Gå til innhold

Fotografering av barn


Anbefalte innlegg

Ukens oppgave er fotografering av barn, og jeg har fått en sønn av den ene kollegaen min. Jeg tror han er ca 3 år gammel.

Jeg har aldri tatt bilder av barn før! I tillegg er jeg ikke verdensmester i studio (enda). Så derfor lurer jeg på, har dere noen gode tips til meg? Noen ting jeg absolutt ikke bør gjøre? Er jo greit å ikke skremme vettet av karen, såpass har jeg skjønt ;) Men sånn generelt om barnefotografering. I studio.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke smell blitzen i trynet dems, da vil de ikke smile ordentlig den dagen.

 

Utendørs:

Hvor kult hade det ikke blitt med fisheye, hvor du ligger på rygg nede ved beina til ungen, og peker oppover med kameraet?

 

Jeg har ikke kunnskap om studio foto, mne tanker rundt det har jeg.

 

Tror kanskje du burde satse på svart/hvitt, samtidig som du bruker ungen til å formidle en følelse, ikke bare et godt barnebilde.

Lenke til kommentar

Tror også det er en fordel at barnet vet hva du skal gjøre. At barnet faktisk vet hva det er som pekes mot dem og kanskje hvorfor. Belønninger kan kanskje funke også? F.eks si til barnet at om han/hun er flink så skal du spandere candy eller en tur på kino eller noe i den duren. :)

Lenke til kommentar

"Hvor kult hade det ikke blitt med fisheye, hvor du ligger på rygg nede ved beina til ungen, og peker oppover med kameraet?"

 

 

Nei, dette er samme krav som en fagprøve ca. Div. det settes pris på teknisk kvalitet, og går vi under 50mm(evt. kan driste oss til 35, men lite vits) fokal lengde så blir det nok slakt.

 

Er nok også ett must at vi må være i studio, sannsynligvis, da det er der største delen av barnefotograferingen skjer, og det er det vi må øve oss på.

 

Sats på ett flatt lys julie, der ungen kan røre seg litt, ikke noe lys der litt rørelse ødelegger lyssettingen helt =)

Lenke til kommentar

Noen kjappe tips etter å ha prøvd litt studio-foto på egne barn:

 

- sett opp alt lys og klargjør oppsett på kameraet på forhånd

- handle raskt, du har sjelden mer enn noen minutter på deg før de går lei - særlig i den alderen

- sett ungen på en litt høy stol - da vet du hvor du har han. Småtasser har den tendens til å ville løpe rundt

- Det er lov å lokke med godteri,men ikke overdriv- unger er ville nok fra før

- Hold en bråkete leke eller gjerne en hånddukke så forbedrer du mulighetene til å ta et bilde av ansikt og ikke bakhode.

- Gjør deg kjent med ungen før du begynner å knipse, andres unger er nesten alltid skeptiske til fremmede.

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Du må bruke deg selv ganske aktivt syntes jeg. Ikke vær redd for å spille klovn og vise annsiktsuttrykk du vil at de skal ha. Har de det gøy så vises det veldig på bildene.

 

Kan også si meg enig i det å vise dem bildene av seg selv, det hjelper veldig på motivasjonen.

Lenke til kommentar
Du må bruke deg selv ganske aktivt syntes jeg. Ikke vær redd for å spille klovn og vise annsiktsuttrykk du vil at de skal ha. Har de det gøy så vises det veldig på bildene.

 

Kan også si meg enig i det å vise dem bildene av seg selv, det hjelper veldig på motivasjonen.

9149775[/snapback]

 

Enig med MartheMa. Det viktigste når man skal fotografere en fremmed unge er å prøve å få en umiddelbar kontakt. Det er lettere å komme i kontakt med barn hvis man tøyser litt med de, det er lov å være litt barnslig. Straks han/hun kommer inn, henvend deg til barnet, si hei, spør om du får lov til å ta noen bilder av ham/henne.

Barn er veldig forskjellige, noen er svært sjenerte, andre er utadvendte. De aller fleste er likevel litt sjenerte til å begynne med når de møter helt fremmede. Derfor må du "bryte isen". Da blir alt mye lettere. Lokking (i sær med godteri) bør være unødvendig, mener jeg.

Hvis du får en god tone med barnet, blir alt mye lettere.

Få det til å virke mer som lek enn noe alvorstynget.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Prøv eventuelt å ha med en av foreldrene; de vet som regel hva som skal til for å fange ungens oppmerksomhet i noen sekunder.

 

Tok noen barnebilder for en stund siden og det funket veldig bra når mammaen sto rett bak meg og var helt 'idiot' (på en positiv måte da, hehe) for å få ungen til å se i riktig retning. Denne ungen var riktignok en del yngre (1,5 år eller noe), så det er vel kanskje lettere å kommunisere med en 3-åring som fotograf.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Det å ta med en forelder eller en annen "medhjelper" virker som en god idé. Det kan være greit å kunne rette litt mer konsentrasjon med fotograferingen, slik at du kan titte i søkeren og samtidig få ungen til å oppføre seg noenlunde slik du forventet, ved hjelp av f.eks. en tøysekopp rett bak deg.

Lenke til kommentar

Ja, en av foreldrene bør absolutt være med! Men jeg antok at det var gitt - under enhver "vanlig" barnefotografering vil jo minst en av foreldrene være til stede. En treåring som blir kastet inn til en fremmed uten at mamma eller pappa er med, vil antakeligvis bli usikker og redd.

Lenke til kommentar

Nei, godteri ser jeg på som litt "juks" jeg da ;) Bestikkelse.. har aldri sett en ordentlig fotograf med arsenal av godteri i studio heller, for å stappe i alle ungene som kommer innom i løpet av dagen.

Øvde meg litt på faren min i dag, og i morgen klokken 1100 skal jeg ta bilder av guttungen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...