Gå til innhold

Valpeutstilling, hva er?


Anbefalte innlegg

Heisann, jeg tenke jeg snart skulle på valpeshow, men før den tiden kommer lurer jeg egentlig på hva det er :blush: hva det innebærer på en måte.

Hva er det man gjør på et valpeshow? Blir det som en vanelig utstilling ?

Må hunden kunne masse greier å sånnt får man stiller?

 

 

 

- Takker for svar -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først springer dere i en runding eller firkant, kanskje en 4-5 hundr med eier ilag,

 

så skal hunden stå stille å bli tatt på. liten hund da står dem på et bord.

så skal dommeren kikke på tennene til hunden, her kreves det litt øving da. ikke mange hunder liker at fremmende åpner kjeften dems,

så alt i alt er det en

1. løpe tur der hunden sprnger ved siden av deg

2. hunden står å blir kikket på av dommer, kanskje gå fram og tilbake.

3. kikke på tennene til hunden

 

valpeutstilling ikke noe flaut om du dummer deg ut eller om ikke hunden vil alt sammen. er jo bare for kosen sin skyld

Lenke til kommentar

Det spørs litt hvordan rase du har og om det er en lokal klubb. Forskjellig hvordan de ulike rasene skal stilles med hensyn til benstilling etc.

 

Hør med oppdretter hvor tidlig det lønner seg å vaske pelsen, varierer fra noen dager og opp til en drøy uke dersom du vil at pelsen skal se best mulig ut.

 

Ellers er et godt tips å la flest mulig, både kjente og ukjente ta litt på hunden når den står stille og spesielt sjekke tennene.

 

Det kan også være lurt å trene litt på å ha hunden i litt støyende omgivelser på forhånd, byliv e.l. som forøvrig også er en fin miljøtrening for senere.

 

Bare ta alt i hundens tempo, spesielt dersom det er en liten valp. De blir fort slitne.

Lenke til kommentar

Har vel egentlig det du kan kalle en litt hyperaktiv hund, men med en gang noen prøver å åpne kjeften på den så risten den på hodet.

Den blir helt sprø, den kan stå å riste på hode i 1-2 minutter etter at man har hatt et forsøk på å se tennene. (Altså, vi har sluppet hunden å den f.eks kryper under bordet, mens den fortsatt rister på hodet) Jeg skjønner liksom ikke denne ristingen, hvordan få til å se tennene uten all denne ristingen :(

Lenke til kommentar

Godbiter pleier å hjelpe en del her. Det demper hunden litt også. Det jeg ville gjort er å starte med å gi en liten godbit, berøre den lett i munnviken mens den tygger. Etterhvert gå over til å vente litt med godbit/ros, ta den litt i munnviken (ikke lek) og løfte litt på leppene. Masse ros og godbit når den er stille, overse den dersom den rygger vekk. Ikke lurt å tvinge den eller være for brå, men målet skal være at både du og andre skal kunne sjekke tennene.

 

Være rolig, gå sakte frem og rose mye er det jeg synes hjelper best uansett hva som skal trenes inn. Tannvisning er en øvelse som må trenes like mye som alt annet.

 

La hele tiden valpen føle seg trygg og vite at det er noe å hente på dette. Etter at du eller noen andre den er trygg på klarer dette, kan litt mer fremmede mennesker prøve, helst i familien eller noen den er trygg på.

 

Hvor gammel og hvilken rase er dette?

Lenke til kommentar

Valpeshow er ikke sååå seriøst! Dette er mer for å vende valpen til utstilling, og eventuellt lære eieren å 'handle' hunden rett.

Du får beskjed om hvor du skal gå og hvor hunden skal stå ;) Første gangen jeg var på utstilling (i det hele tatt har sett på utstilling) ble jeg kasta ut i valpeshow med hunden min... no problemo, de fortalte jo hva jeg skulle gjøre ;)

Dommeren skal heller ikke være så seriøs, og skal ta hensyn hvis valpen er litt redd eller vil hilse - dette er bare for at valpen skal ha en positiv opplevelse ved utstillings sammenhenger :)

Lenke til kommentar

Det er ganske utrolig hvor fort hunder kan lære hvis de får en godbit og godsnakk når de gjør ting riktig, og et NEI! eller at du snur ryggen til den når den gjør galt.

Men det er utrolig viktig å gi den en godbit igjen med EN gang den gjør det riktig etter at du har avvist den eller ropt NEI. Ellers fatter ikke bikkja hvorfor du er "slem". De assosierer ikke som oss mennesker, og den blir bare forvirret.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Godbiter pleier å hjelpe en del her. Det demper hunden litt også. Det jeg ville gjort er å starte med å gi en liten godbit, berøre den lett i munnviken mens den tygger. Etterhvert gå over til å vente litt med godbit/ros, ta den litt i munnviken (ikke lek) og løfte litt på leppene. Masse ros og godbit når den er stille, overse den dersom den rygger vekk. Ikke lurt å tvinge den eller være for brå, men målet skal være at både du og andre skal kunne sjekke tennene.

 

Være rolig, gå sakte frem og rose mye er det jeg synes hjelper best uansett hva som skal trenes inn. Tannvisning er en øvelse som må trenes like mye som alt annet.

 

La hele tiden valpen føle seg trygg og vite at det er noe å hente på dette. Etter at du eller noen andre den er trygg på klarer dette, kan litt mer fremmede mennesker prøve, helst i familien eller noen den er trygg på.

 

Hvor gammel og hvilken rase er dette?

9161953[/snapback]

 

 

Den er vel 5/6 mnd nå vil jeg tro. Er ikke helt bombe sikker der faktisk, roter fælt med datoer og slikt :thumbdown: Har en York Shire Terrier (Nå skrev jeg sikkert feil :no: ) Og en Tibetansk Spaniel. Begge to er ganske like gammle. Er helst denne tibbevalpen som har den greia med å riste så på hodet. Den gjør det bare en toucher tennene, tror ikke den er redd eller noe. Jeg forstår det bare ikke, den fortsetter jo leeeeeenge etter på :ph34r:

Lenke til kommentar

Den er ikke ferdig med tannfellingen da, har hørt de ikke er helt ferdig med det tannstyret før de runner 9mnd.

 

Og om den iser i tennene? kan godt være jeg tolker feil nå, men helt ærlig så har jeg ikke noe svar på det.

Hvordan i alle dager kan jeg få skjekket om den iser i tennene? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Høres jo ut som om det er noe som irriterer. Min gjorde akkurat det samme bortsett fra at vi ikke trengte å berøre den. En sjekk hos veterinær avslørte en kraftig ørebetennelse.

 

Nå var det ikke så vanskelig for oss å få en mistanke til ørene: 11 mnd hanschæfer med ståører så synes det godt når han legger det ene øret ofte.

 

Jeg ville sjekket litt mer om det er generelt på tennene, eller om det er på mer bestemte steder på hodet eller tenner. Kan jo også være at dere berører hodet når dere sjekker tennene og at det er dette h*n reagerer på?

 

Yourkshire terrier = Paris' hund........ :whistle:

Lenke til kommentar

Det virker ikke som det er noe som irriterer noe spesielt, annet at den muligens får klaus av at noen tar borti munnregionen. Man kan holde en godbit i hånden mens hunden har den i kjeften, så ta fingeren litt borti munnen. Å *vips* der starter ristingen. 1-2 minutt. Hver gang :ermm:

 

 

 

 

 

 

 

Yourkshire terrier = Paris' hund........ :whistle:

 

 

Ja jeg vet :blush: Ville egentlig bare ha den tibetanske spaniellen ser du, men så fikk jeg denne Yourkshire terrieren i tillegg. Den skulle egentlig avlives fordi eieren var lei av valper. Han hadde visst hatt en kull å fått solgt alle, men denne ene var igjen. Så hadde han ikke hatt noen som ville kjøpe på lenge, så han ville rett å slett bare avlive den. :no: Jeg syntes så synd på den, den var jo søt da, så spurte om jeg ikke bare kunne få den. Å det kunne jeg :) Så da fikk min Tibetankse Spaniell en liten kompis.

 

 

 

En av mine rareste opplevelser, men ok :ph34r:

Endret av LuuLuu
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...