Gå til innhold

Server (VMWare, Win2k3 + Linux)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle kjøre linux som host-OS for VMWare og Windows 2k3 som klient-OS. Og litt av poenget med å kjøre RAID-1 blir jo at jeg kjører det samme på begge diskene samtidig... ja, som en backup ;)

Skrevet

Hardware valget ditt vil fungere bra. Jeg kjører noe tilsvarende i dag - med CentOS i "bånn" og men W2K3R2SP2 som klient.

Med Linux i bånn får du ikke lenger 4GB "sperren" i W2K3 standard server heller og kan utvide minnet ved en senere anledning - hvis lommeboka tillater det :)

Jeg har installert Samba på CentOS slik at jeg kan hurtig flytte over filer mellom Linux og W2K3. Jeg har da installert Samba som member server i AD domainet jeg har installert på W2K3.

Så her er det mange muligheter.

Skrevet
Jeg har da installert Samba som member server i AD domainet jeg har installert på W2K3.

ooh... spennende... dette vil jeg gjerne ha oppskriften på :)

Skrevet

Nå har jeg endelig fått delen og skrudd den sammen. Har satt opp diskene som RAID-1 i BIOS og skal nå installere Ubuntu. Da viser det seg plutselig at RAID-kontrolleren på hovedkortet ikke er en ekte HW-kontroller, noe jeg i utgangspunktet fryktet. Ubuntu-installasjonen ser nemlig ikke RAID-oppsettet i det hele tatt, men ser diskene som to separate disker :(

Alternativet da blir vel å kjøpe en PCI-E RAID-kontroller som gjør RAID-oppsettet transparent slik at Ubuntu-installasjonen faktisk bare ser én disk (evnt. at en Windows-installasjon ikke trenger en driverdiskett under installasjonen).

Er det noen som vet om noen gode og rimelige RAID-kontrollere som blir en ekte HW-kontroller slik at RAID-oppsettet blir transparent for OS?

Skrevet

Dedikerte RAID-kontrollere pleier ikke å være billige, dessverre, men du kan jo vurdere software-RAID i linux? Har ikke erfaring med det selv, men har hørt mye bra om det. Ytelsen skal være fullt på høyde med "uekte" HW-kontrollere, og det er mer fleksibelt enn både "ekte" og "uekte" HW-kontrollere. Du ikke binder deg f.eks ikke til en type kontroller, og det er lettere å sette sammen disker av forskjellig størrelse, utvide arrayet, osv.

Søk litt på mdadm, så vil du nok finne en del info.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...