Gå til innhold

Nytt kjeledyr til en 15k-18k


Anbefalte innlegg

Hei, ja. Jeg har nå bestemt meg for å investere i en ny PC, siden min tre år gamle dell from hell er klar for gamlehjem og vel så det.

 

Handlevognen min så langt ser slik ut. Jeg forventer at den skal dekke mine daglige behov som hovedsaklig består av gaming og litt casual bilderedigering og liknende. Her trenger jeg altså skjerm og hele sulamitten, ettersom jeg har brukt laptop de tre siste årene.

 

Jeg foretrekker at eventuelle anbefalinger er tilgjengelig på shg.no ettersom det er praktisk å få så mye som mulig fra ett sted.

 

Når det er sagt har jeg følgende spørsmål:

Nå har ikke integrerte lydkort rykte på seg for å være helt optimale, men hvis det er noen som har greie på dette der ute; hvor stor forskjell er det vanligvis på integrerte og andre lydkort, og er det verdt å blåse et par hundringser? Forslag til eventuellt gode valg?

 

Jeg trenger en 80x80 og en 120x120 vifte. Har dere forslag til noen gode, støysvake vifter(her vil jeg helst unngå alle former for fancy blå/lilla/røde/grønne/gule/rosa lys)?

 

På det rent tekniske, som jeg må innrømme ikke er mitt sterkeste punkt: Ville jeg fått bedre ytelse av andre oppsett til noenlunde lik pris?

 

Jeg setter pris på alle former for tilbakemeldinger.

Takk på forhånd. :---D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som en meget god pc. Du bør ikke kjøpe det steelkeys tastaturet. Verste overprisede dritten noensinne. Søskenbarnet mitt har sånt og er absolutt ikke verdt pengene de skal ha for det.

 

Vurder heller Saitek Eclipse 2 eller Et av G-tastaturene til logitech. Link til g15 er den nederste av de under.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=45198

https://prisguiden.no/product.php?productId=35911

 

Eller du kan kjøpe g11. Helt lik g15, mangler bare skjermen. Personlig synes jeg dette er et penere tastatur enn g15. Jeg vil allikevel anbefale Saitek tastaturet.

 

Kjøper du musematte, kan jeg anbefale Steelpad 5L. Har matta selv og er nokså fornøyd med den.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=41605

Lenke til kommentar

Jeg har en logitech G5 mus og det er en ting som irriterer meg masse: Midt-/Rulleknappen ... det er kjempevanskelig å klikke uten å skrolle, og helt umulig uten å også klikke sidelengs. Kanskje jeg har et dårlig rulleknapp. Foretrekker min gamle Dual Optical mouseman :)

Lenke til kommentar

Logitech G5 er grei. Kjenner noen få som har den, og hver gang jeg er på lan rapper jeg den når de sover. :wee:

 

Personelig synes jeg G15 er fantastisk stygt. Samme med Saitek Eclipse 1 og 2. Greien er at jeg ville ha et streit, men bra keyboard. Er ikke så vanvittig glad i så mye dilldall.

 

Når det gjelder overklokking er det ikke noe jeg driver med, men kan tenke meg at jeg forsøker meg etterhvert. Det er ikke det som er prioriteringen her.

 

Dersom jeg velger å brukeAsus P5K Deluxe, har dere noe forslag til bra ram, så jeg slipper å bruke det gode gamle lukkeøyneneogpeke-trikset?

 

Tusen takk for svar. :---D

Lenke til kommentar
Noen spesiell grunn til at du insisterer på et P965-hovedkort? Det er gammeldags.

9128837[/snapback]

Absolutt ikke. Jeg tillater meg å sitere meg selv:

 

Dersom jeg velger å brukeAsus P5K Deluxe, har dere noe forslag til bra ram, så jeg slipper å bruke det gode gamle lukkeøyneneogpeke-trikset?

9126295[/snapback]

Hadde dette gått greit for eksempel?

 

For å si det sånn; det er 200kr prisforskjell. Du har åpenbart mer peiling enn meg. Er det stor forskjell mellom kortene?

Endret av HorSe
Lenke til kommentar

Ting jeg anbefaler går i stor grad ut på hva som er bra til overklokking, bare så det er sagt.

 

Den RAM-en du har valgt der har i grunn spesifikasjoner som value-RAM, med dyr kjøling som ikke har mye å si. Hvis det er en av de nyeste revisjonene er de gode til overklokking, men det er gambling.

 

Skulle jeg kjøpt RAM fra shg ville gått for CellShock PC6400 Micron, men de gidder du sikkert ikke vente på. Disse er ganske rimelige og minst like gode, men de har ikke shg.

 

Bryr du deg ikke om overklokking kan du nesten like gjerne ta den billigste value-RAM-en med 5-5-5-timings, men det blir jo litt gæli til en PC til 15k. Evt. kan du ta de billigste 4-4-4 de har der (ytelsesgevinsten er minimal), men det blir feil for meg å anbefale det når man får gode overklokkingsbrikker til bare en liten slant ekstra fra en annen butikk. :p

 

Edit: Hovedkort, ja. Ja, P5K Deluxe er et bra kort. For meg hadde valget stått mellom det, Gigabyte P35-DQ6 og Abit IP35 Pro om jeg skulle hatt et kort til mellom 1500 og 2000. Om du ikke trenger Wifi som Asus har er DQ6 et veldig godt alternativ, koster en hundrelapp mindre. Jeg har nettopp bestilt nye deler selv, og etter endel research endte jeg til slutt opp med et Gigabyte-kort (lillebroren til DQ6). Men Asus lager veldig gode hovedkort, liker du Asus går du for P5K Deluxe.

 

Felles for disse kortene er at de har chipsettet P35, som er arvtageren til P965 (som Commando-kortet er basert på). Dette egner seg særdeles godt til overklokking, det er raskt, og vil støtte Penryn-prosessorene som kommer for fullt i løpet av vinteren. X38 som kommer til høsten blir enda bedre (og dyrere), men du vil neppe vente på det.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...