Gå til innhold

Pentax K10D trenger nytt objektiv til lanskapsfoto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Nå er det på tide å svi av noen kroner igjen på foto.

Jeg har Pentax K10D med kit objektiv.

Ønsker et nytt og godt objektiv til landskap/natur fotografering når jeg er på tur i fjellet.

Ser for meg vidvinkel kanskje fra 12 og opp mot 20/30mm

Eller bør jeg heller satse på 2-3 faste brennvidder?

Pris:

trenger ikke koste skjorta, men det bør være i en divisjon over kit objektivet + at jeg skal tørre å bruke det.

Hvilke filter er kjekt å ha, f.eks hvis en ønsker å øke lukkertiden på høylys dag?

Hva er foskjellen på gråfilter,polarisasjonsfilter og uv? grå=gråere/mørkere bildet? Polarisering er vel kanskje det samme som en polaroid brille, men betyr det da at en får forskjellige effekter med forskjellige farger? hvilke andre kvaliteter har så et UV filter?

Sikkert besvart før men mye enklere å spørre. :D

mvh hamort

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei og takk for svar.

Har sett litt på sigmaen ja.

Ankepunkte er vel lysstyrken.

Er det denne du mente tomsi 42.

Isåfall stiv pris, ligger ikke tokinaen på 5500 til canon/nikon.

Noen som vet om det er merkbar forskjell fra sigmaen?

Skrevet
Hei og takk for svar.

Har sett litt på sigmaen ja.

Ankepunkte er vel lysstyrken.

9087701[/snapback]

Det er den jeg tenkte på. Det er mulig den er billigere i butikk?

Tom

Skrevet (endret)

9087701[/snapback]

Sånn bortsett fra at Tokina/Pentax har ett helt trinn bedre lysstyrke på 20mm? Det er lite som er mer merkbart enn det. :)

Ut over det, så skal Sigmaen ha en del mer lystap i hjørnene enn Tokina/Pentax. I Fotografis store test av vidvinkelzoomer fikk Sigmaen karakteren "godt kjøp" for god ytelse til en hyggelig pris - Pentaxen fikk karakteren "toppvalg"

Personlig verdsetter jeg 4mm ekstra i den lange enden mye høyere enn 2mm i den korte, og ville derfor gått for Pentaxen - evt. få den importert fra HK eller USA. Man kjenner alltids noen som skal til NY...

Edit: Dersom du skal bruke objektivet utelukkende til landskap, og det på stativ, så er det en stil ganske ulik min, og det er kanskje ikke så interessant med den bedre lysstyrken, men det bør vel nevnes at Sigmaen, så vidt jeg husker fra Fotografi, aldri helt kvitter seg med lystapet i hjørnene - om dette er et réelt problem for deg må du selv vurdere.

Endret av Anew
Skrevet (endret)

9087701[/snapback]

Jeg har ikke testa noen av disse skikkelig, men har lekt meg litt med Pentaxen. Herlig objektiv å jobbe med. Ballanserer godt på K10D.

Og så har det en finesse, som etter mitt syn forsvarer prisen. Det har Quick shift, eller vha det nå heter. Du kan altså gå direkte fra autofokus til manuell fokus, bare vri på fokusen, uten å svitsje bryteren først. Veldig greit å kunne sjekke fokus på denne måten, for fokus er for å si det mildt, kritisk ved disse brennviddene. Vidvinkelbilder uten skikkelig fokus er omtrent som å spise egg uten salt. Oftest ganske kjedelige greier, om ikke detaljene kommer til sin rett.

Sigmaen er 2mm videre. Høres ikke så mye ut, men i dette området, utgjør det en del. Til gjengjeld vil de ekstra mm i den andre enden være en fordel i Pentax sin favør. Litt overlapping mellom vidvinkel og kitzoom betyr mindre objektivbytte. 12-24 er nok også betydelig bedre enn kitzoomen er på den videste enden. Ved mer overlapping, vil du ha større nytte av den kvalitetsforskjellen mellom kit og vidvinkel.

Noen rapporterer problemer med CA på Pentaxobjektivet. Men jeg greide ikke å provosere fram betydelig CA i løpet av den uka jeg lånte objektivet. Jeg tviler ikke på at den er der, men ser det overhodet ikke som noe problem, ved praktisk fotografering.

Mvh Tim Typo

Ellers så tviler jeg på at du finner særlig lavere priser enn veiledene. Handler du f.eks i USA kommer du ca 1000 kr. lavere, når mva og frakt er betalt.

Endret av fototim
Skrevet

Henger meg på her;

10-20 fra Sigma

12-24 fra Tokina

Litt avhenging av hva du trenger så finnes det også en 15-30 3,5 ex fra Sigma.

Skrevet
Sånn bortsett fra at Tokina/Pentax har ett helt trinn bedre lysstyrke på 20mm? Det er lite som er mer merkbart enn det. smile.gif

Må jo stille dumme spørsmål for å få dumme svar :D

hmmm fikk litt å dygge på nå.

Må veie litt til og fra, er litt prisforskjell.

Tusen takk for gode svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...