ta en CMOS-reset på hovedkortet i tilfelle feilen ikke er fysisk så vil dette kunne fikse mange typer feil. Se instruksjonene for dette i din hovedkortmanual (evt. last manualen ned fra produsentens hjemem siden om du har mistet den).

 

Lykke til! Og informer oss gjerne om hvordan det går :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...