Gå til innhold

holder MIST 500w til q6600 og8800gtx?


Anbefalte innlegg

Har akkurat bestillt ny cpu og hovedkort.

En liten sund etter at jeg bestillte det tenkte jeg på at jeg bare hadde 500w

og har lest i forum om at q6600 blir varm og drar mye strøm..

 

akkurat nå har jeg x2 5600 og et m2n32-dlx

 

resten av spec's

 

2* 320 sata hdd

1* 250 satan hdd

dvd

cd-brenn

viftestyreing med 6 kontakter (alle brukes)

seff 8800gtx

2gb ram

 

husker ikke mere..

Jeg har lett etter en fungerende kalkulator som har litt nyere prosessorer og velge mellom.

 

Men vist noen er helt sikker på at dette holder (har det selv) eller bare vet så si i fra.

ellers så hadde det vært fint om noen lærde surfere hadde klart og finne en (ikke utdatert watt kalk.)

 

Takker for svar

Endret av tex_nex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HER har du en oppdatert PSU-kalkulator.

9156494[/snapback]

 

 

tusen takk for alle svar .. ifølge kalkulatoren trengte jeg en 650-700w strømforsyning..

 

vet ikke om jeg gjore rett.. men får bare fyre opp MISTen og la den svi litt en stund.. håper bare det ikke blir ustabilt uten overklokking

Lenke til kommentar
men hvorfor ikke bare kjøpe TT sin 850W så er du sikker ifølge kalkultoren, og den koster ikke stort mer enn MIST sin 500W  :thumbup:

 

edit: + at den har modulære kabler  :w00t:

9156764[/snapback]

 

 

eneste problemet er at jeg har MIST fra før:P

hatt den en stund nå.. men blir sikkert en ny ettervært, har ikke så mye gryn akkurat nå, så tenkte og se om det holder en stund til:)

Lenke til kommentar
men hvorfor ikke bare kjøpe TT sin 850W så er du sikker ifølge kalkultoren, og den koster ikke stort mer enn MIST sin 500W  :thumbup:

 

edit: + at den har modulære kabler  :w00t:

9156764[/snapback]

 

 

eneste problemet er at jeg har MIST fra før:P

hatt den en stund nå.. men blir sikkert en ny ettervært, har ikke så mye gryn akkurat nå, så tenkte og se om det holder en stund til:)

9156783[/snapback]

 

åja, leste litt feil :p

Lenke til kommentar
HER har du en oppdatert PSU-kalkulator.

9156494[/snapback]

 

 

tusen takk for alle svar .. ifølge kalkulatoren trengte jeg en 650-700w strømforsyning..

 

vet ikke om jeg gjore rett.. men får bare fyre opp MISTen og la den svi litt en stund.. håper bare det ikke blir ustabilt uten overklokking

9156532[/snapback]

 

Du trenger ikke 650-700W. Målingene i linken jeg postet er gjort i praksis, ikke noe teoretisk vrøvl der.

Lenke til kommentar
HER har du en oppdatert PSU-kalkulator.

9156494[/snapback]

 

 

tusen takk for alle svar .. ifølge kalkulatoren trengte jeg en 650-700w strømforsyning..

 

vet ikke om jeg gjore rett.. men får bare fyre opp MISTen og la den svi litt en stund.. håper bare det ikke blir ustabilt uten overklokking

9156532[/snapback]

 

Du trenger ikke 650-700W. Målingene i linken jeg postet er gjort i praksis, ikke noe teoretisk vrøvl der.

9157551[/snapback]

 

 

Da vet du sikkert at selv om en strømforsyning er på 500 watt så betyr ikke det at du har 500 watt tilgjengelig i 12volt........... Better safe than sorry. Jeg skal ha samme oppsett cirka. q6600 + 8800 gtx, jeg har bestilt 850 watt.

 

Skulle ønske at nettsjappene oppga amperene i de forskjellige voltstyrkene!

Lenke til kommentar

Mist'en skal klare seg den.

Siden jeg har hardware som ikke er så langt unna det samme som du snakker om, og også har gjort målinger på strømtrekk kan jeg komme med resultatet av det her:

 

Mist 500W

Q6600 @ 3,6Ghz

4x PC 8000 DDR2

8800GTS 640MB @ 715/1000

2x Raptor sata

1x250GB Sata

4xvifter-styring

1xCD/DVD

1x Tv-kort pci

 

Dette trekker ca 240-250 Watt idle, like under 400Watt under deler av 3DMark06. Har også prøvd bare for å se hvor mye strøm jeg klarer å forbruke satt i gang Orthos (som belaster 2 kjerner 100%) og så kjørt 3DMark samtidig. Så da strømtrekk oppe i 486Watt på det værste.

 

Dette er jo da relativt høyt klokket system. Og strømforbruk målt ut av stikkontakten, som vel ligger 20% over det interne trekket (litt usikker på det tallet, men i alle fall går jo en del bort i tap siden psu ikke har 100% virkningsgrad)

 

Så at man noen gang i praktisk bruk skal se over 500Watt ut av psu over noe tid med noe liknende oppsett ser jeg som helt usannsynelig.

Det jeg jo ikke ser er hvor mye av disse Wattene som går av 12V/5V/3,3V, men min Mist ser i alle fall ut til å kjøre dette helt problemfritt, så fordelingen virker bra nok.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Da vet du sikkert at selv om en strømforsyning er på 500 watt så betyr ikke det at du har 500 watt tilgjengelig i 12volt...........  Better safe than sorry.  Jeg skal ha samme oppsett cirka. q6600 + 8800 gtx, jeg har bestilt 850 watt.

 

Skulle ønske at nettsjappene oppga amperene i de forskjellige voltstyrkene!

9172861[/snapback]

 

Ja, jeg vet dette, men MISTen er nok ikke noe særlig svak på 12V-siden, den klarer det nok. Kan den levere 350W+ på 12V (noe de fleste moderne og respektable 500W lett kan) så skal det holde. Det er vel forsåvidt ikke noe galt i å overdimensjonere, men man behøver ikke skyte spurv med kanon.

 

Selv har jeg en Corsair HX620W (som leverer opptil 50A på 12V) og der kan jeg lett legge til en Q6600 og 8800GTX i SLI uten problemer, da jeg har nok juice i haugevis på 12V.

 

Og om man vil vite hvor spesifikasjonene til en PSU, så går man på hjemmesiden til produsenten. MIST er vel Cooltek såvidt jeg vet, men dessverre har de bestemt seg etter hva jeg kan se på hjemmesidene å bare oppgi max effekt på 5 og 3.3V (275W kombinert). Står ingenting om effekt på 12V merkelig nok.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet dette, men MISTen er nok ikke noe særlig svak på 12V-siden, den klarer det nok.  Kan den levere 350W+ på 12V (noe de fleste moderne og respektable 500W lett kan) så skal det holde.  Det er vel forsåvidt ikke noe galt i å overdimensjonere, men man behøver ikke skyte spurv med kanon.

9173120[/snapback]

Mist 500W har samlet max effekt på 12V på 380W (2x18A) om det er den gamle versjonen, og 400W (2x20A) om den er ny. Merkelig nok er det ikke mulig å skille disse ut fra betgnelsen så langt jeg kan se, men vet det siden jeg har begge.

 

Bilde av spesifikasjoner gammel versjon:

 

89815.jpeg

 

Bilde av spesifikasjoner nye typen:

 

89816.jpeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...