Gå til innhold

OpenMoko-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For det første, så er det liten grunn til å skru mobilen helt av noen gang.

 

Og når det gjelder de overklokking planene dine Ståle ( :whistle: ) så vil det ikke bli noe bedre ytelse ved 500MHz enn ved 400MHz, faktisk så blir det dårligere ytelse grunnet rammen. Kan ikke utdype det mer.

 

Og dette trur jeg er freerunner, har ihvertfall designet til freerunner (tenker på skjermen)

Lenke til kommentar

Klokkefrekvens/Mhz er ikke et mål på ytelse. Det er ingenting som tilsier at to platformer med en prosessor med like klokkefrekvens yter noe i nærheten av hverandre en gang.

 

AlecTBM, det du sannsynligvis tenker på er at ved å overklokke CPUen vil denne kjøre asynkront med RAM. Dette er noe de fleste arkitekturer ikke takler særlig godt og dermed får et betydelig ytelsestap. Noe gamle AMD k7 overklokkere nok også husker. :)

 

Jeg er enig i at det er liten grunn til å boote om mobilen, men jeg synes 2 minutter boot av et så enkelt grafisk grensesnitt på en tynn Linux-kernel er ganske drøyt. Tror ikke vi trenger å håpe på fullskjerms video-dekoding akkurat.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Nå synes jeg ikke vi skal ta sorgene på forskudd her. At boot-tiden er litt lang på en prerelease-versjon av programvaren har vel ikke så stor betydning for hvor god maskinvaren er?

 

Som andre langtids Ubuntu-brukere enn meg selv sikkert har merket, så er boot-prosessen noe det er mulig å tune masse på, og det er sikkert mye tid å hente på optimalisering etterhvert. Og hvis det viser seg at OpenMoko utnytter hardwaren i Neo Freerunner dårlig, så er det jo ikke værre enn å bytte til f.eks. Google Android. Der har vi fordelen med en åpen arkitektur så vel som åpen programvare :)

 

PS: Husk at OpenMoko kjører en ganske normal kernel med GTK/Qt, en windowmanager etc. etc. At boot-tiden er lengre enn på mer vanlige mobiler bør nok forventes, men forhåpentligvis er programvaren optimalisert når den først er oppe og kjøre. Det stemmer og bra med det vi ser på videoene.

Lenke til kommentar
AlecTBM, det du sannsynligvis tenker på er at ved å overklokke CPUen vil denne kjøre asynkront med RAM. Dette er noe de fleste arkitekturer ikke takler særlig godt og dermed får et betydelig ytelsestap. Noe gamle AMD k7 overklokkere nok også husker. :)

 

Stemmer det ;)

 

Hvis jeg ikke husker feil så var boot tiden oppimot 10 min for et par-tre måneder siden (tia går jammen fort nå)

så de har klart å forkorta den en del

Lenke til kommentar
Men Android kjører jo ikke på Neo pga noe med prosessorene, og at Android ikke støtter det. Mener jeg å ha lest. Men Android skulle visstnok få en oppdatering.

Men det var jo et annet, Qtopia.

Den desidert mest brukte CPU arkitekturen i mobile dingser nå er ARM og hverken Neo Freerunner eller Android avviker der.

Problemet er at det ser ut til at de seneste Android buildsa er for ARM5, mens Neo Freerunner bruker ARM4.

Det har vært snakk om at Android kanskje kommer i ARM4 build når ferdig, men jeg kommer nok ikke til å teste Android på min Neo.

 

Liker ikke det jeg leser i lisens og at jeg kun kan installere java programmer. Ikke har en tilgang til lavere nivå API på Android heller.

Og sist, men ikke minst, Neo Freerunner er ikke bare åpen på software nivå, men også på hardware nivå (så langt det går da. er jo visse krav på GSM og GPS sender som lukker deler der). Android, som er et prosjekt kun på software nivå, er faktisk ikke helt åpnet. Deler er fortsatt propriært og lukket (med mindre jeg har missa no =)

 

edit Qtopia

Det er blitt meldt at OpenMoko bytter fra GTK til Qt

Det vil ikke overraske meg om OM og Qtopia konvergerer til én platform, eller ihvertfall starter å bytte mer og mer kode seg i mellom.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
edit Qtopia

Det er blitt meldt at OpenMoko bytter fra GTK til Qt

Det vil ikke overraske meg om OM og Qtopia konvergerer til én platform, eller ihvertfall starter å bytte mer og mer kode seg i mellom.

Har de ikke for øyeblikket et ganske dypt samarbeid? Mener jeg leste om at det var merga inn en masse kode fra Qtopia i samband med overgangen til Qt som ikke nødvendigvis måtte merges. Så jeg tror din hypotese er meget sannsynlig, noe som igjen bør bety at Neo og OpenMoko ikke blir en døgnflue

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror ikke OM blir noen døgnflue. FIC er jo allerede i utvikling av neste generasjon mobil som skal bruke OM så.

Men jeg skulle gjerne sett at andre mobilprodusenter eller andre involvert i mobile IT tjenester/produkter støttet OpenMoko, snarere enn å dilte etter google og android. Men det er kanskje et resultat av at de vil ha mer kontroll over kundene og Android er IMO mer restriktivt sånn.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tror ikke OM blir noen døgnflue. FIC er jo allerede i utvikling av neste generasjon mobil som skal bruke OM så.

Men jeg skulle gjerne sett at andre mobilprodusenter eller andre involvert i mobile IT tjenester/produkter støttet OpenMoko, snarere enn å dilte etter google og android. Men det er kanskje et resultat av at de vil ha mer kontroll over kundene og Android er IMO mer restriktivt sånn.

Det er nok også litt frykten for at OM ikke kommer til å levere varene. Hvis FIC/OM klarer å levere en god telefon (eller i det minste et godt mobilt OS), så tviler jeg ikke på at fabrikantene hiver seg etter.

 

På mobilsiden har jo faktisk Linux vært populært nettopp fordi det er så lett å tilpasse det til egne ønsker i langt større grad enn med Windows Mobile. Spesielt utenfor skandinavia er det mye etterspurt, da store mobiloperatører som Orange, Boost Mobile, de fleste amerikanske selskapene mm. foretrekker å spesialtilpasse sine mobiler og "brande" dem med egen logo.

Lenke til kommentar

Ny test av batteritid, 16 timer

Hi,

 

the day is over an the freerunner turns off after 16hours. I charged it

over night, 7 hours long. So i only turn on the gsm. I don't use the

Freerunner often. A short gps session of 15min an some sms, one short

call, one missed call! And in the afternoon i wake up the freerunner

every 30min to check the state of the device.

 

I am supriesed of this. yesterday i think 14 hours are possible.

 

Well, i think all the developers do a great job, and there are many

opertunitys for more standby time.

 

So now i go to bed, in 7 hours my night is over.

 

Greets

 

Einstein

 

PS: sorry for the my bad english...

Lenke til kommentar

Snakker vi tid med skjermen PÅ, eller er dette standby-tid med skjermen AV?

 

Hvis det er det siste tilfellet er det horribelt dårlig. Min 3 år gamle Qtek (nå HTC) windowsmobil klarer 4-5 dager uten ladning om den ikke er i bruk så lenge den er i standby/skjermen av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...