Gå til innhold

Trådløst nettverk til Arch Linux


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bestemte meg her om dagen for å prøve meg på Arch Linux. Jeg har da et trådløst nettverkskort som heter Intel® PRO/Wireless 2200BG Network Connection. Har lest en del rundt og sett at man må fikse litt her og der. Jeg får til nettverk med kabel (bruker da dynamisk IP). er det noe som det noen som vet hvordan det skal gjøres?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å legge inn firmware for kortet ditt om du ikke har gjort det allerede:

pacman -Sy ipw2200-fw

Ellers hjelper det sikkert å lese litt om "iwconfig"-kommandoen.

 

(Har et tilsvarende oppsett selv, men har ikke somlet meg til å få wirelessen opp enda, da jeg ikke bruker det så ofte.. så jeg har ingen step-by-step guide.. enda :) )

Lenke til kommentar

Hmmm... Så ikke at man måtte bruke windows driver i den wikien. Har nå installert wireless_tools og ipw2200-fw, noen som vet hva jeg skal gjøre så? Søkt meg i jel på google i går kveld og fant ikke noe som jeg kunne bruke (tror jeg).

Lenke til kommentar

Ja, altså jeg har som jeg skrev installert ipw2200-fw og da wireless_tools. Når jeg skriver iwconfig står det på eth1 at jeg er koblet til riktig nettverk. Skriver jeg "ping www.google.no" kommer denne meldingen: "unknown host www.google.no".

 

Men er jeg da klar for å installere networkmanager? I så fall, er det noen spesiell måte man gjøre dette på eller er det bare å installere via pacman? Har nemlig ikke gui akkurat nå :ermm:

Lenke til kommentar
Jepp, funka å pinge google når jeg skrev "dhcpcd eth1". Men hvordan får jeg den da til å starte nettverket hver gang jeg logger på uten å måtte skrive den kommandoen?

9054345[/snapback]

 

Åpne rc.conf og legg til navnet på interfacet under "INTERFACES=()" slik at det blir noe liknende (jeg antar at interfacet heter eth1:

 

INTERFACES=(lo eth0 eth1)

 

Legg så til følgende i samme fil:

 

WLAN_INTERFACES=(eth1)
eth1="dhcp"
wlan_eth1="eth1 essid navnet_på_nettverket key eventuell_krypteringsnøkkel"

 

Bytt om eth1 med navnet på ditt trådløse interface. Husk og ta backup av fila, for jeg er ikke sikker på at syntaksen over er riktig ...

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Skal prøve det når jeg har fått i gang GNOME ;-) Takk for hjelpen!

 

Har faktisk fått problemer med å installere GNOME. Etter jeg har installert Xorg, gnome-desktop og gnome-extras får jeg ikke startet X. Jeg brukte "hwd" til å sette opp xorg.conf og har installert grafikkortdriveren min og måtte da legge til noe i xorg.conf. La også til fam, hal, portmap og dbus gdm til i DEAMONS i rc.conf. Noen som ser noe jeg har glemt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...