Gå til innhold

11 grader forskjell på kjernene normalt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket program bruker du til å lese av temp.?

 

Det høres litt rart ut. De burde påvirke hverandre nok til å utjevne en forskjell på hele 11°C. Det kan dog tenkes at du har ett eller flere programmer som kun kjøres på den ene kjerna. Dette kan du sjekke ved å se på "affinity" i task manager (jeg vet ikke hva det heter i norsk windows).

Lenke til kommentar

Hm. Merkelig. Tross alt så "bor" jo begge kjernene innenfor en og samme fysiske brikke. Og svært nær hverandre. Termodynamikkens lover burde jo ha sørget for utjevning. Ti grader forskjell virker ikke nettopp sannsynlig...

Endret av Oldie
Lenke til kommentar

Er ikke umulig det. Hadde en opteron 175. Den ene kjerna blei 8-9 grader vamere under stress testing.(overklokket)

Og da var det med korrekt påført pasta, kjøleren lå ikke ujevnt med cpuen.

Sjekk dette.

Ihs`en kan også være satt på litt skjeivt fra fabrikken.

 

Ellers kan det jo være att den ene kjernen faktisk ikke er like "god" som den andre og utvikler mere varme.

Lenke til kommentar

Ok. Da utfordrer jeg dere med dobbeltkjerneprosessor til en liten uhøytidelig undersøkelse: Last ned SpeedFan og sjekk ut for en stund. Jeg har aldri vært over to grader forskjell på de to kjernene i prosessoren over tid. Take the test og gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Ok. Da utfordrer jeg dere med dobbeltkjerneprosessor til en liten uhøytidelig undersøkelse: Last ned SpeedFan og sjekk ut for en stund. Jeg har aldri vært over to grader forskjell på de to kjernene i prosessoren over tid. Take the test og gi tilbakemelding.

9069904[/snapback]

 

Speedfan måler jo veldig mye feil, i motsetning til CoreTemp og Everest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ok. Da utfordrer jeg dere med dobbeltkjerneprosessor til en liten uhøytidelig undersøkelse: Last ned SpeedFan og sjekk ut for en stund. Jeg har aldri vært over to grader forskjell på de to kjernene i prosessoren over tid. Take the test og gi tilbakemelding.

9069904[/snapback]

 

Speedfan måler jo veldig mye feil, i motsetning til CoreTemp og Everest.

9073737[/snapback]

 

Feil.

Speedfan viser det samme som Coretemp / Everest i de aller fleste tilfelle.

Dvs.:

Såfremt alle program identifiserer/leser av korrekte registre via Bios så viser alle progs samme tallverdier.

Forskjellen mellom f.eks. Everest og Speedfan er at Everest gjør en kvalifisert gjetning (som regel korrekt) på "label" for de ulike sensorverdiene.

De som er helt "på jordet" vises ikke (Speedfan viser alt av fra "detected sensor registers").

Coretemp er jo "råsimpelt" og leser kun av dokumenterte registere på CPU (via Bios). Her brukes i tillegg en offset fra "maxtemp" (som det er noe "dissens" på korrekthet av).

 

Ellers er det som regel godt samsvar mellom kjernetemp, men som noen har erfart:

Enkelte ganger kan det være opp mot 10 grader forskjell under load.

(Jeg har etterhvert hatt mange dual cores både fra AMD og Intel, og som regel viser de nokså lik temp).

Så kan man spekulere om årsaken. Jeg tror noen over her har noen gode teorier.

:)

Lenke til kommentar
Tja, min Q6600 har disse temp: De er målt med coretemp, romtempen er 22.2C

Det er folding@home som kjører på den maskinen.

 

core#0 54C

core#1 51C                                           

core#2 54C

core#3 52C

Edit: Ops, du sa dobbel, så her er den ene:

 

core#0 41C

core#1 41C

 

Er en E6700.

9070039[/snapback]

 

Over 50C på Idle? Ja det sies at quad cpuer er varme..

Hva har du under f.eks spilling da?

Lenke til kommentar

CPU #1 / Kjerne #1 51 °C (124 °F)

CPU #1 / Kjerne #2 48 °C (118 °F)

CPU #1 / Kjerne #3 46 °C (115 °F)

CPU #1 / Kjerne #4 44 °C (111 °F)

 

 

her min temp på idle på 2 av kjernene og 2 har 40% load.

 

det kan blir lett 15-20c forskejll på kjerne ja

Lenke til kommentar

(Disclaimer, har ikke lest hele tråden)

 

Jeg vil gjøre deg obs på at du ikek kan måle forskjellen på coreene ved midnre du laster dem helt likt. med andre ord bør du bruke f.eks. prime95 og laste programmet 2 ganger, og kjøre dem på hver sin CPU med en stresstest (programmet har en velger der du kan velge hvilken kjerne den kjører på).

 

Hvis ikke, så selv om du idler så kan det bety at ene CPUen jobber med alt i bakgrunnen (selv omdet ikke er mye) mens den andre idler helt, og dermed får du fort 11celcius forskjell.

 

men 11celcius er ikke helt abnormalt uansett. Det er mer enn gjennomsnittlig ja, men ikke utenfor det vil kunne regnes som vanlig dersom heatsprederen har litt dårligere kontakt på ene kjernen i forhodl til den andre. Det er ikke farlig for CPUen, men kan sikkert begrense litt hvor raskt du kan overklokke i frohold til om de var bedre balansert i forhold til hverandre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...