Gå til innhold

Forskjell på ubuntu og debian


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ubuntu er basert på debian, men debian er laget for stabilitet, så det tar veldig lang tid før det kommer nye oppdateringer, ting skjer generelt sakte i debian (utviklingsmessig). Ubuntu er innovative, og prøver å blande stabilitet, brukervennlighet og være moderne samtidig. De lykkes ganske godt, men debian er noe mer stabilt enn ubuntu.

Lenke til kommentar
Ubuntu er basert på debian, men debian er laget for stabilitet, så det tar veldig lang tid før det kommer nye oppdateringer, ting skjer generelt sakte i debian (utviklingsmessig). Ubuntu er innovative, og prøver å blande stabilitet, brukervennlighet og være moderne samtidig. De lykkes ganske godt, men debian er noe mer stabilt enn ubuntu.

9067378[/snapback]

 

Det ble kansje litt svart og hvitt her, ting går ikek sakte i Debian de har bare en annen filosofi når dte kommer til release, Ubuntu har release hver 6. mnd hele tiden, Debian gir kun ut release når utviklerne mener den er klar.

Lenke til kommentar

En ting som også kan føre til at Debian slipper releaser seinere, er at de støtter en del flere arkitekturer enn Ubuntu. Vet det var noen diskusjoner hos Debian-folka om de skulle droppe noen, men usikker om det har blitt gjort. F.eks støtter de IBM mainframes (S/390), mens Ubuntu nøyer seg med vanligste arkitekturer.

Lenke til kommentar

ok ok ok stabilt og ulik slippsyklus osv.

 

Men hva er *realitets*-forskjellen mellom OS-ene? Har ubuntu andre oppsettfiler? Annet init-system? Hvis jeg leser om noe i debian-dokumentasjonen om hvor oppsettfiler ligger og hvordan de funker osv - kan jeg da regne med at det er slik på ubintu også? Er filtrærne like? Er init-systemet likt?

 

Begge bruker apt-get, men kan de bruke repositryene til hverandre? Kan jeg apt-gette ting fra en eller annen ubuntu-utgave fra debian?

 

Men mye er vel likt - hva er *forskjellen*, det er det jeg lurer på. For ubuntu må vel være noe mer enn bleeding-edge-gone-debian (det kalles jo debian unstable).

Lenke til kommentar

Ubuntu har naturlig nok en ganske lik struktur som Debian, og den har arvet mye snacks fra Debian, slik som apt-get og Synaptic (etter min mening det klart beste GUI for pakkebehandling).

 

Men Ubuntu er mer enn en ferskere Debian. Ubuntu-releasene er jo også støttet en god stund, spesielt Dapper Drake som kom for et år siden, som er en såkalt LTS (=Long time support) versjon. Sånn sett skiller jo Ubuntu seg drastisk fra å bruke Debian unstable, som ikke akkurat er anbefalt til "production bruk".

 

Ubuntu er også veldig orientert mot desktop, og satser på å gjøre det enklere å komme igang. Der ligger den klart foran Debian, selv om også Debian har fått en litt mer fancy installer i de siste versjonene (nyeste har til og med GUI ;) ). Ubuntu ligger likevel mange hakk foran, med veldig enkel liveCD-basert installasjon, og den setter opp det meste automatisk, f.eks. multimedia-codecs og proprietære drivere.

 

Sånn sett ligger Ubuntu i samme gata som distroer som Fedora, openSUSE osv., men siden den er basert på Debian har den et mye større utvalg av ferdige pakker. I de andre distroene må man mye oftere ty til tredjeparts repositories eller kompilere selv. Det er etter min mening en av Ubuntus største fordeler. Ellers syns jeg kanskje openSUSE og Fedora ser lekrere ut "ut av boksen".

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Men hva er *realitets*-forskjellen mellom OS-ene? Har ubuntu andre oppsettfiler? Annet init-system? Hvis jeg leser om noe i debian-dokumentasjonen om hvor oppsettfiler ligger og hvordan de funker osv - kan jeg da regne med at det er slik på ubintu også? Er filtrærne like? Er init-systemet likt?

9068981[/snapback]

Begge følger vel «Linux Standard Base», slik at filene ligger samme sted osv...

 

Men Ubuntu bruker vel en del firmware som ikke er helt fri og legger ved noen drivere som har åpen kildekode, men allikevel ikke er fri programvare, for å øke kompatibilitet (men på bekostning av, bl.a. sikkerhet).

 

Begge bruker apt-get, men kan de bruke repositryene til hverandre? Kan jeg apt-gette ting fra en eller annen ubuntu-utgave fra debian?

9068981[/snapback]

Du kan skifte ut Ubuntu kilder med Debian kilder eller omvendt i sources.list, men du kan få problemer på grunn av binærinkompatibilitet.

 

Men mye er vel likt - hva er *forskjellen*, det er det jeg lurer på. For ubuntu må vel være noe mer enn bleeding-edge-gone-debian (det kalles jo debian unstable).

9068981[/snapback]

Ubuntu patcher nok kjernen mer, har liveCD, osv...

 

Ubuntu henter fortsatt pakkene sine fra Debian unstable, slik som Debian testing og stable også gjør... Men Ubuntu er lettere å ta i bruk. Og Ubuntu er ikke Debian unstable.

 

Wikipedia:

Ubuntu

Debian

Lenke til kommentar
Ubuntu er også veldig orientert mot desktop, og satser på å gjøre det enklere å komme igang.

9069044[/snapback]

 

Men bra for desktop != nybegynnervennlig - synes nå jeg da. Hva med geekene, de har gjerne en desktop de også? Og klarer seg fint uten grafisk installer og GUIer som abstraherer vekk OSet.

 

Jeg sitter igjen med inntrykket at ubuntu er mye debian i glanspapir.

Lenke til kommentar
Ubuntu er også veldig orientert mot desktop, og satser på å gjøre det enklere å komme igang.

9069044[/snapback]

 

Men bra for desktop != nybegynnervennlig - synes nå jeg da. Hva med geekene, de har gjerne en desktop de også? Og klarer seg fint uten grafisk installer og GUIer som abstraherer vekk OSet.

 

Jeg sitter igjen med inntrykket at ubuntu er mye debian i glanspapir.

9071572[/snapback]

Det er ingen som tvinger noen til å bruke Ubuntu, og du er ikke i målgruppen for Ubuntu. Hvis du vil lese om kvinnemoter, kjøper du ikke Vi Menn.

Lenke til kommentar

Ubuntu/Kubuntu har en svært "pyntet" versjon av Gnome/KDE i forhold til Debian. Ting er lagt opp til å kreve et minimum av tweaking for å komme i gang å bruke systemet, dvs til skriving, surfing, sende epost osv. Dette gjør ubuntu egnet for alt fra den ferskeste nybegynner til den mest hardcore geek, avhengig av hva man ønsker å bruke tiden sin på. Er man typen som liker å tweake og grave i systemet for å få ting tilpasset seg selv og funke så optimalt som mulig, så velger man selvsagt ikke Ubuntu.

 

Ubuntu har som sagt releaser oftere enn Debian. Dette gjør ikke nødvendigvis Ubuntu mer ustabilt. Husk at Ubuntu har Canonical i ryggen, som selger support for Ubuntu og betaler utviklerne/maintanere. Ubuntu har også et enormt community, noe som gjør at bugs blir rapportert og fikset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...