Gå til innhold

Når gir rask disk merkbar ytelsesforbedring?


Anbefalte innlegg

Har lest at det kan være lurt med en raptor eller annen rask HD til systemdisk, men er litt usikker på om det er nyttig annet enn ved oppstart? Spiller ingen rolle for meg om oppstarten tar litt tid, men vil gjerne at det går unna når jeg bruker maskinen. Trenger man rask os-disk når maskinen først er i gang??

 

Når man snakker om systemdisk, tenker man seg da bare OS og at programmer ligger på en egen fysisk disk?

 

Er det noen særlig ytelsesgevinst å hente på å skrive og lese data (mye bildefiler på 10-500 MB) fra en raptor sammenliknet med feks en samsung spinpoint t166?

Kunne i tilfelle ha en raptor som arbeidsdisk og andre større disker til lagring.

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener harddisken er en stor flaskehals i forhold til ytelsen på andre komponenter.

Regner med oppstarten blir ganske forbedret, Ellers installering/lesing skriving til disk vil være raskere. Generellt sett så blir alt raskere..

9153745[/snapback]

Ok, så da er det bare å laste innpå med raptordisker etter hva lommeboken tillater... Er det såpass mye å vinne på raske disker at jeg burde vurdere SAS? Tenker da på å ha 3 stk til hhv os, programmer og en arbeidsdisk for bidebehandling?

 

Seagate Cheetah 15K.4 36GB SAS ST336754SS 15000RPM koster under 2000 hos Komplett.

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Vær nå bare klar over at Raptor-disker ikke er kompatibel med Vista 32-bit, og 8800-serien skjermkort

9153752[/snapback]

 

Kombinasjonen Vista 32 + Raptor + 8800 skjermkort som ikke går?

 

Eller

Vista 32 + Raptor = Problem?

 

8800 + Raptor = Problem?

 

 

Blei nervøs nå... Venter på 150GB raptor og 8800gtx, men har tenkt å kjøe XP 64-Bit

Lenke til kommentar
Vær nå bare klar over at Raptor-disker ikke er kompatibel med Vista 32-bit, og 8800-serien skjermkort

9153752[/snapback]

 

Kombinasjonen Vista 32 + Raptor + 8800 skjermkort som ikke går?

 

Eller

Vista 32 + Raptor = Problem?

 

8800 + Raptor = Problem?

 

 

Blei nervøs nå... Venter på 150GB raptor og 8800gtx, men har tenkt å kjøe XP 64-Bit

9154077[/snapback]

 

Er kombinasjonen av vista32 + raptor + 8800. Legg merke til "+"-tegna :p Om én av faktorene ikke er tilstede, ikke noe problem.

 

/DFN

Lenke til kommentar
Vær nå bare klar over at Raptor-disker ikke er kompatibel med Vista 32-bit, og 8800-serien skjermkort

9153752[/snapback]

 

Kombinasjonen Vista 32 + Raptor + 8800 skjermkort som ikke går?

 

Eller

Vista 32 + Raptor = Problem?

 

8800 + Raptor = Problem?

 

 

Blei nervøs nå... Venter på 150GB raptor og 8800gtx, men har tenkt å kjøe XP 64-Bit

9154077[/snapback]

 

Er kombinasjonen av vista32 + raptor + 8800. Legg merke til "+"-tegna :p Om én av faktorene ikke er tilstede, ikke noe problem.

 

/DFN

9154189[/snapback]

 

Det er korrekt som /DFN skriver.

Hvis en av faktorene ikke er tilstede er det bare å kjøre på.

 

Hvis noen tviler, her er linken:

http://www.tomshardware.co.uk/wd-raptor-nv...eview-2336.html

 

Takk til /DFN som gjorde meg oppmerksom på dette :thumbup:

Lenke til kommentar
Vær nå bare klar over at Raptor-disker ikke er kompatibel med Vista 32-bit, og 8800-serien skjermkort

9153752[/snapback]

Hey, tusen takk!

 

Rett før jeg skulle til å poste at dette er noe av det dummeste jeg har hørt, måtte jeg jo sjekke ut linken DNF postet. (heldigvis, så sparte jeg meg for ydmykelsen... :blush::D )

 

Jeg har 2x74GB raptor Gainward 8800GTS, Q6600, og Asus P5K Deluxe. HK og grafikk-kort ble skaffet samtidig, og jeg har hatt et meget rart problem i Vista som jeg har mistenkt har hatt med HK å gjøre (eller kombinasjonen ICH9 og Vista).

 

Det som skjer er at kontrolpanel ikke lenger er der, og om jeg høyreklikker min datamaskin så åpner ikke "egenskaper"

Jeg har gjentatte ganger manuelt gått til System32 mappen å fått kjørt systemgjeoppretting derfra, og vips alt i orden.

 

Men dagen etter er det samme dritten igjen :thumbdown:

 

Nå ser jeg jo da at jeg er i godt selvskap. Får lese ferdig Linken, men er det slik at noen løsning ikke er kjent eller?

 

Til trådstarter, etter min mening er disker en betydelig flaskehals, og feks Raptorer er jo noe bedre. Men jeg må nok likevel si at det kan diskuteres om den merkbare effekten gjør det verdt den høye prisen.

For min egen del syns jeg nok det, men jeg er litt forsiktig med å anbefale det til alle og enhver. Forskjellen er relativt subtil, men det er jo også litt avhengig av hva man gjør, hvor mye man vil merke.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Da vil jeg bare få ønske deg velkommen i klubben vår :cry:

 

Mine to Raptor-disker stod i Raid 0, men den ene har nå takket for seg, og dratt til de evige jaktmarker.

Håper du slipper å få ødelagt diskene dine, slik som jeg.

 

Og så til en litt usikker nyhet:

Jeg har fått høre rykter om at dette problemet visstnok skal bli ordnet med SP1, men dette kan ikke bekreftes.

Bare å krysse fingrene og håpe, for de som ikke har tenkt å bytte disker slik jeg har gjort.

Endret av Rastafari475
Lenke til kommentar

Jo takk for medlemskapet Rastafari.

 

Dette bør jo fikses fort, og er jo svært allvorlig vil jeg si.

Kjedelig at din Raptor har tatt kvelden, sånt er alltid veldig surt, og mistanken går vel til Vista der også kanskje. Har faktisk hørt noen veldig uvanlige lyder fra min Vista Raptor også, den har jo sin vante høylytte knattring, og i Vista er det jo mer eller mindre konstant diskaktivitet, men dette er mer som en skrape lyd :hmm: De har vel forøvrig 5 års garanti, så du skulle i alle fall kunne få den erstattet.

 

Selv fikk jeg ikke installert Vista på raid0, det endte i blåskjermer og annet tull, så endte med å kjøre XP på en og Vista på en annen. (Mistenkte jo også da HK/ICH9 som synderen, men nå er jeg ikke så sikker)

Ut fra det jeg nå vet er det helt greit at det ikke ble raid0 denne gangen egentlig, og tror jeg lar det være sånn inntil videre.

 

Vel, skal ikke okupere tråden med mer snakk om dette, men da vet trådstarter hvilken kombinasjon som er lurt å styre unna ;)

Lenke til kommentar

Det høres jo ikke så lovende ut Rastafari, det med lyden altså. Lurer på om jeg skal frigjøre den Raptoren fra Vista om den fortsetter. Om jeg skal si noe mer om hva det høres ut som, så måtte det være at lesehodet ikke får bestemt seg for hvilken vei det skal gå. Mine Raptor's er jo "gamle", dvs har hørt deres "søke-musikk" såpass mye at jeg legger merke til at dette er mot normalt i alle fall.

 

@Vinci, ja jeg ser jo av din signatur at vi til og med har samme hk. Nå er det jo litt individuelt hvor ofte man besøker kontrollpanel, eller "egenskaper", men de er altså tilstede hver gang du har prøvd Vinci?

 

Kanskje vi av respekt for trådstarter kunne fortsette denne diskusjonen i den dertil mer egnede tråden til Rastafari her: Hvor ble kontrollpanlet av? Trådstarter har vel fått med seg det som er relevant for hans del.

 

Om dere svarer der skal i alle fall jeg følge med Vinci og Rastafari :)

Lenke til kommentar
Det høres jo ikke så lovende ut Rastafari, det med lyden altså. Lurer på om jeg skal frigjøre den Raptoren fra Vista om den fortsetter. Om jeg skal si noe mer om hva det høres ut som, så måtte det være at lesehodet ikke får bestemt seg for hvilken vei det skal gå. Mine Raptor's er jo "gamle", dvs har hørt deres "søke-musikk" såpass mye at jeg legger merke til at dette er mot normalt i alle fall.

 

@Vinci, ja jeg ser jo av din signatur at vi til og med har samme hk. Nå er det jo litt individuelt hvor ofte man besøker kontrollpanel, eller "egenskaper", men de er altså tilstede hver gang du har prøvd Vinci?

 

Kanskje vi av respekt for trådstarter kunne fortsette denne diskusjonen i den dertil mer egnede tråden til Rastafari her: Hvor ble kontrollpanlet av? Trådstarter har vel fått med seg det som er relevant for hans del.

 

Om dere svarer der skal i alle fall jeg følge med Vinci og Rastafari :)

9160738[/snapback]

 

Har aldri opplevd å ikke komme innpå kontroll panel nei... ingen av de andre problemene folk nevner heller. Merkelig. Var ikke klar over konflikten dette kunne skape før jeg leste denne tråden her. Rart det ikke har vært mer blæst om dette her, skulle tro det var en del som hadde vista, raptor og 8800 etter hvert.

Bra jeg ikke har problemet, da tror jeg rett og slett at vista hadde forsvunnet til fordel for xp igjen, eventuellt så hadde raptoren blitt fjernet. :hmm:

 

Vinci

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...