Gå til innhold

Bildekritikk: Impreza racing (HDR)


Anbefalte innlegg

Enda mer HDR. Denne gangen fra noen bilder tatt under KNA Rally Trøndelag. Motivene er to stk Subaru Impreza, kjørt av henholdsvis Mads Østberg (1#) og Anders Gøndal (2#).

 

1#

686836921_5abbf0acf7.jpg

 

2#

686827675_fda0685bc4.jpg

 

(Klikk på bildene for større versjon)

 

Fem eksponeringer brukt. Redigert i Photomatix og Photoshop.

 

Konstruktive tilbakemeldinger ønskes :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flotte HDR bilder igjen (disse og de andre postene)

Jeg syntes kanskje blåfargen spesielt på bilde nr 1 ble en smulig unaturlig, og jeg syntes du også kunne fått med mer av bilen på samme bilder. Ellers bra ;)

 

Det hadde vært veldig fint om du kunne ha svart på en del spørsmål som jeg lurer på.

 

Hvordan er framgangsmåten din? Bruker du stativ, og så bare endrer du på lukker/blender, til du får forskjellige eksponeringer, eller endrer du på AEB (Auto Exposure Balance) instilllingene? For meg virker det mest sannsynlig at du har gjort det siste, siden du har personer med i bildene også, og disse beveger seg jo hele tiden, og da er ikke resultatet alltid like bra. Det hadde vært veldig flott om du forklarte dette trinn for trinn. ;)

Lenke til kommentar

Dette tror jeg må være de første HDR-bildene jeg har giddet å sitte å se på en stund, og da må jeg jo spørre meg selv; hvorfor?

 

Jeg føler det er perspektivet, selvfølgelig sammen med HDR-effekten, som gjør disse to litt spesielle - litt som spillgrafikk, som det ble nevnt. Alle de små skittflekkene og karrosseriskadenegjør også sitt for å løfte motivet. Det som derimot ødelegger en del, og som kunne gjort motivet enda bedre om det ikke var der, er folkene og ikke minst kirka.

 

Hadde vi tatt bort de nysgjerrige "forvokste unga", så vi fikk konsentrert oss om (hoved)motivet, hadde det blitt en del bedre. Det samme gjelder for kirka, som mer enn gjerne kunne vært ute av fokus om den først skal være der. Hadde den ikke vært der, ville dog bildet hatt mer himmel, noe som jeg synes er den dårligste delen av effekten på de fleste HDR-bilder - inkludert disse.

Lenke til kommentar

Jeg synes også at perspektivet gjør mye her - kan vel regnes som klassiske, dynamiske bilbildevinkler. For min del er ikke folka og bakgrunnen så irriterende, det gir heller en tegneserieaktig reportasjestil sammen med HDR-effekten.

 

Har sett ved et par tilfeller at Photomatix takler folk som beveger seg mellom eksponeringer ganske godt - kan se ut som om programmet av og til velger kun én av eksponeringene for å gjengi personer (i bevegelse) ...

Lenke til kommentar

Stiiilig! :) Jeg likte det helt klart, som du sikkert vet selv så ser det jo ikke helt ekte ut akkurat. Ser mer tegnet ut (som tidligere nevnt)

Hvis bilde nr 2 ikke hadde hatt han kar'n rett ved siden av bilen,ikke ungen og ikke statuen på venstre side hadde det vært perfekt i mine øyne!

Men hvordan har du gjort det når du tok bildene? Har du justert blender eller lukketid i passende "hakk"?

Må nesten prøve meg på hdr en vakker dag! :)

Lenke til kommentar

Bilde #1 er best. Fått vekk folka og ryddet på venstre side samt fått litt mer av bygningen bak til høyre.

Kontrasten mellom bilene og bygningen gjør bare bilene mer interessant.

Det er jo snakk om detaljer også. Og i steinmur er det mye av det.

Endret av regga
Lenke til kommentar
(...) på det ene bet jeg meg merke i at den (liten) person på venstre side tydelig hadde et skyggebilde av seg.

Jepp, ser han nå. Burde være enkel å klone vekk sammen med statuen som stikker fram.

Jeg vet.. Sløvt av meg å ikke rette dette opp i Photoshop før jeg la de ut :blush:

 

Til dere som lurer på fremgangsmåten:

Bildene er tatt med stativ, trådutløser og ved bruk av kameraets Braketing (BKT)funksjon - satt til å ta fem ulike eksponeringer. Henholdsvis 0EV/+2EV/+1EV/-1EV/-2EV. Jeg har et Nikon D200, som tar disse fem bildene på ca 1sec når jeg setter det på kontinuerlig bildetaking.

 

En får da altså fem ulike bilder å arbeide videre med. Jeg tar RAW + Jpeg i fall jeg ønsker å gjøre noe med bildene før jeg starter opp i Photomatix. Men det går helt fint å bare bruke jpegbilder om en ønsker dette.

 

Hvis man er "uheldig" og får personer e.l. som beveger mye på seg under bildeserien er det som dere skjønner litt mer tricky å få til mergingen enn om man har et helt statisk motiv. I det nederste bildet her måtte jeg kjøre Detection=High på "attempt to reduce ghosting artifacts - moving objects/people" for å få personen til å bli en istedenfor fem skygger. Men denne mergingen ødela en god del av resten av bildet (bla himmelen og under bilen) - så etter å ha gjort tone-mappingen på den ferste mergen måtte jeg gjøre en ny merge, uten high detection på ghost reduction. Kjørte så ny tone-mapping på denne - og satte så sammen de to resultatene i Photoshop til slutt.

 

For å få den effekten jeg har valgt på disse bildene må en bruke mye "Strength" og mye "Luminosity". Ikke alt for mye "Color Saturation" og moderat med "Light Smoothing". Nå husker jeg ikke helt her jeg sitter, men jeg tror jeg satte litt opp på Microcontrast og bare helt moderat eller ingen microsmoothing. I tillegg må en justere Whitepoint, Blackpoint og gamma - slik at lyssettingen blir slik du ønsker den.

 

Et problem med Photomatix er at resultatet en får ut etter å ha lagret til jpeg til slutt skjelden eller aldri er nøyaktig det samme som det ser ut som i previewvinduet under tonemappingen. Men dette finner man ut av etter hvert. Det er bare å gjøre mange tone-mappinger - så skjønner man etter hvert hvordan det fungerer. Jeg lagrer alltid tone-mapping innstillingene mine for hvert jpeg jeg generer - slik at jeg kan gå inn i ettertid å se hva jeg gjorde.

 

Men, det er også sånn at hvert bilde lever sitt eget liv - og en tone-mapping som fungerer bra på et bilde fungerer sannsynligvis eller svært skjelden direkte på et annet bilde. Så det finnes egentlig ikke en ren fasit på hvordan tone-mappingen bør være for å få et gitt uttrykk. Tone-mappingen på de to bildene over er f.eks. ganske ulik - selv om de ser rimelig like ut.

 

I tillegg må man som regel gjøre litt justeringer i Photoshop e.l. etter man er ferdig med tonemappingen. Dette kan være fra enkel oppskarping, til mer avansert bruk av mask, layers, brush tool for å fjerne ting man ikke vil ha med o.l. Men også her lever hvert bilde sitt eget liv.

 

En får bare prøve seg frem, og så finner man ut av det etter hvert.

 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Er det en-fils-hdr fra en raw eksponering?  (i og med at folkene står i ro)

9100593[/snapback]

 

Det er også mulig å kjøre en 3 fils-hdr med raske kamera, om personene beveger seg lite... (vel å merke med raske lukkertider)

Har testet dette på 1dIII, som klarer 10 bilder i sek.....setter man opp denne til 3 bilders bracketing, og begrenser serien til maks 3 bilder, så har man fått tatt bildene man trenger på 1/3 sek :-)

 

Mer om dette her:

 

Outback Print

 

 

Det sagt, selv om man kan få mange stilige effekter med HDR, så foretrekker jeg de bildene som ikke har overdreven tonemapping. Det kan selvfølgelig gi dramatiske effekter på enkelte bilder, men personlig ser jeg nytten av å kunne øke det dynamiske omfanget, men ønsker å beholde ett naturlig preg på bildene....

Er selvfølgelig en smakssak det som alt annet innen fotografering ;)

Lenke til kommentar

Poster her de fem eksponeringene (konvertert til jpg, og nedskalert litt) for det nedereste bildet. Så kan dere som ønsker leke dere litt / komme med forslag til hva som kunne vært gjort annerledes.

 

post-41751-1184839935_thumb.jpg

post-41751-1184839926_thumb.jpg

post-41751-1184839918_thumb.jpg

post-41751-1184839910_thumb.jpg

post-41751-1184839942_thumb.jpg

 

Photmatix finner dere her.

 

Post gjerne resultater i denne tråden :)

 

Edit: Ser forøvrig at jeg med fordel kunne undereksponert bildene med 1 eller 2 EV ekstra for å fått enda mer ut av dem.. Var nok litt for kjapp i vendinga her. :whistle:

Endret av Øl_Mariachi
Lenke til kommentar
Det er også mulig å kjøre en 3 fils-hdr med raske kamera, om personene beveger seg lite... (vel å merke med raske lukkertider)

 

Jepp - vet det er mange som bruker kun 3 eksponeringer, og som oftest med 0EV/-2EV/+2EV. Men desverre takler ikke D200'en større trinn enn +-1 EV mellom hver eksponering når en kjører Braketing. For å komme ut til +-2EV må jeg derfor ta 5 eksponeringer. Av og til trenger man +-2EV andre ganger ikke. Dette ser man jo på histogrammene etter å ha tatt bildene..

 

Men selv om jeg oftest tar fem eksponeringer er det ikke alltid jeg bruker alle disse når jeg setter sammen bildet til slutt. Kan ofte hende jeg bare tar med 3 eller 4 av de..

Lenke til kommentar

Personlig syns jeg at HDR er mest "lek". Det hender at jeg tar for eks 3 bilder på stativ med bracketing og henter "det beste" fra hvert av bildene, men da bruker jeg (gradient) masks osv. Bildene må nesten se naturlige ut..

 

Når det er sagt så kan det jo bli tøffe bilder ved hjelp av HDR også, noe bildene her er et bevis på.

 

Ser at jeg på mitt Canon 1D kan ta opptil 7 bilder i "bracketing".. Kanskje jeg skal gå ut å prøve litt.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...