Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til å velge språk på VGS.


Anbefalte innlegg

Hei :)

Fikk nettopp vete ka skule eg kom inn på, og no skal eg velge det andre framandspråket.

Eg hadde tysk på ungd.skulen. Går det an å ta tysk nivå 1 på vgs da??

Det stod i det brevet eg fikk at det normalt ikkje gjekk an å ta tysk nivå 1 opp at.

So no har eg begynnt å lure på Spansk, eg veit ikkje om eg orkar å lese meir tysk, spesielt ikkje nivå 2. Det må vere vanskleg, eller ka seie dokke som har hatt det??

 

Takk for hjelpa:)

Endret av bryggern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tro meg,det beste for deg er å fortsette med tysk da du har et bedre grunnlag for det. Hvor mange år hadde du tysk på ungdomskolen?

 

Jeg gjorde selv feilen å bytte fra tysk til spansk da jeg begynte på videregående,resultatet var 3 første året og 1 andre.

 

Så klart kan jeg si det har en del med min skole og min egen innsats å gjøre,men syns selv det er mye lettere å fortsette med ett språk man har hatt på forhånd.

Lenke til kommentar

Tre år?Da trenger du ikke ha det like lenge på videregående,men er ferdig etter to år(Muligens ett). Men hvis du fikk gode karakterer i tysk så vil det være en skikkelig fordel for deg å fortsette med det.

 

Ellers får du bare tenke over om du er villig til å pugge nok på et nytt språk og om du har lett nok for å lære. Kan godt hende overgangen går som ingenting for deg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde tre år med tysk på ungdomsskolen og valgte tysk 1 på vgs til tross for dette.

 

Snakk med rådgiveren på skolen hvis de nekter deg å ta tysk 2. Fortell at du har hatt vanskelig for å konsentrere deg i tysktimene og føler du må få alt på nytt igjen og at du mangler grunnlaget for å velge tysk 2 men at du allikevel ønsker å lære deg tysk.

 

Tysk er helt greit å ta. Spansk og fransk er like nytteløst som tysk - er engelsk som gjelder, men mindre du skal feriere på avsideliggende steder av Sør-Amerika el lignende... He, he, he!

 

Tysk er drittkjedelig men greit å ta siden du tvinges til å velge et språk. Enkelt. Har du sånn halvveis grunnlag fra ungdomsskolen kan du få en femmer uten å gjøre en eneste hjemmelekse første året (det var i hvert fall tilfelle med meg).

 

edit: Er verdt å få med seg at både tysk 1 og tysk 2 er to år nå.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Jeg hadde selv tysk 3 år på vidregående, og var dritt lei.. Hadde 5 men allikevel, orka ikke mer.. Begynte da med spansk, og det er noe jeg ikke angrer på i det hele tatt.. Hvis du er lei tysk, vil jeg anbefale deg å ta spansk.. Mange av kompisene mine hadde 5 i tysk på u-skolen, og fikk 2 nå pga av at nivået er mye høyere.. Men som sagt, det er opp til deg

Lenke til kommentar

Tysk er ikke et verdensspråk, men det er spansk.

 

Spansk er vel verdens 3. største språk (snakket av 322 299 171 personer, tysk er snakket av 120 000 000), og det vil definetivt være mer bruk for det senere i livet :) Ikke bare på ferieturer, men også i jobbsituasjoner osv. Du vil også se mer attraktiv på jobbmarkedet med 3 språk (tysk, eng, og spansk hvis du velger det), hvis dette kan ha noe å si med jobben.

Lenke til kommentar

Jeg valgte å fortsette med tysk på videregående og angrer lite på det. Hadde ganske middels forhold til tysk fra ungdomsskolen og valgte egentlig bare tysk for å slippe å ha 3 år med språk på videregående. Det som viste seg var at tysk ble mye mer interessant etterhvert som jeg ble flinkere og behersket det bedre. Jeg tror det er mye bedre å kunne to fremmedspråk godt, enn et godt og to middels/dårlig. Jeg kan kommunisere greit med tysktalende, kjenner ingen som tok spansk som kan kommunisere greit med spansktalende.

 

Dessuten er det utrolig greit å kunne tysk når man er på ferie i østeuropa og kommer over folk som ikke snakker engelsk :)

Lenke til kommentar
Tysk er ikke et verdensspråk, men det er spansk.

 

Spansk er vel verdens 3. største språk (snakket av 322 299 171 personer, tysk er snakket av 120 000 000), og det vil definetivt være mer bruk for det senere i livet :)

9094539[/snapback]

 

Det er rent vrøvl at han 'definitivt' vil få mer bruk for spansk enn for tysk - spesielt også i jobbsammenheng. Hvis du ser på hvilke land vi driver mest handel med av tysktalende land og spansktalende land er det selvsagt at spansk ikke er noe språk 'du definitivt vil få mer bruk for i jobbsammenheng'. Dessuten, hvis han ferierer i vanlige, europeiske land, er sjansen like stor eller større for at han får bruk som spansk som tysk, mener jeg. :)

 

edit: Men er viktig å understreke at det ikke handler om hvilket språk som han har mest bruk for, men hvilket språk det er minst arbeid med/lettest å få en god karakter i.

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Et lurt tips når det gjelder tysk er å prøve å snakke det så mye som mulig. I tyskundervisningen slik den er lagt opp i dag, er det egentlig alt for lite snakking. Det blir mest lesing og skriving og pugging av regler, mens det du lærer aller mest språk av er å faktisk prøve å snakke det. Altså improviserte samtaler, ikke bare høytlesning. I det siste halvåret jeg hadde tysk fikk vi ikke lov til å snakke norsk, alt skulle foregå på tysk. Jeg har aldri lært så mye språk så raskt som i det halvåret.

Lenke til kommentar

Det er mulig å få tatt C-språk, nivå 1 på videregående, selvom du har hatt det i 3 år på ungdomsskolen. Om man tenker taktisk er det dette du bør gjøre. Jeg valgte det (måtte krangle litt med ene læreren, men sa at jeg sugde så jævlig i tysk at det hadde vært håpløst å tatt nivå 2). Slækkan hele året og fikk 5.

Lenke til kommentar

Jeg hadde hatt tysk de 3 årene på ungdomsskolen, og var ikke noe spesielt flink. Men hadde ikke lyst og ha det 3 år på vidregående så tok b-tysk, det vanskelige. Det var en stor feil. Fikk 3 det året, Men heldigvis dro jeg til Rådgiveren vår og spurte om jeg kunne 2.året få bytte til lett tysk og ha sammen med di andre og det fikk jeg :D Hadde Bedriftsøkonomi i tilleg så hadde tysk bare 2 år uansett, og skal altså slippe det i år:D Hadde till og med samme boka 1 og 2 året :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...