Gå til innhold

x*100/133fsb FSB

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kva er fsb??

På Biosen har eg mulighet til å velge mellom 12*100fsb eller 9*133fsb.

Eg har en amd athlon 1200mhz 266bus eller.no

No har eg den på 133*9fsb

Kva er forsjellen????

[ Denne Melding var redigert av: skybiz på 2001-12-30 16:55 ]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Quote:

On 2001-12-30 16:54, skybiz skrev:

Kva er fsb??

På Biosen har eg mulighet til å velge mellom 12*100fsb eller 9*133fsb.

Eg har en amd athlon 1200mhz 266bus eller.no

No har eg den på 133*9fsb

Kva er forsjellen????

[ Denne Melding var redigert av: skybiz på 2001-12-30 16:55 ]

med 12*100 fsb får du en klokkefrekvens på 1200, mens med 9*133 fsb får du en klokkefrekvens på 1197, ikke mye forskjell d.

Skrevet

Quote:

skybiz skrev (2001-12-30 16:54):

Kva er fsb????

Sakset fra http://www.hardware.no/guider/ord/f.html:

"FSB: Front Side Bus er den interne hastigheten på hovedkortet. Celeron bruker en FSB på 66MHz, PIII/Coppermine bruker 100/133 og Athlon bruker 200 MHz. Desto høyere hastighet desto raskere kan CPU og andre komponeneter kommunisere (de får større båndbredde)."

Dog ikke helt riktig, siden Celeron etterhvert har kommet seg over på 100 MHz FSB og Athlon 266 MHz (eller 133 MHz DDR).

Skrevet

fsb er FrontSideBus.

MHz på denne sier hvilken hastighet

RAM arbeider med f.eks 133MHz.

Når du bruker 9*133MHz vil hastigheten på

prosessoren være 9 ganger minnehastigheten

Skrevet

produktet av 12*100 er jo litt mer enn 13*133, men siden fsb'n er 133 mot 100 så tror jeg du skal la det være som det er; altså 13*133

Skrevet

Hehe :smile:

ja... går det and å overklokke på denne måten?

og i so fall, kan eg overklokke so langt som det går berre ikkje temp. blir for høg?

Skrevet

akkurat det lurer jeg på også :smile: det bør jo gå an det, være forsiktig og følge med på tempen. det er det sikkert noen som veit :smile:

Skrevet

Tempen min ligger på rundt 35 grade, he hørt at den kan komme opp i minst 40-50, so varmen skal ikkje vere noke problem med det første.... hehe :smile:

Skrevet

Bruk 133 hvis RAMen din takler det. Ved å endre på FSB kan du endre hastigheten på prosessoren, men du endrer også på hvor fort minne prosesserer data. Dvs at 133*9 er bedre enn 100*12 for den totale ytelsen på maskinen.

Skrevet

Quote:

On 2001-12-30 17:02, Xizor skrev:

fsb er FrontSideBus.

MHz på denne sier hvilken hastighet

RAM arbeider med f.eks 133MHz.

Når du bruker 9*133MHz vil hastigheten på

prosessoren være 9 ganger minnehastigheten

FSB er ikke synonymt med minnehastigheten. Minnet er også et produkt av FSB. Du kan feks. kjøre "host clock" + 33 for å få minnet opp på 133 mhz på et gammelt 200fsb kort.

Skrevet

Uten at eg veit noke av det, men er trur at visst du gjer det, så går det for det samme som å overklokke, so pass på å ha sjikkeli vifte

Takker også for så mange nyttige og gode svar :smile:

Godt nytt år alle sammen!

Skrevet

Ja ebe, det kan du om cpu`en henger med, men siden det er forskjell fra cpu til cpu blir det vanskelig å si om din orker. Prøv deg frem gradvis og juster opp spenningen litt om den blir ustabil.

Nå vet ikke jeg hvilket HK du har men pass på busshastigheten til AGP og PCI kortene, disse skal være 66 og 33MHz og du bør ha støtte for å justere på disse om du skal kjøre FSB=133MHz. Ved 133 skal AGP stå på 1/2 og PCI på 1/4 (133/ 1/4=33)

Til slutt, hold øye med CPU tempen din.

Skrevet

Den hastigheta, ka den er for, prosessoren min og hk kjører på 266fsb eller noke slikt, kofføre da 133*x ?

er det ram og skjermkort osv. dette er hastigheten på eller??

mange fine svar her :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...