Gå til innhold

Server (VMWare, Win2k3 + Linux)


Anbefalte innlegg

Hva syns folk om dette oppsettet? Skal kjøre både Linux (apache, mysql, ftp) og Windows Server 2003 (filserver, VPN, audio stream server... kanskje AD og noe roaming profile opplegg) under VMWare, samt at jeg skal kjøre diskene som RAID-1.

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...08-FEA86A259502

 

Er det noe dere ville ha gjort annerledes?

Endret av Chandler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hardware valget ditt vil fungere bra. Jeg kjører noe tilsvarende i dag - med CentOS i "bånn" og men W2K3R2SP2 som klient.

 

Med Linux i bånn får du ikke lenger 4GB "sperren" i W2K3 standard server heller og kan utvide minnet ved en senere anledning - hvis lommeboka tillater det :)

 

Jeg har installert Samba på CentOS slik at jeg kan hurtig flytte over filer mellom Linux og W2K3. Jeg har da installert Samba som member server i AD domainet jeg har installert på W2K3.

 

Så her er det mange muligheter.

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig fått delen og skrudd den sammen. Har satt opp diskene som RAID-1 i BIOS og skal nå installere Ubuntu. Da viser det seg plutselig at RAID-kontrolleren på hovedkortet ikke er en ekte HW-kontroller, noe jeg i utgangspunktet fryktet. Ubuntu-installasjonen ser nemlig ikke RAID-oppsettet i det hele tatt, men ser diskene som to separate disker :(

 

Alternativet da blir vel å kjøpe en PCI-E RAID-kontroller som gjør RAID-oppsettet transparent slik at Ubuntu-installasjonen faktisk bare ser én disk (evnt. at en Windows-installasjon ikke trenger en driverdiskett under installasjonen).

 

Er det noen som vet om noen gode og rimelige RAID-kontrollere som blir en ekte HW-kontroller slik at RAID-oppsettet blir transparent for OS?

Lenke til kommentar

Dedikerte RAID-kontrollere pleier ikke å være billige, dessverre, men du kan jo vurdere software-RAID i linux? Har ikke erfaring med det selv, men har hørt mye bra om det. Ytelsen skal være fullt på høyde med "uekte" HW-kontrollere, og det er mer fleksibelt enn både "ekte" og "uekte" HW-kontrollere. Du ikke binder deg f.eks ikke til en type kontroller, og det er lettere å sette sammen disker av forskjellig størrelse, utvide arrayet, osv.

 

Søk litt på mdadm, så vil du nok finne en del info.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...