Gå til innhold

flytte mer diskplass inn på en partisjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ja, det går. du kan for eksempen bruke partition magic til å endre partisjonsstørrelsene på disken, uten å måtte reinstallere noe som helst.

9121501[/snapback]

 

ok, prøvde å bruke det en gang før, men da måtte jeg innstalere windows på nytt.. sikkert bare jeg som gjorde noe galt

Lenke til kommentar

prøvde å resize partisjonen.. måtte restarte datan. under oppstart kåm det først opp en svart skjerm der det sto ugyldig boot.ini fil, så den starta windows fra c:\windows, kåm videre til en blå skjerm der jeg ikke husker hva som sto. så var jeg inn på windows igjen med like liten plass på windowspartisjonen

Endret av St.Anders
Lenke til kommentar

Det er risikabelt å manipulere partisjonene slik som PM gjør. Uansett hvor mange gode erfaringer mange brukere har, så fullfører ikke ordentlig. Kort sagt--- det er en del sektorer som PM flytter ikke, men den forteller ikke en dritt om det. Sektorene som er vitale i en recovery situasjon.

 

Men for deg, 9 GB for Windows er ikke SÅ ille.

Men siden du har litte plass nå, og hvis Windows er frisk nok til en stund til:

 

-flytte dine dokumenter til en annen partisjon

-redusere og helst ikke Slå av ---system gjenoppretning---og rense etterpå.

-slå av søppel kassa di

-flytte temp mappene til en annen partisjon

-slå av –eventuelt -dvalemodus option

-en del kjekt å ha programmer----kan avinstalleres og eventuelt----redigere installasjon igjen til en Program folder som du lager i en annen partisjon.

 

Hvis ikke dette er ønskelig, så er bedre å installere Windows på nytt enn å risikere alt det styr som ofte følger med slik.

 

Flytte og slå av---betyr ikke å lim og kopiere men at du bruker de riktige fremgangsmåtene.

Lenke til kommentar
Det er risikabelt å manipulere partisjonene slik som PM gjør. Uansett hvor mange gode erfaringer mange brukere har, så fullfører ikke ordentlig. Kort sagt--- det er en del sektorer som PM flytter ikke, men den forteller ikke en dritt om det. Sektorene som er vitale i en recovery situasjon.

 

Men for deg, 9 GB for Windows er ikke SÅ ille.

Men siden du har litte plass nå, og hvis Windows er frisk nok til en stund til:

 

-flytte dine dokumenter til en annen partisjon

-redusere og helst ikke Slå av ---system gjenoppretning---og rense etterpå.

-slå av søppel kassa di

-flytte temp mappene til en annen partisjon

-slå av –eventuelt -dvalemodus option

-en del kjekt å ha programmer----kan avinstalleres og eventuelt----redigere installasjon igjen til en Program folder som du lager i en annen partisjon. 

 

Hvis ikke dette er ønskelig, så er bedre å installere Windows på nytt enn å risikere alt det styr som ofte følger med slik.

 

Flytte og slå av---betyr ikke å lim og kopiere men at du bruker de riktige fremgangsmåtene.

9122772[/snapback]

 

 

har flyttet mine dokumenter over til annen partisjon, innstalerer hele tiden spill og programmer på egen partisjon. har prøvd å gjøre minst mulig endringer på windowspartisjonen. har nå slettet noen filer som ikke brukes, å har nå 1 gb plass ledig, men er ikke dette fortsatt litt lite? noen som kan forklare hvordan jeg gjør dette:

 

-slå av søppel kassa di

-flytte temp mappene til en annen partisjon

Lenke til kommentar

Jo det er lite hvis alt skal fungerer riktig, men du kan sikkert gå veldig mye ned.

Min er på 5.4GB totalt brukt plass, til tross for en 11 eller noe partisjon.

 

Når det gjelder søppelkassa----høyre klikk på den og velg egenskaper.

Du ser at du kan forandre innstillinger der, enten slå av eller redusere.

Poeng er at filene må ikke havne der.

Men at du skal ikke være totalt ubeskyttet, så merk nederst for: Vis Dialogboksen Bekreft Sletting. Slik vil du da få en sjanse før du sletter noe å tenke på det.

 

Temp filer.

Her skal du være litt varsom nå.

 

Mange velger å slette alle temp filer for så å oppdage at ting fungerer ikke.

Temp betyr ikke slett.

Men for deg som installerer mange programmer vil det absolutt være riktig å flytte mappene.

 

Men du starter med å Lage en folder named TEMP i den partisjon du har tenkt å ha dem. I den igjen opprette 1 folder named Temp og en named Tmp.

 

Deretter åpner du System i kontrollpanel og velg Avansert. Nederst har du Miljøvariabler--klikk der. Øverst har du Brukervariabler. Klikk på rediger for å redigere slik at der blir sånn: (vi sier at du har laget TEMP i E:) E:\TEMP\Temp

og den andre blir E:\TEMP\Tmp.

 

Deretter skal temp filene havner der.

 

Når det gjelder de temp filene som du allerede har på den C:\ , må du først se hvor mye du har der og hva det er. Ikke slette ting og tang men helst merke og kopiere over til foldere du har laget.

 

Jeg har opprettet en folder i den TEMP folder named IExplorer.

I den folder finner jeg mappen midlertidige Internett filer. Jeg liker å ha den TEMP delen samlet på denne måten.

 

For da kan man bare redigere under Egenskaper for Internett med å velge Flytt mappe under innstillinger. Du behøver ikke å lage mappe for dem i TEMP det er nok med å bare å velge å flytte til E:\TEMP.

 

 

Når det gjelder Systemgjenoppretting, så burde du se der om det ligger noen punkter fra gamle konfigurasjoner, hvis du har montert disken fram og tilbake til div. systemer.

Lenke til kommentar

ok, takk!.. er det den mappen som heter temp og som ligger i windows mappa som er den ordinære tempmappa så er det bare 23 mb med filer i den, kan ikke se at det skal hjelpe så mye men

 

hvordan kan du ha bare brkt 5,4 gb, når jeg har brukt 6,2 gb av windowspartisonen

Lenke til kommentar
ok, takk!.. er det den mappen som heter temp og som ligger i windows mappa som er den ordinære tempmappa så er det bare 23 mb med filer i den, kan ikke se at det skal hjelpe så mye men

 

hvordan kan du ha bare brkt 5,4 gb, når jeg har brukt 6,2 gb av windowspartisonen

9128664[/snapback]

 

 

Ikke se på temp i Windows\temp men se etter temp under lokale instillinger for din profil. Documents and Settings\bruker navn ditt.

 

Enable for skjulte systemfiler og alt det der først.

 

Temp filer fra din profil er sikkert på GB størrelse.

 

Jeg har 5.4GB OG ingenting er fjernet av hotfixes som utgjør ca 500MB.

Ingen spesial installasjon heller. Vannlig Windows Installasjon.

Men jeg har selvfølgelig Programfiler folder i en annen partition.

 

Du har sikkert mye unødvendig der du, eller at noe har gått forbi din oppmerksomhet

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
er det lett å flytte de gamle tempfilene åver til den nye tempmappa? som for eks temporary internet files, som tar mye plass

9129153[/snapback]

 

 

Temp mappene hvor du evenuelt finner mange folder, som referer til både prograner og mye annet---kan du sikkert velge å---merk alt-- med å bruke meny øverst (det betyr at du har allerede står på den temp folder, ikke sant?)

da skal alle foldere der merkes----så klikk på rediger igjen og velg --kopiere til--

da skal dirigere fram til den TEMP\Temp eller TEMP\Tmp folder.

Jeg vet ikke hva du har der , vanskelig å si, men Ok velg Tmp folderen.

 

Velg for alt hvis du får advarsel om noe. (da har du selvfølgelig enabled for skjulte filer, slik at alt følger med).

 

De filene som nå er igjen i den original temp folder kan du velge å beholde litt, slik at du registerer om noe nekter for noe, og helst slett litt etter vert.

 

Mulig at noe filer fra brannmur og annet kjempe aktiv applikasjon nekter å flytte.

Javel---da kan avinstallere og installere på nytt.

 

 

Temporary Internett filer

 

Hvis det er fra IExplorer---så bruker du funksjon fra Kontrollpanel---Alternativer for Internett---Leser logg (slett midlertidige filer) klikk på instillinger og velg å flytte alt til hvor du vil (eller rett på TEMP) folder din.

Du blir ligget av og etterpå alt skal gå til TEMP\Midlertidige IE... folder.

 

 

Når det gjelder med at du har eget Programfiler folder hvor du installere dine programmer---så du kan bruke ---regedit-- for å sette det som permanent.

Dvs at programmer vil bli innstallert der automatisk.

 

Til det du trenger da en forlder named Programfiler

-skrive regedit i kjør og klikk ok.

Finne HKEY_LOKAL_MASKIN---klikk på +SOFTWARE---gå nedover til du finner +Microsoft---gå nedover til +Windows---klikk på +Windows--klikk rett på +CurrentVersion. Til høyre finner du ProgramFilesDir.

 

Dobbelklikk på ProgramFilesDir----skrive da i felten det som er tilfelle hos deg.

 

Kanskje D:\Programfiler eller det bokstav som er riktig.

Lenke til kommentar

Mener du at jeg skal flytte alle filer og mapper som i mitt tilfelle ligger her: C:\Documents and settings\Anders\

over til:

E:\TEMP\Tmp

?

Også merket jeg i går da jeg skulle avisnstalere driveren på skjermkortet mitt som lå på C-disken for så å innstalere driveren på E-disken.. når jeg hadde avinstalert driveren hadde jeg over 2 gb ledig på C-disken, men så snart jeg hadde innstalert driveren på programfiler i E-disken igjenn var jeg ned på 1,3 på C-disken, da hadde det automatisk også blitt en mappe liggende på C:\

 

hmm, rart. den mappen må vell bare få ligge på C da

Endret av St.Anders
Lenke til kommentar
Mener du at jeg skal flytte alle filer og mapper som i mitt tilfelle ligger her: C:\Documents and settings\Anders\

over til:

E:\TEMP\Tmp

?

NEI, det er C:\Documents and settings\Anders\Lokale instillinger \temp folderen du skal se etter. Hvor mye har du der? Med å klikk på temp der vil du se alt som er på denne. Da kan du merke å kopiere over.

 

Også merket jeg i går da jeg skulle avisnstalere driveren på skjermkortet mitt som lå på C-disken for så å innstalere driveren på E-disken.. når jeg hadde avinstalert driveren  hadde jeg over 2 gb ledig på C-disken, men så snart jeg hadde innstalert driveren på programfiler i E-disken igjenn var jeg ned på 1,3 på C-disken, da hadde det automatisk også blitt en mappe liggende på C:\

 

hmm, rart. den mappen må vell bare få ligge på C da

9132838[/snapback]

 

Har du forandret registry til E:\Programfiler , og at folderen heter det programfiler?

 

Har du avinstallert noe programmer som du kan installere på nytt, men som du vet at de er installert på C:\Programfiler?

Prøve deg fram med enkelte progs, slik at du ser at du får E:\Programfiler som default under instalasjon. Du skal ikke manuelt dirigere.

Og ikke hast verk. Det vil ta litt tid for få alt på plass.

Det vil kreve både registry rensing og manuelt sletting av foldere.

 

 

Husk at en del forandinger i systemet ditt krever at du starter på nytt for å ha effekt.

Lenke til kommentar
78,5 mb var det innpå tempmappa

9133342[/snapback]

 

 

Det er ikke noe å bryr seg om.

 

Du har ryddet for temporary IE files og har forandret på instillinger?

 

Er det slik å forstå at du har alltid installert programer på E:\Programfiler som default eller?

 

 

C:\Programfiler dine-----hvor mange MB har du der?

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
har flyttet temoprary internett files ja..

har bestandig innstalert programmer på E:\programfiler, men satte ikke den til default før i dag

 

 

har 1,4 gb ledig nå.. det holder sikkert

9133576[/snapback]

 

 

Ok da er det hva mer kan du ordne.!

 

Har du dvalemodus på Pc-en din?

 

Dvalemodus finner du under strømalternativer.

Eller du kan se i din C: om du har en hiberfile.sys. (anable for system/skjulte filer)

Det er den som er for dvale, og som regel er kjempe stor (avhenging an minne du har dog)

 

Med å slå av dvale og reboot vil den forsvinne.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Skrudde av dvalemodus, har nå 2,4 gb ledig plass :thumbup:

9133969[/snapback]

 

 

Det var fint.

 

Med å gå langsomt framover, uten å bruke mye triks og mix, men bare de mulighetne du har i Windows, vil du nok få det til.

Selvfølgelig pagefile er den stor og, men det er ikke noe vits å flytte den, hvis du har ikke en disk som er rask nok.

 

Men 2,4 ledig er bra.

Skulle det vise seg at du trenger en god defragmentering, og hvis pagefile er i C:\, så stiller du inn at page file skal være provisorisk i E:\ eller et annet plass enn C:\

 

for så å defragmentere, og stille pagefile tilbake igjen.

 

Du vet, page file plassering ordner du fra kontrollpanel\system\avansert\instillinger under Ytelse\avansert\Virtuelt minne og Endre.

 

Der ser du hvor pagefile er, og om du skal deaktivere på et sted for så aktivere den på den partition du ønsker. Du må altid rebbote for at det skal gjelde.

Ikke farlig å prøve å finne hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...