Gå til innhold

Konvertering av VOB fil for Pinnacle Studio


Anbefalte innlegg

Skal redigere en film med Pinnacle studio Plus 9.

 

Har lagt inn filer via capture fra eget kamea, og filene fungerer fint!

 

Problemet er som følger!

 

Jeg har også film fra kompis som filmet en del med sitt kamera, hvor kameraet benytter 1,4 GB mini DVD disker. Ved kopiering over til pc, blir da alle filene VOB filer. Disse filene går ikke å redigere med i Pinnacle, har derfor prøvd diverse andre ting etter å ha googlet litt, men uten hell!

 

Har forsøkt:

1. kalle om VOB filen direkte til mpg fil. Men fil kan ikke åpnes for redigering i Pinnacle, Trur feilmeldingen var "Studio does not support MPEG2 video format"!

 

2. Etter videre googling forsøkte jeg meg med konverteringsprogrammer, som "My Video Converter", VideoReDo Plus" og "super". Eneste resultatet jeg kunne bruke under tvil var My video converter og konvertering til mpeg1 på høyeste kvallitet. Da kunne jeg redigere, meeeen .. kvalliteten var irriterende dårlig (store firkanter på TV etter rendering!)

 

HVA KAN JEG GJØRE?

 

Probleme er at min kompis med kamera er i Sverige.. ellers kunne jeg lånt kamera og lagt inn filmer på vanlig måte via capture! Det må jo finnes en måte å konvertere på uten at all data går tapt?

 

Takker på forhånd for ALLE svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet er at min kompis med kamera er i Sverige.. ellers kunne jeg lånt kamera og lagt inn filmer på vanlig måte via capture!
Du kunne ikkje det, opptaka vert lagra i MPEG2, so det du har er akkurat slik originalen er.

 

Du kan prøve å konvertere med Super frå Erighsoft (ligg under Freeware) og/eller Virtualdub MPEG2.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
Problemet er at min kompis med kamera er i Sverige.. ellers kunne jeg lånt kamera og lagt inn filmer på vanlig måte via capture!
Du kunne ikkje det, opptaka vert lagra i MPEG2, so det du har er akkurat slik originalen er.

 

Du kan prøve å konvertere med Super frå Erighsoft (ligg under Freeware) og/eller Virtualdub MPEG2.

9092587[/snapback]

 

hmm.. har forsøkt super tidligere uten hell.. hvordan gjør jeg dette.. tidligere har jeg konvertert fra mpeg2 til mpeg1, men fikk filen fortsatt ikke inn i Pinnacle.. litt usikker på hva som er riktig instillinger da. Var mange av de!

Lenke til kommentar
I Super: Prøv å vel AVI som Output container og DV Digital video som Output video codec. Om det ikkje går kan du prøve ein annan codec, til dømes HuffYUV eller XviD.

9092773[/snapback]

 

 

Trur det fungerte jeg.. Nå er det natta.. skal teste det i morgen ettermiddag..

 

Prøvde på en liten fil nå.. og det ser veldig lovende ut!!

 

TAKKER

Lenke til kommentar
I Super: Prøv å vel AVI som Output container og DV Digital video som Output video codec. Om det ikkje går kan du prøve ein annan codec, til dømes HuffYUV eller XviD.

9092773[/snapback]

 

 

Trur det fungerte jeg.. Nå er det natta.. skal teste det i morgen ettermiddag..

 

Prøvde på en liten fil nå.. og det ser veldig lovende ut!!

 

TAKKER

9092898[/snapback]

 

Jeg får nå inn filmen med bra kvallitet (som avi fil), men får ikke med lyden.. hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å konvertere VOB-filene for å importere filmen inn i Pinnacle. Du kan lage en "falsk" AVI fra de ved hjelp av frameserving. Du mister heller ingen kvalitet på dette, og kan jobbe i full oppløsning. Jeg siterer det jeg skrev til en annen:

 

Du trenger faktisk ikke å konvertere DVD-filmen til AVI for å åpne den i Premiere (Pinnacle hos deg). Du kan lage en "falsk" AVI-fil fra VOB-filene ved hjelp av to enkle, gratis og geniale programmer. Du kan lese akkurat hvordan og hva du trenger her.

 

For å forklare enkelt og kort på norsk:

 

1. Last ned DGIndex (DGMPGDec) og VFAPI Reader.

2. Start DGIndex og åpne VOB-filene som skal ligge på kameraet ditt. Så lagre du prosjektet. Prosjektet skal nå få en ending med .D2V (eks: Video.d2v).

3. Åpne .d2v-filen med VFAPI, og trykk OK til det som kommer, og så velger du Convert. Nå skal du ha fått en AVI-fil som du kan importere fint inn i Adobe Premiere :)

 

Husk at lyden blir separert når du lagrer prosjektet ut til .d2v, så den må du importere inn også. Den skal ligge i samme mappe.

 

Men du nevnte problemer med lyden, og jeg trur at den nye lyden kan også bli et problem. Siden den nye lyden skal komme i AC3-format. Jeg ville ha konvertert den til MP3-format om Pinnacle ikke kunne åpne AC3-lyden.

 

For å konvertere lyden, siterer jeg til et annet innlegg igjen :)

 

Jeg anbefaler BeSweet. Last ned BeSweet v1.4, og så BeLight. Kopier BeLight filene inn til BeSweet mappen og erstatt nødvendige filer. Så kjører du BeLight fra mappen :)

 

Grunnen til at du trenger BeLight, er fordi BeSweet ikke kommer med noen grafisk utseende, eller sånn meny. Det er kommandokjørt (DOS basert). BeLight sin GUI (meny altså) er den flotteste og mest effektive GUI'en til BeSweet synst jeg.

 

Så er BeSweet åpen kilde :) Og er selvfølgelig gratis.

 

En meget fin tutorial finner du her.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Da har jeg jobbet litt mer med prosjektet.

 

Jeg får error når jeg skal rendre filmen!

 

"an error has occurred while rendering this file" er feilmeldingen!

 

Hvirker som pinnacle ikke tåler den falske avi-filen! Forsøkte først å brenne ut cd med prosjektet, men med filmeldingen, deretter en liten del av prosjektet med samme melding og til slutt prøvde jeg kun råfilen, altså den falske avi fila!

 

uff.. snart er bryllupet filmen skal være til.. føler jeg er litt i tidsklemma her nå.. og desperat!

Lenke til kommentar

Har du ennå litt tid igjen til brylluppet, vil jeg anbefale deg å laste ned prøveversjon av Magix Movie Edit Pro, og forsøke å redigere VOB-filene med det. Jeg fikk utallige 'error'-meldinger den gang jeg brukte Pinnacle (8), etter overgang til Magix har alt gått som smurt.

Lenke til kommentar

Og til slutt fant jeg løsningen..

 

Jeg gjorde som følger:

1. Brukte super og konverterte fra VOB til avi, men med disable lyden. Dermed fikk jeg en avi-fil, uten lyd som kunne importeres i pinnacle. avi-filene blir store og tar tid men kvalliteten som jeg var ute etter blir upåklagelig.

 

2. Deretter brukte jeg DGIndex -programmet for å få skilt ut lydfilen (wav-fil) fra samme VOB fil.

 

3. Så la jeg begge filene inn i Pinnacle Studio og rendret filmen til avi-fil. Dermed satt jeg igjen med en kjempestor (ca. 5Gb) avi-fil med lyd som igjen kunne redigeres i pinnacle Studios.

 

Tungvint og tidkrevende, men med upåklagelig resultat!

 

:dribble: :!: :D:):thumbup::w00t::yes::rofl:

Endret av perwilli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...