Gå til innhold

Telezoom til D40x.


Anbefalte innlegg

Heisann.. Er ganske ny på SLR feltet, men har blitt bitt av basillen da jeg kjøpte meg mitt første kamera for en tid tilbake.

 

No er jeg sugen på å kjøpe meg et nytt objektiv med litt mer zoom enn det kit objektivet som fulgte med kameraet..

Så derfor har jeg tenkt på 55-200 eller 70-300 eller noe slikt.

Jeg har desverre et litt stramt budsjett, så jeg kan ikke bruke mer enn max 2500,-

 

Har har sett litt på disse objektivene.

 

Tamron 70-300 https://prisguiden.no/product.php?productId=41697

 

Sigma 70-300 https://prisguiden.no/product.php?productId=36159

 

og stort sett alle andre objektiver som er på denne siden :) : https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...25&submit=S%F8k

 

Vil disse objektivene autofokusere på mitt kamera??

Er det lurt med bildestabilisator på objektivet dersom jeg skal ta bilder med feks 200mm zoom på frihånd? Eller er det umulig å få klare bilder med det?

 

Noen som har en anbefaling? Er litt forvirret i jungelen av objektiver :)

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hverken Sigma'en eller Tamron'en har innebygd fokusmotor, så ingen autofokus på D40 med disse...

 

Eneste objektivet jeg kommer på i farten i din prisklasse er Nikon AF-S DX 55-200mm f/4.0-5.6G

 

For å få autofokus på D40, skal du på Nikon(Nikkor) se etter objektiver med betegnelsen AF-S, og Sigma har betegnelsen HSM. Hva Tamron kaller det, er jeg ikke sikker på...

Lenke til kommentar

Hmmm... Begynner å lure på om foreslaget mitt var helt bort i natten...?

 

Utifra teksten trodde jeg først det var en vanlig telezoom du var ute etter, men nå ser jeg jo at de to objektivene du har linket til er makro-objektiver. Da tenker jeg at vi glemmer Nikon, de har vel ingen objektiver som egner seg noe særlig til makro i din prisklasse.

 

Ved makrofotografering er det vel vanlig å bruke manuell fokus, så da er det ikke like viktig med autofokus. Jeg har ingen erfaring hverken med disse objektivene eller makrofotografering, så da tror jeg heller jeg lar noen andre råde deg videre...

Lenke til kommentar

Har du nok penger så kjøp en AF-S Nikkor 70-300 ED IF VR.

Fikk mitt for et par uker siden, og det er meget, meget bra, spesielt med prisen tatt i betraktning.

Bruker mitt spesielt til å fotografere modellfly i farta, og fokuseringen er veldig presis sålenge modellen ikke er altfor langt unna (for liten i søkeren). Da hender det at bakgrunnen kommer i fokus istedet.

shonny

post-56230-1185175609_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Utifra teksten trodde jeg først det var en vanlig telezoom du var ute etter, men nå ser jeg jo at de to  objektivene du har linket til er makro-objektiver.

Hehe... er ikke mye makro med disse objektivene bortsett fra i navnet. Tamron og Sigmas "luremakro" er ikke ekte makro i det hele tatt. Tror ikke de har så veldig mye bedre nærgrense enn Nikon 55-200.

 

Forøvrig vil jeg anbefale versjonen med VR. Den er visst også bedre optisk, og vel verdt prisforskjellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...