Gå til innhold

Hvordan kjøre i trearmet rundkjøring?


MrMinit

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Hvordan skal man kjøre gjennom rundkjøringen ved Bakke parkeringshus i Trondheim, når man kommer fra Bakke bro og skal til venstre i rundkjøringen og opp Nonnegata etterpå? På illustrasjonen; fra A til B.

 

Skal man følge det lilla sporet; legge seg i det innerste feltet i rundkjøringen - og bytte felt på vei ut (trolig ikke alltid det går pga. bil i ytterste felt og vikeplikt ved feltskifte).

 

Skal man følge det turkisfargede(?) sporet; legge seg i det innerste feltet i rundkjøringen og kjøre ut i det samme, men bytte felt rett etterpå.

 

Skal man følge det mørkeblå sporet; legge seg i høyre felt gjennom hele rundkjøringen og blinke seg ut i "riktig" felt.

 

 

 

Jeg ber dere merke dere at det ikke er særlig mye trafikk fra veien som kommer inn fra høyre på illustrasjonen, og derfor bør man kanskje velge mørkeblå trasé? I det feltet man kommer ut i ved den mørkeblå traséen er det forøvrig påbudt å svinge til høyre opp Nonnagata.

 

På forhånd takk :)

post-73625-1184091756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veien deler seg jo i to felt rett ved p-huset. Skal jeg opp nonnegata legger jeg meg alltid til høyre her og kjører utsiden av rundkjøringen og ut i høyre felt i innherredsveien.

 

Skal du derimot rett fram blir det enklest å legge seg i venstre felt og kjøre "innsiden" av rundkjøringen, da det blir kollektivfelt i høyre fil etter at man passerer krysset med nonnegata.

 

Slik slipper man unna med minst mulig feltskift

 

Edit: kjører du det lilla sporet så må du passe på at det ikke ligger biler der fra før, for da skifter du felt på vei ut av rundkjøringen. Dette er en dårlig løsning for å manøvrere seg gjennom denne rundkjøringen.

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så skal du legge deg etter hvordan du skal kjøre, akkurat slik som kryss, du legger deg slik at når du kommer til svingen du skal inn til så ligger du rett.

 

Hold deg til høyre slik at du kan følge veien helt rundt og at du ikke trenger å bytte felt et par meter etter rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...