Gå til innhold

Hvordan blir dette.. Klarer sikringa det?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har denne Corsair HX620W (for enkelhets skyld sier vi at den trekker sitt maximum) og en annen PC på ca 500W.

Og på den samme sikringa står også vanlige ting som noen lamper og 1 eller 2 vanlige ovner som brukes om vinteren. Kanskje dette tar 1500W (gjetning)?

Så vidt jeg har forstått det klarer sikringa dette står på 10A.

Jeg prøvde å regne på det (lenge siden jeg holdt på med dette :p ).

Blir dette ca riktig?

P=(620+500+1500)W=2620W

V=240V

I = P/V = 2620W / 240V = 10.9A

Altså vil sikringa ikke klare dette... er dette en riktig utregning, og er det kanskje ikke realistisk å regne med så høye verdier for effekt? Bør jeg spre dette over flere kurser? :hmm:

Endret av Crossfire
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

det kommer jo helst ann på hva sikring det er på kresten da... matten din er korrekt. 10 amp er normalt for vanlige rom. 16amp er normalt for vaskerom, kjøkken og sånen ting der større maskiner står.

PSUer trekker forøvrig mer enn de kan levere maks. dvs. en 500watt strømforsyning har kanskje 80% effektivitet, o når den leverer 500watt vil den trekke ca 500 / 0.8 = 625watt.

På en annen side trekker du garantert ikek så mye strøm. 500watt er veldig mye, selv om maskinen belastes maks. Kun en overklokket PC med en effektsulten prosessor + SLI oppsett av videokort vil trekke i nærheten den fulle kapasiteten... Folk kjøper som regel 500watt PSUer fordi du som regel bør ha en del mer enn du trenger for å få best "kvalitet" på spenningen den leverer, nok 12volt til videokort, og lav varianse på spenningen. Jeg har aldri sett et system som faktisk trakk 500watt i praksis... det måtte i så tilfelle være quad-SLI oppsett av noe slag (men du måtte hatt i praksis en PSU ratet til mer enn 500watt for å drive det stabilt som sagt)

Skal du være 100% sikker, så spre det litt ut på 2 kretser eller bare bytt ut sikringen med 16amp om det er mulig (spørs om det er lovlig å gjøre uten videre, det vet jeg ikke), men i praksis er jeg rimelig sikker du ikke vil makse den ut...

-Stigma

Endret av Stigma
Skrevet (endret)

Takk for fint svar. Får prøve å sjekke hvordan det er med å bytte sikring til 16A eller noe, foreløpig sprer jeg det kanskje litt ut såvidt det lar seg gjøre..

Dessuten trenger jo ikke ovnen å stå på for fullt heller :)

Endret av Crossfire
Skrevet

bare et lite tips hvis du bytter sikring så må du bytte kabelen i/utenpå veggen også for hvis kabelen tåler 14,5A (kommer ann på forleggningsmåte og hvor mange ledere og hvor mange kabler som liger sammen og hvilket tversnitt kabelen har) og du har en 16A sikring vil kabelen begynne å brenne før sikringen løser ut, det ville være skikkel dumt. vet ikke om du har lov til å bytte sikringstørelse selv, tror ikke det, men du kan ikke bytte kabelen selv, du kan men da får du ikke forsikring, fordi du ikke har lov til å bytte faste installasjoner selv (dette må gjøres av fagfolk). MVH Meg

Skrevet (endret)

Kommer nok ikke til å bli noe problem om sommeren, har sikringen slått ut på vinteren?

Tror ikke psuen greier å gi 625w i korte øyeblikk en gang, tipper majoriteten måler maks effekt i forbruk fra strømnettet. Forbruket til en 400w og 600w psu er den samme med likt utstyr tilkoblet..

Så hvis du ikke har en sinnsyk prossesor + et sinnsykt grafikkort evt. 10 harddisker så ligger nok forbruket under 400w..

En vanlig 10A sikring slår nok ikke ut på 11A kontinuerlig belastning.

Har du en varmeovn med termostat vil denne slå ut oftere i døgnet når pcr. står på. En pc er en like effektiv varmekilde som en oljefylt elektrisk ovn.

1000w forbruk er lik 1000w varme.

Edit: Du kan ikke bytte ut sikring selv heller

Endret av sitdown
Skrevet (endret)
Har du en varmeovn med termostat vil denne slå ut oftere i døgnet når pcr. står på. En pc er en like effektiv varmekilde som en oljefylt elektrisk ovn.

1000w forbruk er lik 1000w varme.

9168363[/snapback]

Dette hjelper lite.

Ovnen vil ikke bruke mindre effekt når den brukes. Bare stå på færre timer i døgnet.

Altså med en gang termostaten på ovnen kobles inn kan du risikere at sikringen ryker.

Dersom ovnen har regulering på effekten også er det anderledes. Men de fleste termostater slår bare av og på på grunnlag av temperatur.

Endret av Thorsen
Skrevet

Tror ikke psuen greier å gi 625w i korte øyeblikk en gang, tipper majoriteten måler maks effekt i forbruk fra strømnettet.

Nei, det gjør de nok ikke, maks-effekten skal være likestrøm, altså det som levres inn i PCen, mao trekkes det mer fra utsiden, men som sagt av andre, PCen vil neppe trekke så mye som 500 Watt noen gang.

AtW

Skrevet (endret)

Thorsen:

Hvis du ser på karakteristikken under vil du se at tom en kvikk sikring holder i 1time med 1,8 x nom. verdi på sikring.

Hvis du tenker at varmeovnen er stilt inn på 22c, la oss si at termostat slår ut på 22,5 og går på igjen 21,5. Dvs. den vil slå seg av/på flere ganger i timen.

Min påstand stemmer ;-)

Kareteristikk

Redigert:

Windsor: er ikke helt sikker på hvor mange produsenter som oppgir reel effektkapasitet, qtech er ikke kjent for å oppgi reele verdier. Så en mist 300w vil kanskje tilsvare en 450w qtech PSU.

PSU

Endret av sitdown
Skrevet

Jeg vil bare ytdype det med kvikk og treg sikring, det kan være forskjellen på at sikringen kobler ut eller holder hvis f.eks varme-ovnen kobler inn.

I fjor hadde jeg en forsterker tilkoblet en kurs som hadde en 13A kvikk sikring.

Pga at forsterkeren trakk mye start-strøm koblet sikringen ut, uansett belastning.

Jeg fikk så en elektriker til å skifte over til en 13A treg sikring, og etter det var gjort har jeg ikke hatt problemer.

Så hvis du bruker en treg 10A sikring på kursen du bruker, er du nesten garantert at den holder når du har tilkoblet alt.

Skrevet (endret)

10 Amp Kurs

Hvis kablene på kursen ligger åpent og alle brytere og kontakter tåler 16A

så kan man bruke 13A sikringer.

13A sikringer er ikke å få kjøpt i butikk

kun hos installatør.

Men har du skjult anlegg så er ikke dette mulig.

da må det trekkes nye kabler i røret.

Best å få en Elektrikker til å se på det.

Endret av Fumle
Skrevet

1. En sikring tåler 1,15* hva som er oppgitt, her 10A*1,15=11,5A

2. Det er 230V i norge ikke 240V.

Og hvis det er patronsikringer så vil det ta lang tid før sikringen går, siden tråden i midten må smelte over først.

Skrevet

Fumle: Det mener du er i følge den nye normen? Ganske sikker på at det er endret i forhold til den.

Moscito: 1.15.. Se på karakteristikken på linken jeg la ut i mitt innlegg. IT og TT nettet i Norge ligger normalt mellom 220 og 240V. Gjelder også TN nettet mellom fas og nøytral leder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...