Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Myte: Kreft hopper gjerne over generasjoner


Nattreven

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et kjapt og enkelt spørsmål som jeg håper å få avkreftet. Jeg er en gutt som nesten aldri har vært hos legen for å "sjekke" kroppen min. Tviler på at kroppen min har vært på "sjekk" for sykdommer de siste ti årene. I alle fall er jeg som de fleste andre ørlite grann hypokonder. "Bedre føre var" tenker nå jeg.

 

Nå har det seg slik at kreft er utbredt på farssiden min. Tipp-oldefar hadde det, farfar døde av det når pappa gikk i sjette klasse, og farmor kunne dødd av det to år etter (min far var nær å bli foreldreløs). Samtidig fikk farmor kreft igjen for 5-6 år siden, og fikk fjernet dette for 3-4 år siden. SAMTLIGE krefttyper var kreft i magen. I tillegg har nå dette blitt et lite fenomen på min mor sin side. Alle røyker som skorsteiner, og da kan man også nevne at jeg også gjør det. Bare at jeg røyker passivt. Jeg har blitt utsatt for massiv passiv røyking gjennom 17 år. Nå har kreften begynt å komme på den siden av familien og. Men det er jo en mer "selvforskyldt" krefttype gjennom røyking. Det lå liksom ikke i "genene" på min mor sin side.

 

Det jeg har hørt fra mange hold er at kreft gjerne "hopper over" en generasjon eller to før den dukker opp igjen. Samtidig som jeg har hørt dette, har mange også avkreftet det totalt. Hva mener dere? har dere hørt om det? Er jeg "potensielt kreftfarlig"? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle er "pontensielt kreftfalig".

9163549[/snapback]

Og med det mener du?

 

Jeg aner selv ingenting om denne myten, men har hørt at div ting pleier å hoppe over en generasjon i slekta. Ikke bare kreft, men også andre ting.

 

Men siden det er en historie med kreft i familien din, burde du nok ta en tur til legen, bare for å sjekke, og høre med legen din. Da kan du nok få tips om hva du burde være obs på, slik at du finner den eventuelle kreften tidligst mulig. Men han kan sikkert også si at du ikke kommer til å få kreft (?) :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...