Gå til innhold

Hvordan Definere kleptomani.


Anbefalte innlegg

Okey.

ER det noen som kan fortelle meg forskjellen på en kleptoman og en tyv.

Det jeg vet er at en KLeptoman føler at han må ta det og en Tyv derimot bare tar de, er dette rett?

 

Er det forskjellige straffer?

 

 

 

(dette var noe som bare surret rundt i hodet mitt en dag,og derfor lurer jeg på hva dere mener :) .)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JFGI

 

Kleptomani er en sykdom, en adferdsforstyrrelse, hvor man tiltrekkes til å ta ting som ikke er sitt, altså stjele, som oftest ubevisst eller bevisst under sterk fristelse til å gjøre det. En kleptoman har ingen kvaler om eiendomsrettigheter, og kan se på alt – hvis bevisst – som sitt, og at ingen andre eier det. Som oftest blir det imidlertid gjort som behov for spenning eller bare helt automatisk, uten at de vet hvorfor.

 

Det kan være mange grunner, former og sorter for kleptomani, men alle er å ta noe som ikke er sitt, uansett om noen eier det eller ikke.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar

Har ingen konkret definisjon på det, men slik jeg har oppfattet det så stjeler 'tyver' for verdiens skyld, mens kleptomane kun stjeler fordi de føler en trang til det.

 

Jeg tviler på at det blir tatt hensyn til om man er kleptoman eller ikke når man utmåler straffen for handlingen, men dersom kleptomane blir tatt for noe så er det sansynligvis bare småtterier de har stjålet - mens tyver kan ha vært og tømt hele lageret på elkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...