DrErling Skrevet 23. juli 2007 Skrevet 23. juli 2007 (endret) Min bror er livredd oppgraderingsspøkelset og liker å handle best mulig maskin NÅ. Har aldri opplevd at han har oppgradert en pc, så derfor blir dette en maskin mot mine egne prinsipper om best-bang-for-the-buck... Har laget en handlevogn på hva jeg kom frem til etter 20-30min leting. Jeg er noe utdatert på high-end pc utstyr for tiden, så jeg har sikkert gått på en smell og to... For eksempel så er jeg svært usikker på hvor kraftig prosessor som trengs, hvor mye minne som trengs (ikke trengs!), hvilken OS-versjon man skal gå for. regner med at han nekter å gå for noe annet enn Geforce8800Ultra, men er det riktig av meg å satse på P35 chipsettet? Kunne jeg valgt et mye billigere hovedkort og heller gått opp på prosessor? btw, 2stk skjermkort til 2500 per stk i SLI, eller ett til 5000? Hva er best (nå!). Har også fått med meg at forskjellen (i hastighet!) fra en raptor-disk til en av de nye kjappe 500/750GB diskene ikke er så veldig stor, derfor valgte jeg en Raid Edt fra WD. Uansett, fint om noen som er et par hakk mere oppdatert enn meg selv kunne tatt en kikk på denne handlevogna. Skjerm(er) har han fra før. Thanks, DrE. Endret 6. oktober 2007 av DrErling
krizla Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 Du har veldig lite igjen for å gå så mye opp på ram brikker. DDR3 i den hastigheten er fremdeles for overklokkere, og du vil ikke ha noe særlig behov for brikker over 1066mhz. Jeg ville råde deg til å gå for DDR2-800mhz (pc 6400) 4gb ram som gjør at du havner på 2000 for de. Vil også anbefale heller å gå for nye LG 22" skjerm LCD med 2ms responstid som kan gi et helt nytt inntrykk spilling. Skjermen har hele 3000:1 i responstid link http://www.shg.no/link.asp?goto=infobox&varenr=2081206 Det viser seg at minnebåndbredden ikke er flaskehalsen i de fleste systemer uansett.. og skal du ikke klokke vil du aldri brenne minnebrikkene uansett... Kjøp DDR2 med cas latency 4. (enda det er svært lite ytelsesforkjell på 4 og 5 også) DDR3 opererer med latency på 10! Ellers så oppsettet bra ut... P35 er et guud hovedkort med muligheter til masse tilkoblinger. Tester viser at SLI gir samme ytelse som dual skjermkort, men erfaringer viser at étt skjermkort er å foretrekke mht kompatibelitet og enklere oppsett.
ToLi Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 Her er den maskinen jeg skal kjøpe --->Handlevogn Har vært mye fram og tilbake med hva som skulle være i den, men nå er den optimalisert for hva jeg skal bruke den til. Og det blir gaming. For guds skyld! ikke kjøp en ultra versjon av 8800 kortene. Gå for GTX versjonen. Ultra er bare en klokket opp versjon av GTX. Det kan du gjøre selv og det koster mindre. Dessuten er det en del problemer med stabilitet rund ultra kortene.
DrErling Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Skrevet 24. juli 2007 (endret) Mjaaa... Høres forsåvidt fornuftig ut det med DDR3... var litt i dyreste laget! La til noen DDR2 brikker med litt overklokker-headroom i tilfelle det blir aktuelt. Hva med quad core cpu? Har det noe for seg i skrivende stund? Har jo fått med meg at Xeon cpuen er veldig klokkevillig... men det krever vel et monster av en kjøleribbe/vifte så da er det ikke så kult allikevel. Jeg tror kabinettet blir et støydempet Lian-Li til slutt. Grafikk-kortet er byttet ut med GTX versjonen. Er det noen av 8800GTX modellene som bråker mindre? (altså, regner med det, men hvilken eventuelt?) Takker for hjelpen anyways Oppdatert Handlevogn. DrE Endret 24. juli 2007 av DrErling
ToLi Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 Vet ikke så mye om støyen på GTX kortene, men jeg regner med de er ganske like. Vil tro de fleste bruker referansekjøleren så. Tror du gjør lurt i og velge E6850 som du har gjort. Ihvertfall hvis du ikke skal kjøre virus scan, dekomprimere en dvd, redigere bilder og lyd, spille spill og surfe samtidig
DrErling Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Skrevet 24. juli 2007 Ja, det er akkurat det jeg lurer litt på.... Broderen har allerede en maskin han bruker til kontorarbeid/videoredigering, så jeg tipper det blir lite multitasking sånn sett. Dersom quad-core "kompatible spill" (vet ikke helt hvordan det funker?) ikke kommer på en stund er det jo bedre med to kjappe kjerner som støttes, enn fire tregere kjerner uten støtte, selv om datakraften i en quad-cpu er større teoretisk sett... Det er også et issue med kjøling. Han vil gjerne ha en støysvak maskin så langt det er mulig. Hva med valg av harddisk jeg har gjort nå? Er ikke den 750giggeren temmelig kjapp? Såpass kjapp at jeg ikke trenger å sette opp en raptor? Jeg har hatt en maskin med raptor selv og satte enormt stor pris på harddiskytelsen... Vurderer et BD-drev fremfor NEC-drevet jeg har satt opp nå, men da blir jeg nødt å sette opp hele maskinen softwaremessig selv for å få det til å spille. Broderen har 50" plasma, men gidder ikke sette opp programmvaren for HD-avspilling selv... dog, synes BD-drevet er vel-dyrt enda. DrE
ToLi Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 tipper den 750GBern duger i massevis. Er ikke blueray veldig dyrt enda? Så det var noe priskutt på det netopp, men alikevel ganske dyrt.
MindTooth Skrevet 24. juli 2007 Skrevet 24. juli 2007 Dette er det jeg kom frem til: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=51191 Endret hk, hd, brenner, skjermkort, minne, osv. Men nå har du 1TB, og ikke en overpriset 750GB disk. Skulle du ha skjerm?
DrErling Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Skrevet 24. juli 2007 Men nå har du 1TB, og ikke en overpriset 750GB disk. Jeg vet 750GB disken er litt overpriset per GB, men jeg tenkte litt på hastighet også. Den er jo ganske så nær raptor-diskene i ytelse etter hva jeg har forstått? Raptor er jo forsåvidt enda mere overpriset per GB. Egentlig hadde jeg sett for meg en 150GB raptor i dette opsettet, da broderen skal bruke denne til gamermaskin-only og har lagringsplass ellers på nettverket... men *litt* fornuft fikk meg til å sette opp 750 giggeren. Ellers hadde du et par gode poeng i handlelista di, så jeg må følge opp dette. Hvorfor Nvidia chipset i stedet for P35? Skulle du ha skjerm? 9132129[/snapback] nope, han har skjermer. Takker igjen for at dere gidder å bruke tid på dette DrE
DrErling Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Skrevet 24. juli 2007 tipper den 750GBern duger i massevis.Er ikke blueray veldig dyrt enda? Så det var noe priskutt på det netopp, men alikevel ganske dyrt. 9131855[/snapback] Joda, det er dyrt enda. 4k såvidt jeg har forstått. Da kan man jo nesten like så godt handle seg en PS3 (dog uten brenner) som får god kritikk på ren BD-bildekvalitet. DrE
DrErling Skrevet 24. juli 2007 Forfatter Skrevet 24. juli 2007 En liten ting til... Jeg er svært lysten på å bygge inn hardwaren i et skikkelig kabinett, og da er den beste kandidaten så langt et støydempet Lian Li kabinett, vel vitende om at prisen bykser opp 1k til... Lite eller ingenting er nevnt på PSU-siden. Effektforbruket på en 3ghz dual core/8800-maskin har vel noen peaker som bør dekkes? DrE
LordjOX Skrevet 25. juli 2007 Skrevet 25. juli 2007 Lite eller ingenting er nevnt på PSU-siden. Effektforbruket på en 3ghz dual core/8800-maskin har vel noen peaker som bør dekkes? DrE 9136966[/snapback] Etter det jeg har lest så holder det "i massevis" med feks in Mist 500w, som ser ut til å være det som er foretrukket av de fleste brukerne her.
DrErling Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Skrevet 25. juli 2007 Etter det jeg har lest så holder det "i massevis" med feks in Mist 500w, som ser ut til å være det som er foretrukket av de fleste brukerne her. 9138019[/snapback] Høres ut som et godt tips. Jeg har hatt MIST500 selv, og den erstattet et psu jeg fra før var særdeles fornøyd med (FSP 350Watter), og utklasset dette på støy/stabilitet. Har også valgt et Lian Li kabinett nå som ser ut til å ha enormt mange smarte løsninger. I tillegg til kabinettet kommer jeg til å bestille støydempematter og diverse gummi-oppheng til det som lar seg feste på denne måten. Endret handlevogna. DrE
DrErling Skrevet 25. juli 2007 Forfatter Skrevet 25. juli 2007 (endret) Ser nå at Blitz Extreme er et DDR3-only kort, så da må jeg finne en erstatning til det. 4GB DDR3 blir for dyrt til at det smaker... Jeg er ganske for Asus for å si det slik, men hva kan man forvente av Abit, DFI, MSI sine P35-kort? Hva anbefales? EDIT: Etter å ha lest litt på div utenlandske forum ser det ut til at P35 ikke nødvendigvis er det rette valget, siden jeg setter opp DDR2, og siden det å ha muligheten til å hive i et skjermkort nr2 er greit. SÅ... da blir det Asus Striker Extreme hovedkort med Nvidia680i chipset (som MindTooth allerede tidlig i tråden anbefalte) Dette hovedkortet frigjør også et par hundrelapper, som alltid er en kjekk ting å ta med :-) Oppdatert handlevogn. Hovedkort: Asus Striker Extreme - nvidia 680i SLI grunnlag: top notch nvidia chipset, SLI-mulighet, overklokking! CPU: Intel Core2 Duo - E6850, 3ghz, 1333fsb grunnlag: kjapp 2-kjerne cpu, lite støtte for mer enn 2 kjerner (i spill, dette år/neste år?) RAM: 4stk Kingston HyperX DDR2-1200 grunnlag: kvalitetsminne, noe headroom for overklokking (D9 IC) GPU: Asus Geforce 8800 GTX grunnlag: GTX ryktes å være mere stabil enn ultra? HDD: Seagate Barracuda 7200.10 750 GB SATA grunnlag: kjapp disk, størrelse. Kabinett: Lian Li PCA10B grunnlag: Utrolig smarte løsninger mht plassering av komponenter. Stilfult! PSU: MIST 500 grunnlag: støysvakt og stabilt. Må muligens byttes ved evt SLI-bruk. DrE Endret 26. juli 2007 av DrErling
LordjOX Skrevet 25. juli 2007 Skrevet 25. juli 2007 Etter å ha titta rundt på forumet endel etter hovedkort i mellomklassen så har denne fått ganske varme ord: https://prisguiden.no/product.php?productId=71584 Evt. en av toppmodellene? https://prisguiden.no/product.php?productId=71565 Se i Hardware->Hovedkort forumseksjonen for tips til HK Her er min handlevogn, da det ser ut som vi går for ca. samme type PCer: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=48243
Kpg Skrevet 25. juli 2007 Skrevet 25. juli 2007 Her er rikmannsforslaget. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=51338 Det står 20k og jeg bare kunne ikke dy meg
DrErling Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Skrevet 26. juli 2007 (endret) LordjOX: Gigabyte har jeg ikke hørt noe negativt generelt om, men siden Intel P35 ikke støtter SLI så tar jeg ingen sjanser, og velger Nvidia 680i (som gjør det) Kpg: å ikke kunne dy seg er greit nok :-) Det står riktignok 20k, men det står også at han har skjerm fra før, og linken til storagereview angående 750gb disken jeg har valgt viser at denne har ytelse som ligger _svært_ nær en raptor i generell ytelse grunnet den høyere datatettheten og større cache på disken. Det står også at broderen har lagringsplass ellers i nettverket, og at det derfor blir unødvendig med 3 disker i gamer-maskinen. Eneste som kanskje hadde vært interessant var et raid-oppsett med to raptordisker, men jeg føler meg ikke sikker nok på stabiliteten i onboard raid-systemer til å anbefale det til en som ikke gidder knote for mye med annet enn utfordringene han får I spillene... Er det mye forskjell på støy/ytelse i 8800GTX serien? De fleste bruker vel referansedesignet? DrE (som setter pris på forslagene som kommer/har kommet!) Endret 26. juli 2007 av DrErling
DrErling Skrevet 2. august 2007 Forfatter Skrevet 2. august 2007 Ok, det nærmer seg bestilling og noen endringer er gjort: Kabinett blir det samme som over.
LordjOX Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Har lest endel om brukere som mener at 8800 Ultra ikke er verdt det, ytelse i forhold til pris. Men for all del, bare å kjøpe!
ToLi Skrevet 3. august 2007 Skrevet 3. august 2007 Kjøpte ultra versjonen av 6800 serien en gang. Det skulle jeg aldri ha gjort. Bare problemer, og endte opp med og måtte klokke det ned en god del for at det skulle bli stabilt. Så jeg ville alldri kjøpt meg et ultra kort igjen. Har også sett tester av 8800 ultra som ikke har kommet så veldig bra ut når det gjelder stabilitet på frekvensene. Så det er billigere og lurere og gå for GTX versjonen som er det samme kortet i bunn og grunn, for så og eventuelt klokke det opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå