Gå til innhold

Valg av Linux-kompatibelt hovedkort for Q6600


Anbefalte innlegg

Så har endelig dagen for Intels priskutt kommet, og jeg kan gå i gang med å sette sammen ny maskin for første gang på 7-8 år :w00t: Dessverre er det mye å tenke på, så jeg spør dere om hjelp til valg av hovedkort. Man vil gjerne ha alt og betale ingenting, men siden det sjeldent lar seg gjøre har jeg satt opp en liten liste med ønsker hva hovedkortet skal støtte:

 

* Linux-kompabilitet (kommer til å kjøre Kubuntu Feisty Fawn i første omgang). Dette er et hardt krav, men jeg er mer enn nok villig til å prøve å finne ut av dette selv om noen foreslår et hovedkort eller to.

* SLi-støtte. Jeg kommer til å kjøpe meg et GF 8800 GTS i første omgang, men siden jeg kommer til å oppgradere til større skjerm i en ikke så alt for fjern fremtid, vil (må) jeg ha muligheten til å benytte meg av to skjermkort.

* RAID 5-støtte er ønskelig.

* To integrerte gigabit ethernet-porter er et stort pluss.

* Integrert WiFi er et pluss.

* DDR2-støtte. Dette er også et hardt krav, pga. prisen på DDR3. Jeg vet at enkelte hovedkort kommer med støtte for begge deler, men jeg vil gjerne ha 4 DDR2-slotter i stedet for 2 av hver.

* Passivt kjølt chipset.

* Støtte for 45 nm prosessorer er ønskelig.

* Overklokkingsvennlig.

 

Når det gjelder overklokking, så er ikke det noe jeg kommer til å bry meg med fra starten, men jo flere muligheter jeg har til å tweake, jo bedre :) Når det gjelder prisen, så håper jeg selvsagt at den blir lavest mulig, men jeg så for meg et kort til rundt femten hundre kroner.

 

Helt til slutt, et lite spørsmål: Er det slik at alle hovedkort med P35-chipset støtter 45 nm prosessorer?

Endret av OMGLOLWIN2K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så veldig greie på hvilke hovedkort som er Linux kompatible. Men visst du skal ha støtte for 45nm CPU er det ikke andre valg enn p35 akkurat nå. Det er også noen eldre hovedkort som kommer til å få støtte for 45nm ved en fremtidig BIOS oppdatering. ASUS har i alle fall noe sånt på gang. Se på hjemmesida demms dersom du er interessert. ;)

Lenke til kommentar
Har ikke så veldig greie på hvilke hovedkort som er Linux kompatible. Men visst du skal ha støtte for 45nm CPU er det ikke andre valg enn p35 akkurat nå. Det er også noen eldre hovedkort som kommer til å få støtte for 45nm ved en fremtidig BIOS oppdatering. ASUS har i alle fall noe sånt på gang. Se på hjemmesida demms dersom du er interessert. ;)

9119696[/snapback]

 

Jeg ville tro at G33-baserte kort også støtter Penryn.

Lenke til kommentar
Har ikke så veldig greie på hvilke hovedkort som er Linux kompatible. Men visst du skal ha støtte for 45nm CPU er det ikke andre valg enn p35 akkurat nå. Det er også noen eldre hovedkort som kommer til å få støtte for 45nm ved en fremtidig BIOS oppdatering. ASUS har i alle fall noe sånt på gang. Se på hjemmesida demms dersom du er interessert. ;)

9119696[/snapback]

 

Jeg ville tro at G33-baserte kort også støtter Penryn.

9120158[/snapback]

 

Fant denne siden, så 680i SLI ser også ut til å støtte Penryn. Har derfor mer eller mindre bestemt meg for å gå for Asus P5N32-E SLI, vel vitende om at det ikke finnes Linux-drivere for det integrerte lydkortet. Eneste som har gjort med litt smånervøs nå er denne tråden, for han bruker samme type RAM som jeg hadde tenkt å kjøpe :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...