Gå til innhold

Bildekritikk: Lomo style ..


Anbefalte innlegg

Har eksperimentert litt i PS for å få den nenvte effekten på noen bilder.

I kortfattet oppsummering består det av å redusere kontrast, legge på vignettering, justere curver på rød/blå for å få ønsket fargetone, importert en texture, lagt på 'light streaks' (lys som har kommet inn på filmen) og tweaket fargene ytterligere litt.

Av de jeg er mest fornøyd med av disse er vel det første (vannbroa)

 

 

 

 

 

 

 

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det første bildet er absolutt det beste, men det var allerede et bra bilde før du sølte photoshop over det.

 

og for ordens skyld; lomo har overmettede farger og kontrast, ikke redusert...så prøv igjen.

9073967[/snapback]

 

Du har nok rett...i begge tillfeller. Fulgte en tutorial og ved litt nærmere undersøkelser ser lomo litt annerledes ut. Ja, ja...okke som.

Lenke til kommentar
og for ordens skyld; lomo har overmettede farger og kontrast, ikke redusert...så prøv igjen.

9073967[/snapback]

Enig i det. Som Lomo-bruker siden 1992 har jeg erfaring med Lomo som et fargerikt og relativt skarpt kamera, så tittelene blir skivebom. Lomo LCA var en så og si komplett kopi av Cosina GX2, som riktignok hadde litt bedre objektiv, men likefullt et seriøst lite kamera som er kapabelt til skarpe og veleksponerte bilder, selv med lysbildefilm. Selv fikk jeg nesten helt nøytrale bilder med Agfa CT 100. Cosina CX2:

http://www.camerapedia.org/wiki/Cosina_CX-2

Feilinformasjonen til side; jeg likte bildene, dvs de to første. Det to siste ble litt uinspirerende, bare to dårlige bilder som man forsøker å gjøre noe bedre ut av i Photoshop. De to første, derimot, var veldig bra emuleringer av Holga eller Diana, og andre plast/bakelitt-konstruksjoner. Disse er ofte preget av nedsatt kontrast på grunn av lyslekasjer, striper og missfarginger grunnet det samme, og en veldig dårlig optisk skarphet samt en dødelig fæl vignettering, fordi det er satt sammen og konfigurert av aper, eller spastiske lsd-ofre. Jeg synes de to første inneholder alle kvalitetene som et skikkelig toycambilde bør ha, inkludert velvalgte motiver. En vellykket lek med en ekstrem genre som proffe fotografer bruker sin fritid på å dyrke.

Håper å se flere eksperimenter innen genren fra det i fremtiden, for du viser tydelig at du behersker estetikken en smule, i alle fall.

Bare kutt ut å disse vår kjære jernklump, Lomo LCA. Et lomografisk bilde kan man til nød kalle det, siden The Lomographic Society ser ut til å forsøke å kuppe hele toycam-genren. Ikke gi disse grådige sveitserene den gratisreklamen for deres branding, men kan det det er: Et toycam-bilde, type defekt Holga/Diana.

Lenke til kommentar

Takk for mye bra info her PM! Det er de første spede forsøk på effekten, og det er vel heller langt fra alle motiv det passer å la seg behandle på denne måten.

Selv om jeg kunne endret tittelen og åpningsinnlegget, lar jeg det være siden det blir klaret opp såpass bra som du gjør det her ,)

Lenke til kommentar

Det er nok de beste valget, ragamuffin. Ellers blir trådene våre helt uforståelige, og da er det mye bedre at hele bildet kommer frem. Cudos for det valget. Mange ville nok kanskje bøyd av, for å virke som om man ikke kan ta feil på noen områder. Det krever mot å stå fram naken på bildekritikken, og man er jo en skikkelig mann, eller hva, ragamuffin?

Lenke til kommentar
Selv om jeg kunne endret tittelen og åpningsinnlegget, lar jeg det være siden det blir klaret opp såpass bra som du gjør det her ,)

9074428[/snapback]

Jeg ser heller ingen grunn til å endre tittel - som du sier, har du lest om Lomo og latt deg inspisere. Og mang av oss har lært noe nytt idag. (selv om jeg må innrømme at dette blir helt på siden av det jeg prøver på: Få skarpe bilder med fine farger og fint utsnitt...)

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprinnelig hadde jeg tenkt å legge ut bildet av vannbroa (i sammenheng med ei oppgangssag i Gjersjøelva i Oppegård.

Fargetonene er veldig svake og tilfører egentlig lite til bildet og motivet er veldig s/h etter min smak, så jeg går for det.

 

f/13, 1/2s

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Likte godt bilde 1 og 2. De er nok ikke helt lik resultatet man gjerne får fra leketøyskameraer som Diana og Holga; men synes definitivt du er inne på noe. De blasse fargene minner meg mest om polaroid og lyslekasjene minner meg mest om noen pinholekameraer jeg har laget i papp. Med litt mer smell i fargene og litt mer kantuskarphet og vignettering er du iallfall inne på noe som kan minne om holga :)

Lenke til kommentar
Jeg fikk ingen lyslekasjer i mitt pinholekamera, men så bygde jeg også i tre :p

9078861[/snapback]

 

var bare latskap av meg dette her. strikk hadde løst hele problemet... :) men synes faktisk at lekasjene ble litt sjarmerende - så lenge de ikke brenner ut filmen helt vel å merke.

 

- å prøve meg på kontrollerte lyslekasjer derimot har jeg ingen planer om!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...