Gå til innhold

Forsvunnet partisjon m.m.


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Har et problem som er svært kritisk for meg. Skulle legge inn Windows Vista i dag og jeg fant plutselig ut at min C: disk var for liten for Vista. Brukte Vistas eget partisjonsverktøy under installasjonen og valgte slette min partisjon C: på 12,5gb og min D: partisjon på 25gb. Disse to partisjonene ville ikke "smelte" seg sammen til "unallocated space" og det gikk ikke an å merge dem i installeren.

 

Avsluttet Vistas installsjonsprogram og installerte XP igjen. Tenkte at Partition Magic ville løse dette problemet ganske raskt, men den gang ei. Fikk en feilmelding "error 111" om at partisjons ID (eller var det "x":) ikke kunne leses og programmet avsluttet. Jeg fikk inn i Min Datamaskin for å sjekke en fil og til min store overraskelse er den siste (og mest kritiske/verdifulle) partisjonen min sporløst borte!

 

Partisjonen min det gjelder er partisjon F: og ligger sist på disken min. Nå som jeg har installert Vista på en ny disk jeg har kjøpt i dag så viser Diskbehandling i Vista av partisjonen min er "Free Space" - med andre ord slettet? Det som er enda sykere at at jeg har fått en ny "partisjon" på 454gb - når disken min bare er 250gb?

 

Vil jeg ved hjelp av et recoveryprogram kunne hente tilbake partisjonen min som er sporløst borte og kan jeg bare slette denne noe mistenksomme 454gb "partisjonen" jeg har fått på harddisken min?

 

 

Legger ved et bilde: Der står det andre partisjonsbokstaver siden jeg har en annen disk som primær harddisk nå. Av partisjonene kan du regne C: som partisjon 1, D: som partisjon 2, E: (downloads) som partisjon 3 og F: (den het "Lab") som partisjon 4. Til slutt en SVÆRT mystisk 454gb partisjon som jeg ikke skjønne noe av.

post-7625-1184881413_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mystisk at du har en disk på ca 688GB når du summere alle rapporterte partisjonene, men det feil når du vet at disken er ikke mer enn 250.

 

Litt for mye manipulasjon og blanding av partitonerings verktøy.

 

De partisjonene som du har tenkt å merge, så går det ikke. Part nr 2 er en del av den mørk blå felt, og den er en extended partisjon. Du kan ikke merge en primær og en extended.

 

Du må nesten kopiere data dine vekk fra disken og starte på nytt tror jeg.

.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

 

Fant en CD i mappen min med OnTrack EasyRecovery Professional jeg fikk med noe hardware jeg kjøpte og prøvde denne. Har fått igjen filene mine og nå skal jeg formatere hele disken og bruke denne som backup.

 

Saken er løst. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...