Gå til innhold

Hvor lenge skal man lade ny mobil?


Anbefalte innlegg

Hei dette har sikkert vært diskutert før! Men finner ikke noe når jeg søker. Men om det finnes "hundre" linker så setter jeg pris på linker.

 

Jeg spørr fordi det svirrer så mange ulike meninger.

Noen hevder hardnakket at ny mobil skal ladet minst 12 timer.

Andre stoler på at de er "fulle" når batt. symbolet viser fult!

 

Hva er riktig?

 

Skjønner ikke at det kan være sundt for batteriet å lades etter det skal være fult?

 

Setter pris på oppklaring her.

 

Snakkes.

Endret av cemik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Dette er, som du selv antyder, vært snakket om mye. Det som er riktig er at nye batterier av typen Lio-Poly trenger ikke å lades i mange timer første gangen - å lades til batteriet er fullt holder.

 

Det som derimot er farlig er å bruke mobilen til batteriet er dødt, for så å ikke lade det opp igjen. Batteriet vil lades ut selv om mobilen er skrudd av, og resultatet vil bli at du ALDRI vil få ladet det opp igjen (kan skje).

 

Så, lad gjerne batteriet når det er 40% igjen, og ta ut laderen når batteriet er fullt. Du kan gjerne la det stå til lading også, for de nye batteriene har avansert elektrisk utstyr som kutter ladingen når det er fullt.

 

Denne artikkelen til Amobil.no tar for seg dette i detalj (nok detaljer i hvert fall). Ikke tenk må det som står av NiMH batterier, har du en ny telefon er sjansen for at du har et Lithium batteri er 99,99%.

Endret av above_trutth
Lenke til kommentar

Har selv oppfatningen om at man lar den stå noen timer ekstra første gangen og senere venter til mobilen er utladet før man gjør det igjen. Har hatt en del mobiler og syns jeg merker at batteriene holder bedre når jeg gjør det på den nevnte måten.

 

Skal innrømme jeg ble forvirra når jeg leste i manualen for W610 hvor det står at den skal lades i kun 2.5 timer. Virka som veldig lite for første gangen.

Lenke til kommentar

Takker for raske svar.

 

Fikk jo svar på det jeg lurte på i den artikkelen.

Holder meg til manualen ang. førstegangs lading og videre er det jo tydeligvis ikke så farlig.

Får HTC S710 i morgen og den skal være med på tur. Går utifra den har lithium-basert batteri så da er det jo bare å lade i "hytt og pine"

 

Snakkes.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng i å "lade" etter at telefonen sier at batteriet er fult. Hvis den sier at det er fult stopper den ladingen uansett om man har ladekabelen i eller ikke. Det er elektronikken i telefonen som bestemmer ladingen og ikke om man har i ladekabelen eller ikke.

 

For "lenge" siden når det ikke var inteligente ladekretser i mobilen var det slik at den skulle stå lenge med ladekabelen i.

 

 

space

Lenke til kommentar
Det er ikke noe poeng i å "lade" etter at telefonen sier at batteriet er fult.

 

Jo, det er faktisk et poeng i det.

Etter at den er full-ladet, kobler den av og etter hvert vil den starte 'klatt-lading', noe som bygger opp cellene i batteriet og vil gi det bedre levetid.

 

Jeg anbefaler alltid å lade over natten når man skal lade en mobil. Lad den gjerne allerede på 40% igjen slik above_trutth nevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...