Gå til innhold

Amd Athlon XP 2500+ til tv-pc?


zamuel

Anbefalte innlegg

heisann :)

 

Jeg har en gammel pc stående på loftet (se nederst) og støver bort, så jeg tenkte kanskje den kunne brukes til å koble opp mot den 32" LCD tven min. Siden det irriterer vettet av meg at jeg har en HD-tv, men ikke får utnyttet det, så har jeg tenkt å handle inn ett av ATIs nye HD kort: HD 2600 XT eller HD 2400 XT. For disse finnes også i AGP utgave, hvis jeg ikke tar helt feil? :blush:

 

Spørsmålet er jo egentlig som følger: Klarer jeg, med den pcen jeg har, å kjøre HD-filmer og høyoppløste serier med de spesifikasjonene som min gode gamle pc har?

 

Takker for alle svar og tips dere kan gi.

 

Amd Athlon XP 2500+

Abit NF7 (Nvidia Nforce2)

OCZ 1024MB Dual CHannel Platinum Ed. PC3200 2x512 (2-3-2-5) 400MHz

ATI Radeon 9800 Pro 128MB

 

Edit. Skiftet topic :)

Endret av zamuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har samme cpu/minne på min stasjonære (overklokka til 3200+@2,2GHz). Opplevde noe 'hakking' på komprimert HD materiale nedlasta fra nettet.... men materiale som støttes av skjermkortet tror jeg må gå bra! Har sett tester som viser at de skjermkortene avlaster godt, med lite CPU bruk under avspilling.

 

Hvilke formater/codecer som støttes vet jeg ikke helt dog... :)

Lenke til kommentar
Har samme cpu/minne på min stasjonære (overklokka til 3200+@2,2GHz). Opplevde noe 'hakking' på komprimert HD materiale nedlasta fra nettet.... men materiale som støttes av skjermkortet tror jeg må gå bra! Har sett tester som viser at de skjermkortene avlaster godt, med lite CPU bruk under avspilling.

 

Hvilke formater/codecer som støttes vet jeg ikke helt dog... :)

9149885[/snapback]

 

Jeg har overklokka min til samme hastighet jeg også :) Men jeg ble litt skeptisk etter at jeg surfet litt rundt på forumet hvor man anbefalte noe bedre prosessorer.

Tror nok at det blir bestilling av et skjermkort i nærmere fremtid gitt, så får jeg bare håpe at det går bra. For jeg er ikke så veldig interessert i å kjøpe meg ny pc bare for å ha den på tven :p

Lenke til kommentar

Jeg tror det vil gå å spille av nedlastet materiale i x264 720p, men ikke å bruke som HDDVD/bluray spiller:

 

Min gamle HTPC er basert på sempron 2400+, samt det billigste ATI skjermkortet som var å oppdrive for 4-5 år siden. Denne takler NESTEN x264 720p materiale, hakker et par tre ganger per time. Så med din overklokkede Athlon og et skjermkort som avlaster CPU'en så tror jeg det vil gå. La oss høre hvordan det går!

 

Hvilke formater/codecer avlaster ATIs HD skjermkort? Noen som vet om de hjelper på x264?

Lenke til kommentar
Jeg tror det vil gå å spille av nedlastet materiale i x264 720p, men ikke å bruke som HDDVD/bluray spiller:

 

Min gamle HTPC er basert på sempron 2400+, samt det billigste ATI skjermkortet som var å oppdrive for 4-5 år siden. Denne takler NESTEN x264 720p materiale, hakker et par tre ganger per time. Så med din overklokkede Athlon og et skjermkort som avlaster CPU'en så tror jeg det vil gå. La oss høre hvordan det går!

 

9165607[/snapback]

 

Jeg har vel ikke tenkt å bruke den til HDDVD/blueray spiller. Vil gå mest til nedlastbart materiale :)

jeg skal komme med en fyldigere rapport når jeg har bestilt nytt skjermkort og satt sammen min gode gamle maskin igjen :) Må bare vente på lønning først!

 

Edit: Noen som har forslag til trådløs mus/tastatur som jeg kan koble opp mot pc'n? helst et lite og nett tastatur med bra rekkevidde :)

Endret av zamuel
Lenke til kommentar

Jeg har xp-m 1800@2500 - 720p h264/x264 går helt greitt, og det samme gjelder _endel_ 1080p(.ts) materiale. Har 7800GS ..

 

..men for det meste så stopper det på 720p, 1080p blir altfor tungt å drive til og med om jeg bruker CoreAVC 1.1 (som gir dårligere kvalitet iallefall hos meg enn om du benytter codecen i VLC for eksempel, fddshow). Vet ikke hvordan det er med CoreAVC 1.3?

Lenke til kommentar
Jeg har xp-m 1800@2500 - 720p h264/x264 går helt greitt, og det samme gjelder _endel_ 1080p(.ts) materiale. Har 7800GS ..

 

..men for det meste så stopper det på 720p, 1080p blir altfor tungt å drive til og med om jeg bruker CoreAVC 1.1 (som gir dårligere kvalitet iallefall hos meg enn om du benytter codecen i VLC for eksempel, fddshow). Vet ikke hvordan det er med CoreAVC 1.3?

9179560[/snapback]

 

 

Oki, Det er ikke noe problem med 720p for min sin del da, tror jeg :) tror ikke tv'n støtter mer heller så :!:

Men med et ATI HD 2400 eller HD 2600 tror jeg det kanskje skal gå bedre enn med f.eks ditt 7800 GS?

Lenke til kommentar
Jeg har xp-m 1800@2500 - 720p h264/x264 går helt greitt, og det samme gjelder _endel_ 1080p(.ts) materiale. Har 7800GS ..

 

..men for det meste så stopper det på 720p, 1080p blir altfor tungt å drive til og med om jeg bruker CoreAVC 1.1 (som gir dårligere kvalitet iallefall hos meg enn om du benytter codecen i VLC for eksempel, fddshow). Vet ikke hvordan det er med CoreAVC 1.3?

9179560[/snapback]

 

 

Oki, Det er ikke noe problem med 720p for min sin del da, tror jeg :) tror ikke tv'n støtter mer heller så :!:

Men med et ATI HD 2400 eller HD 2600 tror jeg det kanskje skal gå bedre enn med f.eks ditt 7800 GS?

9185583[/snapback]

 

Ja - da 7800 serien kom på maste jo Nvidia mye om mulighetene for dekoding i hardware etc, men jeg har aldri fått det til (?). Såvidt jeg husker måtte du ha endel ekstra software (blant annet noe codecs fra nvidia / powerDVD?) installert, som på toppen av det hele kostet et par kroner ..

 

..om du kjøper HD 2600 så skulle iallefall 720p flyte fint, kanskje er du heldig og får 1080p opp og gåen også. Jeg har en 720p tv men synes at nedskalert 1080p ser litt bedre ut en native 720p, men det kan hende at jeg bare roter :=)

Lenke til kommentar
Jeg har xp-m 1800@2500 - 720p h264/x264 går helt greitt, og det samme gjelder _endel_ 1080p(.ts) materiale. Har 7800GS ..

 

..men for det meste så stopper det på 720p, 1080p blir altfor tungt å drive til og med om jeg bruker CoreAVC 1.1 (som gir dårligere kvalitet iallefall hos meg enn om du benytter codecen i VLC for eksempel, fddshow). Vet ikke hvordan det er med CoreAVC 1.3?

9179560[/snapback]

 

 

Oki, Det er ikke noe problem med 720p for min sin del da, tror jeg :) tror ikke tv'n støtter mer heller så :!:

Men med et ATI HD 2400 eller HD 2600 tror jeg det kanskje skal gå bedre enn med f.eks ditt 7800 GS?

9185583[/snapback]

 

Ja - da 7800 serien kom på maste jo Nvidia mye om mulighetene for dekoding i hardware etc, men jeg har aldri fått det til (?). Såvidt jeg husker måtte du ha endel ekstra software (blant annet noe codecs fra nvidia / powerDVD?) installert, som på toppen av det hele kostet et par kroner ..

 

..om du kjøper HD 2600 så skulle iallefall 720p flyte fint, kanskje er du heldig og får 1080p opp og gåen også. Jeg har en 720p tv men synes at nedskalert 1080p ser litt bedre ut en native 720p, men det kan hende at jeg bare roter :=)

9218754[/snapback]

 

Jeg har nå fått min gode gamle pc opp og den går som ei klokke (etter å ha fjernet 3 kilo støv inne i den :p )

 

Nå tester jeg bare litt kvalitet og har lastet ned et 720p klipp som jeg kjørte med VGA kabel og mitt ATI 9800 RADION kort. Cpuen loadet på 100% hele tiden og lyden var helt bortegående. Men..det var vel ikke annet å forvente :)

Om ni dager, når jeg får lønn, blir det anskaffelse av et HD2400 kort siden det ikke har kommet noe HD 2600 til AGP enda. Hvis det i det hele tatt kommer.

 

Uansett så håper jeg inderlig at HD-kortet klarer å avlaste CPU såpass at jeg klarer å kjøre HD-oppløsning i det hele tatt, hvis ikke så er det penger rett ut av vinduet..

 

Jeg har satt oppløsning til 1360x768 piksler og merker en markant forbedring bare med VGA kabel, så jeg er optimist :!: Jeg skal komme med en forbedret oppsummering når jeg har klart å få inn et HD 2400 kort i pcn :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg har xp-m 1800@2500 - 720p h264/x264 går helt greitt, og det samme gjelder _endel_ 1080p(.ts) materiale. Har 7800GS ..

 

..men for det meste så stopper det på 720p, 1080p blir altfor tungt å drive til og med om jeg bruker CoreAVC 1.1 (som gir dårligere kvalitet iallefall hos meg enn om du benytter codecen i VLC for eksempel, fddshow). Vet ikke hvordan det er med CoreAVC 1.3?

 

 

Oki, Det er ikke noe problem med 720p for min sin del da, tror jeg :) tror ikke tv'n støtter mer heller så :!:

Men med et ATI HD 2400 eller HD 2600 tror jeg det kanskje skal gå bedre enn med f.eks ditt 7800 GS?

 

Ja - da 7800 serien kom på maste jo Nvidia mye om mulighetene for dekoding i hardware etc, men jeg har aldri fått det til (?). Såvidt jeg husker måtte du ha endel ekstra software (blant annet noe codecs fra nvidia / powerDVD?) installert, som på toppen av det hele kostet et par kroner ..

 

..om du kjøper HD 2600 så skulle iallefall 720p flyte fint, kanskje er du heldig og får 1080p opp og gåen også. Jeg har en 720p tv men synes at nedskalert 1080p ser litt bedre ut en native 720p, men det kan hende at jeg bare roter :=)

 

Jeg har nå fått min gode gamle pc opp og den går som ei klokke (etter å ha fjernet 3 kilo støv inne i den :p )

 

Nå tester jeg bare litt kvalitet og har lastet ned et 720p klipp som jeg kjørte med VGA kabel og mitt ATI 9800 RADION kort. Cpuen loadet på 100% hele tiden og lyden var helt bortegående. Men..det var vel ikke annet å forvente :)

Om ni dager, når jeg får lønn, blir det anskaffelse av et HD2400 kort siden det ikke har kommet noe HD 2600 til AGP enda. Hvis det i det hele tatt kommer.

 

Uansett så håper jeg inderlig at HD-kortet klarer å avlaste CPU såpass at jeg klarer å kjøre HD-oppløsning i det hele tatt, hvis ikke så er det penger rett ut av vinduet..

 

Jeg har satt oppløsning til 1360x768 piksler og merker en markant forbedring bare med VGA kabel, så jeg er optimist :!: Jeg skal komme med en forbedret oppsummering når jeg har klart å få inn et HD 2400 kort i pcn :)

 

 

 

gammel tråd men er det mulig å spørre hvordan det faktisk gikk? og hvilket skjermkort ble det, 2600PRo eller xt ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...